شناسهٔ خبر: 40265961 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

كرونا-گردشگري؛ تناقض رويكرد دو وزارتخانه

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: با وجود همه هشدارهای مسئولین بهداشتی کشور و با شروع تعطیلات عید فطر، موج سفرها به استان‌های گردشگر پذیر (مخصوصا گیلان و مازندران) آغاز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،روز گذشته ترافیک جاده چالوس آنقدر پرحجم گزارش شد که پلیس به‌ناچار تصمیم گرفت از ساعت ۱۳ (جمعه) محدودیت تردد از شمال به جنوب چالوس اعمال نماید و در حال حاضر تردد در این مسیر یک طرفه صورت می‌گیرد. وضعیت در جاده‌های منتهی به استان گیلان مقداری بهتر بود و ترافیک محور قزوین به رشت، از رودبار تا منجیل نیز «پرحجم و روان» گزارش شد.

همزمان تقی‌کبیری، رئیس پلیس راه استان سمنان، اعلام کرد که ترافیک در محور ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان و مسیر سمنان به فیروزکوه و کیاسر پرحجم است. نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل راهور ناجا نیز از افزایش قابل ملاحظه حجم سفرهای بین استانی به ویژه سفرها از استان تهران به استان‌های شمالی گیلان و مازندران خبر داد و گفت:

«متاسفانه افزایش حجم این سفرها به رغم توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و درمانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است. در محورهای مواصلاتی کشور ترافیک‌ها، شکل گرفته است و شاهد افزایش حجم سفرها در این محورها هستیم.» از سوی دیگر سرهنگ رضا دولتشاهی، رئیس پلیس راه خوزستان نیز از مسدود شدن ورودی استان چهارمحال و بختیاری از سمت خوزستان برای خودروهای شخصی و سواری به دلیل وضعیت شیوع کرونا خبر داد و گفت:

با توجه به وضعیت قرمز خوزستان از نظر شیوع کروناویروس و پیش رو بودن تعطیلات عید فطر، برابر اعلام پلیس راه چهارمحال و بختیاری، ورودی این استان از سمت خوزستان برای خودروهای شخصی و سواری تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است.

در حالي‌که بسياري بر اين باور بودند که مردم تهران و ديگر کلانشهرها در ايام نوروز هشدارهاي کرونايي را جدي گرفته‌اند و تعطيلات نوروز را در منازلشان سپري کرده‌اند، در چند روز گذشته آغاز موج سفر به استان‌هاي گردشگر‌پذير نشان داد که مردم به دليل وجود محدوديت‌هاي نوروزي به سفر نرفته‌اند. همچنين دولت همزمان و وزارتخانه ميراث فرهنگي با بازگشايي هتل‌ها و رستوران‌ها، چراغ سبز سفر در تعطيلات عيد فطر را به مردم نشان داده است.


مازندران و احتمال مجدد شيوع کرونا
پليس راهور در حالي از افزايش قابل توجه سفر مردم به شمال کشور خبر مي‌دهند که رئيس جمهور چند روز پيش اعلام کرد هتل‌ها و رستوران‌ها پس از ماه رمضان بازگشايي مي‌شوند. همچنين مهران‌حسني، معاون گردشگري اداره کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي مازندران، گفته بود: پس از سه ماه تعطيلي اجباري ناشي از شيوع ويروس کرونا، تمامي تاسيسات گردشگري براي ميزباني از مسافران بازگشايي مي‌شوند.

در حالي که پيش‌تر استان مازندران، يکي از کانون‌هاي شيوع ويروس کرونا به شمار مي‌رفت و همچنان مقام‌هاي بهداشتي در اين باره هشدار مي‌دهند، او ادامه داد: «در حال حاضر نگراني جدي از بابت بازگشايي تاسيسات گردشگري در استان وجود ندارد.» تعطيلي حدود چهار هزار واحد تفريحي، اقامتي و سرگرمي مازندران در عيد نوروز، حدود يک هزار ميليارد تومان به اين تاسيسات خسارت وارد کرد. بازگشايي هتل‌ها در اين استان در حالي است که بر اساس آخرين گزارش دانشگاه علوم پزشکي مازندران و بابل، هم‌اکنون 338 بيمار با علائم تنفسي حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخيص باليني در بيمارستان‌هاي استان بستري هستند.


هشدارهايي که ناديده گرفته شد
تلاش‌ها براي رونق گردشگري در ايران در حالي است که گزارش‌هاي رسمي نشان مي‌دهد، وضعيت کرونا در استان‌هاي لرستان، مرکزي، خراسان شمالي، کردستان، خوزستان، گيلان، هرمزگان و چهارمحال و بختياري نگران کننده است و برخي استان‌ها مثل آذربايجان شرقي نزديک به وضعيت بحراني هستند. رئيس دانشگاه علوم پزشکي بوشهر گفته که وضعيت اين استان با توجه به روند صعودي تعداد مبتلايان، اميدوارکننده نيست.

همچنين استاندار لرستان نيز اعلام کرده که از پذيرش مسافر و گردشگر به دليل وضعيت قرمز استان، معذور هستند. به اعتقاد کارشناسان مهمترين عوامل شيوع اين ويروس در اين استان ها، افزايش تردد مردم در سطح شهر، رعايت نکردن پروتکل‌هاي بهداشتي و حضور در محافل مختلف بدون رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي ارزيابي شده است.

در اين شرايط سعيد نمکي، وزير بهداشت از مردم خواهش کرده که در تعطيلات عيد فطر به سفر نروند، او گفت: «بزرگترين نگراني ما اين است که با عدم رعايت فاصله‌گذاري و پروتکل‌ها دوباره گرفتار پيک‌هايي از بيماري در کشور باشيم. سفرهاي جديد، به معناي ابتلاهاي جديد به کوويد 19 است.» به گفته وزير بهداشت در بسياري از مناطق ايران 90 درصد جمعيت هنوز مبتلا نشده‌اند. او ادامه داد: «اگر اتفاق جديدي بيفتد و خداي نکرده اين گرفتاري باعث خيز جديد بيماري در کشور شود، واقعا براي بنده و همکارانم بسيار بسيار کار سخت و نفسگيري خواهد شد.»

همچنين ايرج حريرچي معاون کل وزارت بهداشت، از شهروندان خواست در تعطيلات پيش‌رو در خانه بمانند. وي با اشاره به اينکه اصلي‌ترين عامل شيوع بيشتر کرونا، افزايش تعداد تماس افراد با ديگران است، ادامه داد: «از همه هموطنان خواهش مي‌کنم که به سفرهاي غيرضروري نروند. او ادامه داد: سفر به مناطق قرمز باعث مي‌شود خودمان به خطر بيفتيم و سفر به مناطق سفيد باعث مي‌شود مردم آن شهرها به خطر بيافتند.

از مردم مي‌خواهيم چند هفته‌اي به ما فرصت دهند تا بتوانيم خدمتگزاري خودمان را کامل کنيم. از سوي ديگر فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران از مردم تهران خواسته بود که عيد فطر سفر نکنند. عليرضا زالي ضمن ابراز نگراني از موج سفرها در آستانه تعطيلات عيد فطر عنوان کرد: انجام سفرهاي جديد خطر ابتلاي جديد به ويروس کرونا را افزايش خواهد داد و اين امر در شرايطي که هيچ دليل علمي مبني بر تضعيف ويروس کرونا وجود ندارد، خطرناک است. رعايت بهداشت و همراهي خوب مردم سبب کاهش ابتلا به کرونا در تهران با يک شيب ملايم شده است و از مردم مي‌خواهيم، همچنان اين همراهي را ادامه دهند و از انجام سفر در تعطيلات اخير بپرهيزند.


وزارت ميراث فرهنگي: به سفر برويد
همزمان با اين اظهارنظرهاي مقامات بهداشت و درمان کشور، نهادي با عنوان «ستاد هماهنگي خدمات سفر» وابسته به وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري در آستانه عيد فطر از ايجاد تمهيدات لازم براي ارائه خدمات به مسافران در ايام تعطيلي خبر داده است. اين ستاد در اطلاعيه‌اش تصريح کرده که آمادگي لازم براي مديريت هوشمند سفرهاي عيد فطر را دارد.

در اطلاعيه اين ستاد تصريح شده که مراکز گردشگري هيچ گونه محدوديتي براي خدمت‌رساني ندارند. وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي روز 30 ارديبهشت دستور بازگشايي کمپ‌هاي اقامتي روباز و سايت‌هاي طبيعت‌گردي را صادر کرده بود.

برکسي پوشيده نيست که دو وزارتخانه ميراث فرهنگي و بهداشت و درمان چالش ورشکستگي و سلامت را همزمان با شيوع کرونا در کشور تجربه مي‌کنند و در صورت تداوم تعطيلي مراکز خدماتي و گردشگري، بسياري از اين مراکز و هتل‌ها ورشکسته مي‌شدند، اما اين يک واقعيت است که کرونا در بسياري از استان‌هاي کشور مخصوصا در شمال ايران، مستعد ايجاد موج دوم و سوم است و در اين بين جان هزاران نفر تهديد مي‌شود، کما اينکه کارشناسان از شيوع ويروس در فصل پاييز و زمستان ابراز نگراني شديد مي‌کنند.

نظر شما