شناسهٔ خبر: 40265409 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واشنگتن امارات را از تخلف فروش سلاح مبرا دانست

تهران– ایرنا – دولت دونالد ترامپ با وجود تحقیقاتی که پیرامون فروش تسلیحات آمریکایی از سوی امارات متحده عربی به گروه‌های تروریستی درجریان بود و درپی اخراج بازرس کل وزارت خارجه آمریکا، اکنون واشنگتن امارات را از تخلف فروش دور تازه صدها میلیون دلاری تسلیحات، مبرا دانست.  

صاحب‌خبر -

شبکه خبری سی ان ان روز شنبه با انتشار این خبر گزارش داد: تنی چند از مقامات دولت آمریکا به این شبکه خبری گفته‌اند که باوجود شواهدی مبنی بر انتقال تسلیحات سنگین نظامی آمریکایی از امارات به گروه‌های تروریستی حاضر در یمن، دولت ترامپ امارات را از این خطا مبرا دانسته و راه را برای فروش هزاران نفربر سنگین نظامی به این کشور حوزه خلیج فارس هموار کرده است.  

سی ان ان در ادامه افزود: بنابر تحقیقاتی که در ماه فوریه(بهمن) توسط این شبکه صورت گرفت، نشان داد که هردو متحد آمریکا، عربستان و امارات، گروه‌های تروریستی همچون تروریست‌های وابسته به شبکه القاعده و تندروهای شبه نظامی سلفی و دیگر تروریست‌های حاضر  در یمن که علیه حوثی‌ها در حال نبرد هستند، علی رغم توافقی که با واشنگتن داشتند، به سلاح‌های آمریکایی مجهز کرده اند.  

بنابراین گزارش، یک منبع خبری به سی ان ان گفت که وزارت خارجه آمریکا به برخی رهبران حاضر در کنگره ابراز اطیمنان داده است که در واقع هیچگونه انتقال تسلیحاتی از سوی امارت به این دست از گروه‌های تروریستی در منطقه صورت نگرفته است و امارات به توافقات تسلیحاتی با واشنگتن پایبند می‌باشد.  

این رسانه خبری آمریکایی افزود: در ۱۸ اردیبهشت ماه یک نهاد وابسته به وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون طرح فروش چهار هزار ۵۶۹ دستگاه خودرو نظامی «اِمرَپ» (MRAP)- نفربر نظامی که در برابرمین و کمین مقاوم و محافظت شده است– به امارات به ارزش ۵۵۶میلیون دلار را تصویب کرده است.  

این شبکه خبری در ادامه گزارش داد:  نمایندگان مجلس آمریکا از هردو حزب در تابستان سال گذشته تلاش کردند تا با تصویب قطعنامه‌ای مانع از فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای متحد آمریکا در منطقه شوند، قطعنامه‌ای که بعدا توسط شخص رئیس جمهوری آمریکا وتو و ملغی شد.  

تاکنون چهار منبع خبری به سی ان ان گفتند که مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا وزارتخانه تحت امر خود را برای یافتن راه‌هایی به منظور فروش سریع تسلیحات به کشورهای منطقه تحت فشار قرارداده است.  

سی ان ان افزود: طرح فروش تسلیحات آمریکایی به ارزش دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به امارات که در سال ۲۰۱۴میلادی به تصویب رسیده بود، سال گذشته میلادی به دلیل انجام تحقیقات در دولت آمریکا، متوقف شد.  

بنابراین گزارش وزارت خارجه آمریکا به این شبکه خبری اعلام کرد است که نتیجه تحقیقات نشان داده که امارات اکنون درک بهتری از تعهدات خود نسبت به تسلیحاتی که به آن فروخته می‌شود، پیدا کرده است.  

سی ان ان افزود: اعلام مبرا دانستن امارات از تخلفات تسلیحاتی دربحبوحه اخراج «استیو لینیک» بازرس کل وزارتخارجه آمر یکا از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری صورت می‌گیرد.  
شبکه خبری سی ان ان درحالی از مبرا شدن امارات از تخلفات فروش تسلیحایت از سوی دولت دونالد ترامپ خبر می‌دهد که پیش ا زاین گزارش داده بود؛ «مایک پمپئو» مقام‌های این وزارت‌خانه را تحت فشار گذاشته تا برای وضعیت فوق‌العاده علیه ایران که برای فروش تسلیحات به عربستان اعلام شده بود، توجیهی پیدا کنند؛ چراکه با اعلام وضعیت فوق‌العاده توجیهی برای واشنگتن برای فروش ۸ میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان خواهد بود.  

  «قانون صادرات و کنترل تسلیحات» مصوب کنگره آمریکا به رییس جمهوری این کشور اجازه می‌دهد درباره وجود تهدید شدید و فوری به طوری که «وضعیتی فوق‌العاده وجود داشته باشد» که فروش فوری تسلیحات را ضروری می‌کند.  

**۱۳۰۲**

نظر شما