شناسهٔ خبر: 40264964 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رگ‌های با قطر کم در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شد

محققان کشور موفق شدند با به کار گیری فناوری نانو، زیست فناوری و با استفاده از سلول‌های سازنده رگ انسان عروقی با قطر کم، در مقیاس آزمایشگاهی تولید کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فربد تندنویس دانش آموخته دکتری رشته مهندسی پزشکی در خصوص پروژه خود تحت عنوان «ساخت و مشخصه‌یابی داربست نانو ساختار پلی یورتان ژلاتین نانولوله‌های کربنی برای کاربرد در مهندسی بافت عروق» گفت: طی این پروژه توانستیم جایگزین رگ را طراحی کنیم که شبیه  ساختار عروق شریانی بدن است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد به خاطر مشکلات پلاک‌های چربی یا اشکال در عروق خون‌رسان نیاز به رگ مصنوعی دارند، بیان کرد: این رگ باید به  آن محل پیوند داده شود که اکنون برای این کار از رگ‌های مصنوعی استفاده می‌کنند.  توانستیم این رگ‌ها را در مقیاس نانو به صورت طبیعی مشابه با خود رگ طبیعی بدن  طراحی کنیم.

تندنویس افزود: فرق این رگ با رگ‌های مصنوعی این است که همبستگی با بافت اطراف را دارد  و مانع از لخته شدن خون   به سبب داشتن سلول‌های اندوتلیال در بدن افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون رگ‌های مصنوعی توسط محققان داخلی و خارجی ساخته شده، گفت: این رگ‌های مصنوعی شباهتی با بدن ندارند و مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورند  اما این رگ‌ها که طراحی کرده‌ایم و در مقیاس آزمایشی ساختیم در خرگوش مورد ازمایش قرار گرفته و نتایج خوبی هم داشته است. 

این محقق با تاکید بر اینکه در ساخت این رگ از فناوری زیستی و فناوری نانو بهره بردیم خاطر نشان کرد: هر چه به سمت بیولوژیک  بودن رگ برویم بهتر است زیرا بیشتر شبیه بدن می‌شود . این نمونه‌ها برای جایگزینی عروق با خطر کمتر هستند، هر چه قطر رگ کوچک‌تر می‌شود جایگزن عروقی با خطرات بیشتری در کارکردهای دراز مدت روبرو می‌شود.
 

انتهای پیام/4021/

نظر شما