شناسهٔ خبر: 40264137 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش میزان بارندگی در استان کرمانشاه

معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت : ۴۵۶.۳ میلی‌متر باران در هشت ماه سپری شده از سال زراعی جاری در استان بارید که در مقایسه با پارسال حدود ۷۷۵ میلی متر بود ۴۱ درصد و نسبت به دوره بلندمدت نیز ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ علی محمد زوراوند معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت : همه شهر‌های استان که ایستگاه هواشناسی در آن‌ها مستقر است بارندگی امسال آن‌ها نسبت به پارسال کاهش داشته است که بیشترین آن‌ها متعلق به سومار با ۶۳ درصد و گیلانغرب و قصرشیرین با ۶۱ درصد بوده است.

او به کاهش بارندگی دوره بلندمدت ۱۱ شهر استان اشاره و گفت : بیشترین این کاهش متعلق به سومار با ۴۴ درصد، قصرشیرین با ۴۲ درصد و گواور با ۳۱ درصد است.

معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه از پاوه به عنوان پربارش‌ترین نقطه استان یاد کرد و گفت: میانگین بارش‌های این شهر به ۶۷۷ میلی متر رسید که البته در مقایسه با سال قبل که یک هزار و ۴۴۸ میلی متر بود ۵۴ درصد و نسسبت به دوره بلندمدت نیز ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او ادامه داد: پس از پاوه، شهر‌های ثلاث باباجانی با ۵۸۲.۵ میلی متر و جوانرود با ۵۵۱.۲ میلی متر رتبه‌های دوم و سوم را از نظر بارش باران دارند.

زوراوند افزود: ثلاث باباجانی نسبت به سال قبل ۳۵ درصد کاهش و نسبت به دوره بلندمدت ۱۱ درصد رشد بارندگی و جوانرود نیز به ترتیب ۴۴ و ۶ درصد کاهش بارش را داشته است.

این مسوول در اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه کم بارش‌ترین نقاط سال زراعی جاری را سومار با ۱۵۳.۲ میلی متر، قصرشیرین با ۲۳۲.۲ میلی متر و گیلانغرب با ۳۵۳.۳ میلی متر معرفی کرد.

او در خصوص میانگین بارش‌های سال زراعی جاری در شهر کرمانشاه گفت: میانگین بارش‌های مرکز استان از اول مهر ۹۸ تا اول اردیبهشت ۹۹ به ۵۳۵.۶ میلی متر رسیده است.

زوراوند افزود: این مقدار بارش در مقایسه با سال زراعی گذشته ۶۷۶.۴ میلی متر بوده ۲۱ درصد کاهش، ولی در مقایسه با دوره بلند مدت ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: هرچند با قاطعیت نمی‌توان گفت در خرداد شاهد بارش مناسبی نخواهیم بود، اما نقشه‌ها نشان می‌دهد تا حدود ۲ هفته آینده بارشی برای استان نخواهیم داشت.

او گفت: در خصوص وضعیت دمایی فصل گرم سال نیز که از راه رسیده است نمی‌توان از هم اکنون قاطعانه نظریه‌ای مطرح و عنوان کرد تابستان امسال گرمتر یا خنک‌تر از سال گذشته است.

زوراوند گفت: پیش بینی می‌شود تا اواسط هفته آینده دمای هوای روزانه شهر کرمانشاه بین ۳۲ و ۳۳ درجه بالای صفر باشد، ضمن اینکه دمای شبانه نیز با جهشی ۲ تا چهار درجه‌ای در شنبه و یکشنبه شب از شامگاه دوشنبه حدود دو تا سه درجه بازهم کاهش خواهد یافت .

انتهای پیام/د

نظر شما