شناسهٔ خبر: 40261896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

کاسبی تسلیحاتی آمریکا با بهانه ایران‌هراسی

ایرنا- شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی افشا کرد که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مقام‌های این وزارت‌خانه را تحت فشار گذاشته تا برای وضعیت فوق‌العاده علیه ایران که برای فروش تسلیحات به عربستان اعلام شده بود، توجیهی پیدا کنند.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

سی‌ان‌ان در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، به نقل از چهار منبع آگاه نوشت که پمپئو مقام‌های وزارت خارجه آمریکا را تحت فشار گذاشته بود تا برای اعلام وضعیت فوق‌العاده که وی پیشتر تصمیم به اجرای آن برای تسهیل فروش ۸ میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان گرفته بود، توجیهی بیابند.

سی‌ان‌ان با بیان اینکه بازرس کل وزارت خارجه آمریکا که گفته می‌شود به توصیه پمپئو و تایید ترامپ از کار برکنار شد، در حال تحقیق روی این موضوع بوده، افزود: یک مقام این وزارتخانه که این موضوع را به بازرس کل گزارش داده بود، گفت: به نظر می‌رسد آن‌ها یک نقشه بازی داشتند و فقط نیاز بود که آن را توجیه کنند.

«الیوت انگل» رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر گفته بود که تحقیقات «استیو لینیک» بازرس کل وزارت خارجه ایالات متحده درباره این معامله تسلیحاتی با عربستان ممکن است یکی از دلایل اخراج وی بوده باشد.

به نوشته سی‌ان‌ان، پس از این دستور پمپئو همه دفاتر وزارت خارجه آمریکا به همراه دفاتر منطقه‌ای و دفتر سیاسی-نظامی و حقوقی به جنبش درآمدند تا توجیهی برای این اعلام وضعیت فوق‌العاده بیابند.

مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت زمانی که این دستور از سوی پمپئو صادر شد، گویا همه اراده کرده بودند که موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی کشته شده به دست عوامل دولت عربستان را به گوشه‌ای نهاده و حمایت از سعودی‌ها را ادامه بدهند.

«قانون صادرات و کنترل تسلیحات» مصوب کنگره آمریکا به رییس جمهوری این کشور اجازه می‌دهد درباره وجود تهدید شدید و فوری به طوری که «وضعیتی فوق‌العاده وجود داشته باشد» که فروش فوری تسلیحات را ضروری می‌کند، در این باره تصمیم‌گیری کند.

یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا گفت که اقدام پمپئو قانونی است و قابل بحث نیست؛ این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند استفاده از اعلام وضعیت فوق‌العاده برای فروش تسلیحات زمانی درست است که امکان صبر کردن برای فرصت ۳۰ روزه برای بررسی این فروش توسط کنگره وجود نداشته باشد.

براساس گزارش سی‌ان‌ان، قانونگذاران آمریکایی از اوایل سال ۲۰۱۸ فروش سلاح به عربستان را به دلیل کشتار غیرنظامیان و مردم بی‌گناه یمن منع کرده بودند، اما با قتل خاشقچی در مهرماه سال ۱۳۹۷ انتقادها از سعودی بالا گرفت و درخواست برای ممنوعیت فروش سلاح به عربستان شدت یافت.

اما دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از عربستان حمایت کرد و نقش محمد بن سلمان ولیعهد این کشور در قتل خاشقچی را کمرنگ جلوه داد تا لطمه‌ای به روابط راهبردی واشنگتن-ریاض وارد نشده و معاملات تسلیحاتی آسیب نبیند.

پمپئو در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که دولت ترامپ قصد دارد با استفاده از وضعیت فوق‌العاده اعلام شده علیه ایران، کنگره آمریکا را دور زده و بدون انتظار برای تایید قانونگذاران، فروش سلاح به عربستان را انجام دهد.

 

نظر شما