شناسهٔ خبر: 40261061 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیش‌بینی تاثیر کرونا بر رشد تولید ملی ایران

یگانه کربلایی

نتایج یک پژوهش با در نظر گرفتن اثرات شیوع بیماری کووید-19 در ایران نشان می‌دهد که تولید با فرض ثبات سایر شرایط در بهترین سناریو دارای رشدی معادل 4.17- درصد خواهد بود. در بدترین سناریو رشد می‌تواند تا 17.5- درصد کاهش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، از روزهای آخر سال ۲۰۱۹ که خبر پدیدار شدن ویروس کرونا در چین به گوش همگان رسید، تاکنون که شیوع گسترده و سریع آن موجب پدید آمدن پاندمی کووید-۱۹ شده است،این ویروس شمار زیادی از مردم کشورهای مختلف را مبتلا کرده و تعداد زیادی را نیز به کام مرگ کشانده است.

پس از آن که این بیماری به یک پاندمی تبدیل شد و بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی درگیر آن شدند، اقتصاد جهانی دچار رکود بزرگی شده است. عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در پژوهشی با عنوان تاثیر پاندمی کرونا بر پیش‌بینی رشد تولید ملی سال ۱۳۹۹ این موضوع را بررسی کرده است.

در بخشی این مقاله که توسط سید محمد موسی مطلبی نوشته شده است، آمده است:« این مقاله برای دستیابی به هدف خود، اندازه گیری آثار شیوع کووید-۱۹ بر تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی کشور، از روش تحلیلی با به کارگیری سناریو استفاده می‌کند بنابراین در آغاز به دلیل نبود داده‌های آماری مناسب، آثار کووید-۱۹ را با استفاده از منابع موجود در مقالات و گزارش‌های پژوهشی، نشریه‌ها، خبرگزاری‌ها و گفت‌وگوهای صاحب‌نظران و مجریان تحلیل می‌کند. پس از آن بر اساس چهار سناریوی با احتمال بالاتر از سناریوهایی که مکنزی طراحی کرده، به میزان تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی متاثر از کووید-۱۹ در هر سناریو می‌پردازد.

نویسنده این مقاله پس از بیان پیشینه پژوهش و آثار اقتصادی کووید-۱۹ بر اقتصاد جهانی، تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی در ایران پیش از پاندمی کووید-۱۹ را ذکر کرده است.

مطلبی می‌گوید:« اتاق ایران، شاخص مدیران خرید(شامخ) در اسفند ۱۳۹۸ را ۳۱.۳۹ واحد اعلام کرد. این شاخص نسبت به بهمن ۹۸ بالغ بر ۱۶.۲۳ واحد معادل ۱۵.۷ درصد افت کرده است که از دورنمای رکود اقتصادی از نظر فعالان اقتصادی حکایت دارد.  همچنین در اسفند ماه از میان همه‌ی مولفه‌های اثرگذار شامخ، زیرشاخص انتظارات تولید در ماه آینده به کمترین مقدار رسیده است که از وخامت دورنمای تولید در فروردین ۹۹ حکایت دارد.»

در بخش دیگری از این مقاله آمده است:« پاندمی کووید-۱۹، اقتصاد را هم با شوک طرف عرضه و هم شوک طرف تقاضا مواجه کرده است. کاهش عرضه نیروی کار و تامین مواد اولیه تولید از یک سو باعث کاهش تولید شده و از سوی دیگر موجب کاهش تقاضا می‌شود. تعطیلی کسب‌وکارها، تعدیل نیروی کار و در نتیجه کاهش درآمد خانوار را در پی دارد که کاهش تقاضا را به همراه می آورد. همچنین عدم اطمینان نسبت به آینده موجب پس‌انداز بیشتر و در نتیجه کاهش بیشتر مصرف و در نهایت کاهش تقاضا می‌شود.»

نویسنده این مقاله پس از بررسی مباحثی در حوزه اقتصاد کلان، تجارت داخلی و خارجی، درآمد ارزی، بازارهای مالی به بیان مطالبی درباره بخش‌های اقتصادی متاثر از پاندمی کووید-۱۹ پرداخته است.

در این پژوهش بیان شده است:« پیش‌بینی مدیریت سلامت و اقتصاد در شرایط کرونا بستگی به این دارد که ویروس چگونه گسترش می‌یابد و جامعه چگونه به شیوع آن پاسخ می‌دهد و مداخلات در حوزه سلامت و اقتصاد، چه قدر کارآمد و به هنگام است. برای بررسی بهتر این که چه باید کرد، سناریوهایی که مکنزی طراحی کرده است را به کار می‌بریم. در این سناریوها، دو محور عدم قطعیت ویروس و پاسخ سلامت عمومی به آن و اثرگذاری پاسخ عمومی از یکسو و اثرات انعکاسی و پاسخ سیاستی اقتصادی و اثرگذاری سیاست اقتصادی دولتی از دیگر سو،۹  سناریو را به دست می‌دهد.

در این پژوهش نتایج برآورد تولید ناخالص داخلی سال ۱۳۹۹ ناشی از کووید-۱۹ در چهار سناریو در جدول زیر ارائه شده است. در این روش باید دقت شود که سایر عوامل موثر بر تولید ناخالص ملی در نظر گرفته نشده است. به این معنی که عوامل شتاب‌دهنده رشد مانند بهره‌وری، سرمایه‌گذاری، نوآوری و ... یا عوامل مانع رشد مانند تحریم‌ها  و... در این روند محاسبه نشده است.

این محقق در بخش پایانی مقاله خود توصیه‌های سیاستی را نیز بیان کرده است.

این پژوهش در دومین ویژه‌نامه کرونای فصلنامه ارزیابی تاثیرات اجتماعی منتشر شده است.

انتهای پیام

نظر شما