شناسهٔ خبر: 40252577 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

راهپیمایی مجازی از خزر تا خلیج‌فارس

ملک«سلیمانی»تا شبکه‌های جهانی/سربازان مقاومت حماسه هشتگی رقم زدند

امروز جای‌جای ایران اسلامی صحنه راهپیمایی مجازی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بود، سربازان شهید سلیمانی این بار هم با سردادن ندای آزادی قدس شریف بر ادامه مسیر سردار مقاومت تأکید کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حضور ملت در صحنه مجازی همانند راهپیمایی‌های هر سال یکپارچه بود، از شمال و جنوب گرفته تا شرق و غرب، از خزر تا خلیج‌فارس، از هامون تا ارومیه، از زاگرس و البرز تا کویر ایران؛ همه میدان حمایت از فلسطین بود.

دست نوشته‌ها به فضای مجازی منتقل شده است، هشتگ‌ها این بار فریاد می‌زنند و در حمایت از مظلومیت فلسطین «ترند» می‌شوند، در شبکه‌های اجتماعی امروز روز قدس پرشورتر از همیشه برپا شد.

گزارش خبرنگاران مهر از جای‌جای ایران را در زیر می‌خوانید.

حذف اسرائیل خون بهای سردار است

در استان کرمان که هرسال در صف اول راهپیمایی روز قدس مردم فرمانده جبهه مقاومت را می‌دیدند، شهید سلیمانی که به‌فرمان ولی‌فقیه امام خامنه‌ای پرچم مبارزه با رژیم صهیونیستی را برافراشته بود و حالا این پرچم در گلزار شهدای کرمان به دست جوانان انقلابی برافراشته است.

هر چند در سال جاری مردم کرمان در صف نخست راهپیمایی روز قدس مانند سال‌های گذشته شهید حاج قاسم سلیمانی را نمی‌بینند اما در ارتفاعات مشرف بر شهر کرمان و در جوار مزار شهید سردار سلیمانی پرچم خون‌خواهی او را برافراشته‌اند و حذف اسرائیل از روی نقشه زمین را کمترین خونخواهی فرمانده و پرچم‌دار جبهه مقاومت طی سال‌های اخیر می‌دانند.

امروز پرچم فلسطین و حزب‌الله در مزار شهدای کرمان برافراشته شده است و سرودهای حماسی پخش می‌شود، جوانان کرمانی هرچند زیر سایه کرونا امسال نمی‌توانند در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند اما با رعایت فاصله اجتماعی گرد مزار سردار سلیمانی جمع شده‌اند، لباس‌های رزم بر تن سپاه سلیمانی ست و در گلزار شهدای کرمان و مجاور ده‌ها فرمانده جبهه مقاومت که جانشان را در دفاع از مظلومان و جبهه مقاومت نثار کرده‌اند با امام خامنه‌ای پیمان می‌بندند که طبق وصیت‌نامه سردار سلیمانی آماده‌اند جانشان را برای اجرای فرمان‌های امام خامنه‌ای فدا کنند.

جوانان بسیجی کرمان با برافراشتن پرچم‌های فلسطین و حزب‌الله در سطح شهر کرمان نشان می‌دهند که خون سلیمانی در رگ‌ها شأن جریان دارد و پرچم جهاد و مقاومت را بر زمین نمی‌گذارند.

استفاده از هشتگ‌های مختلف با محوریت روز قدس در فضای مجازی داغ شده و #القدس_ درب_ الشهدا دست به دست می‌شود و پویش روز قدس در دیار سردار سلیمانی نیز راه‌اندازی شده است.

پوستر (قدس را خرمشهر دیگر می‌کنیم) نیز در هر جای شهر کرمان دیده می‌شود و مردم کرمان بار دیگر عکس سردار سلیمانی را بر شیشه اتومبیل‌های خود نصب‌کرده و پرچم حزب‌الله را در دست گرفته‌اند.

کمپین روز جهانی قدس همراه با گروه‌های مقاومت و آزادگان جهان نیز راه‌اندازی شده است، از سوی دیگر لشکر سلیمانی هر ساعت در سامانه راهپیمایی مجازی روز قدس افزوده می‌شوند.

عکس پروفایل کرمانی‌ها در گروه‌های اجتماعی نیز تغییر کرده و چهره سردار سلیمانی و پرچم فلسطین و حزب‌الله بازنشر می‌شود. هم‌اکنون برنامه‌های روز قدس با دو محور بزرگداشت روز قدس و بزرگداشت سیدالشهدای جبهه مقاومت در حال برگزاری است.

فریاد آزادی قدس در فضای مجازی

در استان خراسان شمالی روز قدس سال جاری کاملاً متفاوت از سال‌های دیگر بود. وقتی صبح آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در میدان شهید بجنورد قدم می‌زنیم نه خبری از جمعیت انبوه است و نه خبری از تدارکات راهپیمایی. مسئولان کشور برای حفظ جان مردم تصمیم گرفته‌اند فقط در شهرهای سفید از کرونا راهپیمایی برگزار شود؛ ویژگی‌ای که در هیچ‌یک از شهرهای خراسان شمالی دیده نمی‌شود.

هرچند خبری از راهپیمایی فیزیکی نیست، اما امسال کاربران فضای مجازی فعال‌تر شده‌اند. هشتگ ضد صهیونیستی ترند کرده و از جنایات رژیم اشغالگر قدس پرده برداشته‌اند. اتفاقی که در سال‌های گذشته کمتر مشاهده می‌شد و این را می‌توان یکی از برکات کرونا دانست.

مردم در صفحات مجازی نشان دادند روز قدس فراموش‌شدنی نیست؛ مردم مظلوم فلسطین از یادها پاک نخواهند شد و فریاد بر سر غاصبان و ظالمان در هر شرایطی ادامه دارد.

وحدت کلیدواژه نجات قدس شریف

علی‌رغم برگزار نشدن مراسم روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا و ملاحظات بهداشتی، مردم استان سمنان فضای مجازی را به تسخیر خود درآوردند و قومس را با پرچم فلسطین رنگ کردند.

حمایت از مردم قدس شریف در فضای مجازی از سوی مردم متدین و خداجوی استان سمنان یک‌بار دیگر پیامی بزرگ به همراه دارد آن‌هم اینکه هیچ محدودیتی نمی‌تواند جلوی استکبارستیزی مردم مسلمان قومس را بگیرد. چهره‌های سیاسی، ورزشی، هنری و… هرکدام با ارسال پیام‌هایی در فضای مجازی یاد و خاطر قدس شریف را زنده نگه داشتند و مردم نیز در فضای مجازی با به راه انداختن طوفان‌های توئیتری و دیگر شبکه‌های اجتماعی روز قدس را گرامی داشتند.

پرچم فلسطین بر بسیاری از شبکه‌های مجازی اهتزاز دارد و هشتگ‌هایی با مضامینی چون مرگ بر اسرائیل، القدس لنا و… در جای‌جای فضای مجازی دیده می‌شود همچنین برخی از مردم خوش‌ذوق استان تصاویری از شهیدان جبهه مقاومت به‌خصوص شهید سپهبد سلیمانی را در فضای مجازی بازنشر می‌دهند تا روز قدس ۹۹ نیز علی‌رغم همه محدودیت‌های بهداشتی دست‌کمی از دیگر روزهای قدس نداشته باشد.

به مناسبت روز جهانی قدس و سالروز آزادسازی خرمشهر مسابقه پیامکی اسوه مقاومت در استان برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام قندهاری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان دراین‌باره به خبرنگاران، گفت: به مناسبت روز جهانی قدس و سالروز آزادسازی خرمشهر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مسابقه‌ای با عنوان اسوه مقاومت با محوریت وصیت‌نامه شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌کند. متن وصیت‌نامه و سوالات ۱۰ گانه این مسابقه در پایگاه اینترنتی این نهاد و داوطلبان شرکت در این مسابقه پس از مطالعه وصیت‌نامه سردار شهید قاسم سلیمانی، فقط پاسخ صحیح سؤال‌ها را در قالب یک کد ۱۰ رقمی به شماره ۶۶۰۰۰۲۳۰۳۸ ارسال کنند.

قندهاری با بیان اینکه مهلت شرکت در این مسابقه تا ۱۰ خرداد است، تأکید کرد: رایزنی با دستگاه‌های مختلف برای دریافت همکاری در حال انجام است که جوایز ارزنده‌تر و به تعداد افراد بیشتر اهدا شود.

مظلومیت فلسطین با کرونا فراموش نشد

هم‌زمان با روز قدس در فضای مجازی مراسم این روز باشکوه برگزار شد و مردم استان تهران در این فضا سنگ تمام گذاشتند، امسال اهمیت گرامیداشت روز قدس بیشتر از همیشه است و جهان اسلام و مجامع اسلامی باید قدرتمندانه‌تر از سال‌های قبل به یاری مردم مقاوم فلسطین بشتابند چراکه پاسداشت موضوع فلسطین به‌عنوان مسئله اول جهان اسلام و دفاع از مظلوم، در هر شرایطی تعطیل ناپذیر است و امسال که باوجود شیوع کرونا از برگزاری مراسم این روز بزرگ در فضای حقیقی منع شده‌ایم، این مراسم باشکوه را به فضای مجازی برده‌ایم و باشکوه‌تر از قبل این مراسم برگزار خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص روز قدس اظهار داشت: روز جهانی قدس روز فریاد انزجار جهان اسلام از صهیونیست‌های غارتگر و روز تقابل آشکار حق علیه باطل است.

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی افزود: امسال مردم مؤمن و ولایت‌مدار استان تهران که همواره در راهپیمایی‌های ویژه این روز حضور فعال داشتند به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری ناشی از این ویروس وجود دارد، در شرایطی متفاوت با استفاده از ابزارها و روش‌های ارتباطی نوین و مجازی، بار دیگر ثابت کردند که تحت هر شرایطی، روحیه ایثار و مقاومت و مبارزه علیه استکبار و حکومت‌های ظالم را در خود حفظ کرده و در انحصار مرزها و شرایط نخواهند بود و همواره در کنار فلسطین و خصم دشمنان آن می‌مانند.

وی عنوان داشت: ایام شیوع کرونا فضای مجازی را به عرصه‌ای تبدیل کرد که چالش‌ها به فرصت تبدیل شد و امروز در روز قدس فریاد مظلومیت قدس شریف از طریق این فضا به گوش جهانیان رسانده شد.

رهایی فلسطین مطالبه اهل سنت

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس نام‌گذاری شده و مردم جهان در این روز خشم و انزجار خود را نسبت به موجودیت رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنند.

روز قدس فرصتی برای همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان در راستای حمایت از بیت‌المقدس و ملت مظلوم فلسطین است و همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی با وحدت و یکپارچگی زیر پرچم قرآن و کلام پیامبر اسلام (ص) گرد هم آمده و از ملتی که مورد ظلم و کشتار قرارگرفته، حمایت می‌کنند.

اما امسال با توجه به شیوع کرونا، برپایی راهپیمایی لغو شده اما گلستانی‌ها خشم و انزجار خود را از طریق فضای مجازی اعلام می‌کنند.

علمای اهل سنت هم در گفتگو با خبرگزاری مهر از فلسطین و قدس حمایت کرده و تأکید کردند که مردم ایران پایدارتر و محکم‌تر از همیشه روحیه استکبارستیزی خود را فریاد خواهند زد.

امام‌جمعه اهل سنت آق‌قلا در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: رهبر معظم انقلاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند تا همه مسلمانان و دولت‌های اسلامی را متوجه قبله اول مسلمین کنند که متأسفانه مورد ظلم رژیم صهیونیستی قرارگرفته است.

آخوند عبدالحی میرزاعلی افزود: امروز وظیفه ما است که به‌عنوان یک فرد مسلمان از قدس شریف حمایت کنیم.

امام‌جمعه اهل سنت آق‌قلا با اشاره به شهادت سردار سلیمانی، اظهار کرد: سردار دل‌های برخی از گروهک‌های تروریستی از جمله داعش را نابود کرد.

وی افزود: ایشان سردار اسلام بود و همیشه از قدس شریف حمایت کرده و وظیفه ما است که راه ایشان را ادامه دهیم.

امام‌جمعه گمیشان هم به خبرنگار مهر گفت که ما همیشه حامی فلسطین بوده و چه راهپیمایی کرده و چه نکنیم همیشه از فلسطین حکایت می‌کنیم و آن‌ها را تنها نخواهیم گذاشت.

حاج امانگلدی آخوند حنفی افزود: دل و روح مردم هم همیشه با روز قدس آمیخته‌شده و درصحنه هستند و اگر امسال به دلیل کرونا راهپیمایی میسر نشد، سال‌های آینده با شیوه قبلی راه را خواهم پیمود.

وی ادامه داد: روز قدس یک روز و یک‌زمان نیست و ما همیشه به یاد قدس هستیم.

روز قدس نماد وحدت جهان اسلام

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری راهپیمایی روز قدس در همه کشور لغو شد اما مردمان مرزدار سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی بار دیگر خشم و انزجار خود را از طرق مختلف از جمله در فضای مجازی اعلام کردند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر کیخا امام‌جمعه شهرستان زابل در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بنا به فرمایش امام خمینی (ره)، «روز قدس روز اسلام است» پس در این روز باید اسلام را احیا کرد و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرایی شود.

وی افزود: در این روز امت اسلامی باید یکپارچگی خود را در برابر استکبار خبیث جهانی و صهیونیست غاصب نشان داده و ملت‌های مسلمان با تأسی به حبل‌الله، صفوف خویش را متحد کنند و هم دل و هم‌صدا در برابر خیانت، خباثت، توطئه و جنگ‌های نیابتی استکبار قیام کنند.

امام‌جمعه زابل ادامه داد: روز قدس امسال جای خالی شهید سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی احساس می‌شود زیرا ایشان شخصیت بزرگی بودند که تمام اهداف روز جهانی قدس در سیره، روش، منش و استراتژی فرماندهی ایشان در نیروی قدس سپاه متبلور بود.

مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ملت ایران همواره پشت ملت‌های مظلوم جهان و به‌ویژه ملت مظلوم فلسطین ایستاده و از حقوق آنان دفاع کرده است.

این عالم اهل سنت با تأکید بر اینکه تنها راه مقابله با صهیونیست‌ها وحدت و همدلی امت اسلامی است، افزود: مسئله قدس و فلسطین به‌هیچ‌عنوان فراموش‌شدنی نیست و هیچ مسئله دیگری نمی‌تواند این موضوع را تحت تأثیر قرار دهد.

مهران خاکی زائی یکی از جوانان اهل سنت فعال در فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس، توسط حضرت امام خمینی (ره) نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و دنیا بود.

راه اندازی پویش «من هم یک فلسطینی‌ام»

امروز همه مازندران به پویش من یک فلسطینی هستم پیوستند تا شعار مرگ بر اسرائیل را در زیر سایه کرونا از طریق فضای مجازی پرطنین‌تر به گوش جهانیان برسانند و آزادی قدس شریف را فریاد زنند.

پروفایل‌های اکثر کاربران مازندرانی در روز جهانی قدس به تصویرهایی از شهدای مدافع حرم، قدس شریف، تمثال شهدای فلسطینی و یا کودکان و مردمان مظلوم فلسطین مزین شده تا حمایت خود را از مردمان ستمدیده این دیار و انزجارشان را از ویروس سرطانی به نام صهیونیست غاصب ابراز کنند.

بسیاری از کاربران مازندران با بازنشر سخنان رهبر معظم انقلاب در صفحات مجازی و اشتراک گذاشتن تصاویری از مقاومت مردم فلسطین برای رژیم غاصب، به حمایت از مردم فلسطین پرداختند. استفاده از هشتگ‌های مجازی با محوریت مقاومت فلسطین در فضای مجازی داغ شده و تبلیغات محیطی شهری و روستایی مازندران نیز، رنگ حماسه و مقاومت گرفته است.

یک جوان مازندرانی درحالی‌که تصویر روز قدس روز حمایت از اسلام را به اشتراک گذاشته است، می‌گوید: امروز به فرمایش بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، روز حمایت از اسلام است و باید آن را گرامی داشت و بزرگ شمرد.

این کاربر مازندرانی با بیان اینکه امروز باید با تغییر پروفایل‌ها و الصاق تصاویری از شهدا به هم‌رزمان فلسطینی ادای دین کنیم، در ادامه نوشت: قدس از آن ما و خانه ما است.

در مناطق مختلف مازندران کمپین روز جهانی قدس و پویش من فلسطینی هستم، به راه افتاده است و بنرهای قدس را خرمشهر دیگر می‌کنیم نیز در مناطق مختلف شهری، شیشه اتومبیل‌ها، جلوی مساجد و میدان‌های شهری دیده می‌شود.

خیزش فضای مجازی در حمایت از قدس

خیزش عمومی مردم ایران و مسلمانان در فضای مجازی در حمایت از قدس شریف و فلسطین در روزهایی که ویروس کرونا دنیا را تحت تأثیر قرار داده نشان داد ماهیت پلید استکبار جهانی و اسرائیل غاصب رنگ‌باخته و روز آزادی قدس شریف نزدیک است.

هزاران هشتگ در حمایت از قدس شریف و فلسطین در فضای مجازی به‌خصوص در آذربایجان غربی امروز نشان داد این خیزش مردمی و خودجوش کمتر از برگزاری راهپیمایی حضوری نیست و مردم آزادی‌خواه ایران و دنیا با اتحاد و همدلی تا آزادی قدس در کنار همدیگر هستند.

بیان سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری، به همراه انتشار میلیون‌ها پیام و اعلام انزجار از رژیم غاصب اسرائیل و حمایت از قدس و فلسطین با آذین به تصاویر و سخنان سردار دل‌ها قاسم سلیمانی در فضای مجازی آذربایجان غربی و کشور نشان داد مسلمانان دنیا در همه حال پشتیبان هم بوده و تا آزادی قدس شریف از پای نخواهند نشست.

از روز گذشته صدور پیام‌های متعدد حمایت از مردم فلسطین و اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار در پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی از سوی مسئولان و گروه‌های مختلف در آذربایجان غربی ارسال‌شده و ارسال این پیام‌ها ادامه دارد.

نگاهی به فضای شهر ارومیه و شهرهای آذربایجان غربی نشان می‌دهد نه‌تنها فضای مجازی بلکه منظر شهرهای آذربایجان غربی نیز به بنرهای مرتبط با قدس و فلسطین مزین شده، بنرهایی که نشان از اهمیت بالای حمایت از قدس شریف دارد.

جمعی از شاعران و هنرمندان آذربایجان غربی با انتشار شعرخوانی مرتبط با قدس شریف و نیز انتشار موشن گرافیک با مضامین سخنان مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی در خصوص قدس شریف از سوی برخی ادارات و دانشگاه‌های آذربایجان غربی از دیگر اقداماتی است که امسال در بزرگداشت روز قدس شریف در آذربایجان غربی برنامه‌ریزی‌شده است.

برنامه‌ریزی مسابقات فرهنگی و هنری، عکاسی از راهپیمایی‌های روز قدس در سال‌های گذشته، تدارک مسابقه نقاشی کودکان با محوریت روز قدس و فلسطین از دیگر برنامه‌هایی است که امسال به دلیل شرایط ویژه در استان در حال برگزاری است.

اهتزاز پرچم فلسطین در میدان قدس کرج

با توجه به برهه حساس تاریخی که جهان شاهد آن است، روز قدس امسال از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و لزوم هم صدایی و همگرایی بیشتر مردم آزادیخواه جهان را می‌طلبد.

به همین جهت، در شهر کرج به دلیل شرایط حساس موجود در کشور و شیوع بیماری کرونا و همچنین عدم امکان برگزاری راهپیمایی روز قدس و مراسم‌های تجمعی، مجموعه مدیریت شهری و در ذیل آن سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کرج اقدام به برگزاری ویژه برنامه‌ای خیابانی کرد تا سهم شهر کرج و استان البرز را در دفاع جانانه از مردم قدس شریف اعلام دارد.

در همین راستا، با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی و همچنین با حضور مردم مهربان کرج، پرچم فلسطین اشغالی در محل میدان قدس که از دیرباز به این عنوان نامگذاری شده، به اهتزاز درآمد تا برگ زرین دیگری در دفاع از حقانیت فلسطین و مردم مظلوم غزه و غیره به گوش جهانیان مخابره گردد.

گام بعدی و اقدام ویژه امروز، اجرای سرودهای حماسی در رثای قدس شریف و حمایت از مردم مظلوم جهان، به ویژه قدس اشغالی بود.

سرودهایی که هر کدام شور و شعور والای هر ایرانی غیرتمند را به جوش آورده و همچنان یاد و نام قدس را در دل‌های مردم جاری کرد.

نظر شما