شناسهٔ خبر: 40252443 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: تا زمانی که پیمان آسمان‌های باز پابرجاست در آن می‌مانیم

مسکو - ایرنا - معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر خروج این کشور از پیمان آسمان های باز اعلام کرد که مسکو نیز تا زمانی که واشنگتن به این پیمان متعهد باشد در آن خواهد ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از ریانووستی روسیه، الکساندر گروشکو با بیان این مطلب افزود: تا زمانی که معاهده آسمان‌های باز پابرجاست، مسکو به آن پایبند خواهد بود و دلیلی ندارد پس از خروج آمریکا روسیه همچنان از این پیمان پیروی کند.

ولادیمیر یرماکوف مدیر بخش کنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحاتی وزارت امور خارجه روسیه نیز به تازگی گفته است: اگر آمریکا از معاهده آسمان‌های باز خارج شود، مسکو این اقدام را تلافی خواهد کرد ضمن اینکه ادعای واشنگتن درباره نقض این معاهده از سوی مسکو، بی‌پایه و اساس است.

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که درخصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده درخصوص همه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است سبب نگرانی آن‌ها شود، امضا شده. گفته می‌شود معاهده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط دولت آیزونهاور رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبه‌رو شد. بعد از مخالف مسکو، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر بار دیگر درباره آن بحث شد و در نهایت این معاهده در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ (چهارم فروردین۱۳۷۱) امضا و  اول ژانویه ۲۰۰۲ (۱۱ دی ۱۳۸۰) عملیاتی و اجرا شد.

واشنگتن به تازگی اعلام کرد، به دلیل نقض تعهدهای روسیه در قبال این معاهده و نگرانی‌های امنیتی، در حال بررسی خروج از این معاهده است؛ مسکو این اتهام‌ها را رد کرده است.

دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید، آمریکا را از بسیاری از توافق‌های چندجانبه همچون برجام، پیمان آب‌وهوایی پاریس، پیمان جهانی مهاجرت سازمان ملل، «یونسکو» (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) و پیمان تجارت آزاد آمریکایی شمالی موسوم به(نفتا) به بهانه‌هایی همچون ناقص بودن یا به ضرر آمریکا یا مغایرت آن با منافع امنیتی کشورش، خارج کرده است.

نظر شما