شناسهٔ خبر: 40251343 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آیا آمریکا نفتکش های ایرانی به مقصد ونزوئلا را متوقف خواهد کرد؟/ احتمال درگیری ایران و آمریکا در دریای کارائیب

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-  محموله‌های نفتی در حالی به سوی ونزوئلا حرکت می‌کنند که خط و نشان‌های آمریکا برای دو کشور تاکنون نتوانسته است مانعی برای حرکت در مسیر نفتکش‌ها ایجاد کند
به گزارش خبرگزاری آریا، رویترز هفته گذشته مدعی شد که پنج کشتی ایرانی حامل سوخت بنزین از بندرعباس به سمت ونزوئلا در حال حرکت هستند. این محموله‌های نفتی در حالی به سوی ونزوئلا حرکت می‌کنند که خط و نشان‌های آمریکا برای دو کشور تاکنون نتوانسته است مانعی برای حرکت در مسیر نفتکش‌ها ایجاد کند. از همین رو در فضای مجازی کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار نقشه مسیر نفتکش‌های ایرانی از ایران به سوی ونزوئلا، حمل محموله‌های نفتی با پرچم ایران بدون توجه به تهدیدهای آمریکا و فشار متحدانش را به هوشمندی و اقتدار ایران را یادآوری کرده‌اند. پیش از این یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته بود که آمریکا اطمینان دارد که دولت ونزوئلا در ازای دریافت سوخت از ایران، چندین تن طلا به این کشور پرداخت کرده است. این مقام گفت در حال بررسی اقداماتی هستیم که می‌توانیم انجام دهیم.
همکاری‌های نفتی ایران و ونزوئلا طی روزهای گذشته به موضوعی داغ میان رسانه‌ها و محافل بین‌المللی تبدیل شده و موجی از واکنش‌ها را برانگیخته است. در شرایطی که آمریکا از مدت‌ها قبل ایران و ونزوئلا را مورد تحریم‌های یکجانبه خود قرار داده است طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر همکاری این دو کشور در زمینه آماده‌سازی و تجهیز صنایع نفتی منتشر شده و حالا نفتکش‌های ایرانی در شرایطی راهی ونزوئلا هستند که آمریکا هم ناوهای جنگی خود را روانه آب‌های کارائیب کرده است تا به ایران و ونزوئلا اجازه ندهد تحریم‌‌های این کشور را دور بزنند.در همین حال وزارت خارجه کشورمان تهدید کرده که به آمریکا پاسخ «قاطعانه» می‌دهد.

کشتی جنگی آمریکا برای مقابله با نفتکش ایران راهی کارائیب شد
 منابع خبری از عزیمت کشتی جنگی آمریکایی به سمت ونزوئلا خبر می دهند.
کشتی جنگی USS Detroit آمریکا که تا ساعاتی پیش در بندر پاناما پهلو گرفته بود حالا در حال حرکت است و جهت مسیر فعلی‌اش به سمت ونزوئلا و شرق دریای کارائیب است.دیترویت از هفته پیش در کارائیب مستقر شده و سه ناوشکن هم همراهی‌اش میکنند.
صفحه رسمی نیروی دریایی آمریکا  در توییتر خبر داد که کشتی‌های جنگی دیترویت، لسن، پریبل، فارگات در واکنش به حرکت نفت‌کش ایرانی به سمت ونزوئلا به دریای کارائیب اعزام شدند.

رویترز: مردم ونزوئلا منتظر بنزین ایران هستند
رویترز با اشاره به این که کمبود بنزین در ونزوئلا در مبارزه این کشور با کرونا تاثیر منفی گذاشته نوشت: علیرغم فشار آمریکا برای ممانعت از ارسال محموله های بنزین ایران به ونزوئلا، مردم ونزوئلا در پایتخت این کشور منتظر پر شدن باک خودروهایشان هستند.
  علیرغم فشار آمریکا برای ممانعت از ارسال محموله های بنزین از طرف ایران به ونزوئلا، مردم ونزوئلا در پایتخت این کشور منتظر پر شدن باک خودروهایشان هستند و برایشان مهم نیست این سوخت چگونه به دستشان برسد.
 ایران و ونزوئلا هر دو عضو اوپک و هر دو از مخالفان آمریکا هستند. یکی از مقامات دولت ترامپ هفته گذشته گفت پنج نفتکش ایران با محموله بنزین هنوز در راه ونزوئلا هستند.
کمبود بنزین طی ماه های اخیر به خاطر فشار آمریکا بر تامین کنندگان آن بسیار شدید شده است. این بخشی از کمپین حداکثر فشار واشنگتن بر  دولت مادورو است. دولت مادرو با یک فروپاشی اقتصادی شدید مواجه شده است.
نابودی شبکه پالایشی ونزوئلا با ظرفیت 1.3 میلیون بشکه در روز سالهاست باعث کمبود بنزین در این کشور شده است. تحریم ها و کمبود سرمایه گذاری و سوء مدیریت شرکت نفت دولتی این کشور مقصر این شرایط است.
کمبود بنزین توزیع مواد غذایی را متوقف کرده و اجازه نمی دهد پزشکان به بیمارستان ها برسند.

نیروهای نظامی ونزوئلا تانکرهای ایرانی را اسکورت خواهند کرد
به گزارش یورونیوز،ونزوئلا در حالی که رسیدن نفتکش‌‌های ایرانی به سواحل خود را انتظار می‌کشد ‌روز پنجشنبه اعلام کرد که دست به آزمایش‌های موشکی زده است.
کاراکاس پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که برای تامین امنیت نفتکش‌هایی که قرار است بخشی از سوخت مورد نیاز ونزوئلا را تامین کنند آنها را در دریا اسکورت خواهد کرد.
نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در جریان دیدار با فرمانده بلند پایه ارتش که گزارش آن از تلویزیون دولتی پخش می‌شد بدون اشاره مستقیم به کشتی‌‌های ایرانی گفت: «ما شاهد تمرین‌های نظامی در جزیره اورچیلا بودیم که در جریان آن تست‌های موشکی با دقت بسیار بالا برای دفاع از آب‌ها و سواحل کشور انجام گرفت.»
منابع نظامی ونزوئلا اعلام کرده‌‌اند که آزمایش‌های موشکی در چارچوب عملیاتی موسوم به «سپر بولیواری» و از طریق سامانه‌هایی که از ماه فوریه به صورت دائمی در این مکان نصب شده‌اند، صورت گرفته است.
وزیر دفاع ونزوئلا روز چهارشنبه اعلام کرده بود که به محض ورود نفت‌کش‌های ایرانی حامل سوخت به منطقه انحصاری اقتصادی این کشور، نیروهای نظامی برای اسکورت آن اعزام می‌شوند.
نفت‌کش‌های فورچون، فورست، پِتونیا، فاکسون و کلیول حدود 1/5 میلیون بشکه سوخت تولید ایران را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کنند. این نفت‌کش‌ها در نیمه اول ما مه از کانال سوئز گذشتند و انتظار می‌رود اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن به مقصد برسند.

ونزوئلا: تهدید آمریکا علیه کشتی‌های ایرانی، نقض قوانین کشتی‎رانی است
نماینده ونزوئلا در سازمان ملل اعلام کرد که تهدیدات ایالات متحده آمریکا علیه کشتی‌های ایرانی، نقض صریح آزادی تجارت و قوانین مربوط به کشتی‌رانی است.
به گزارش الجزیره، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل بامداد امروز پنجشنبه به وقت تهران در سخنانی با اشاره به تهدیدات آمریکا علیه پنج کشتی ایرانی در حال حرکت به سمت ونزوئلا گفت که این تهدیدات نقض صریح قوانین کشتی‌رانی است.
نماینده ونزوئلا در سازمان ملل تصریح کرد: تهدیدات آمریکا علیه کشتی‌های ایرانی، نقض صریح آزادی تجارت و قوانین مربوط به کشتی‌رانی است.
وی افزود: امیدواریم که آمریکا متوجه خطرات استقرار ناوشکن‌های خود در منطقه‌ای که کشتی‌های نفتی ایران در آن حضور دارند، باشد.
همزمان، «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع ونزوئلا گفت که ارتش این کشور تانکرهای حامل بنزین ایران را اسکورت خواهند کرد.
وی تاکید کرد که ارتش این کشور کشتی‌های نفتی ایران را به محض اینکه وارد منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا شوند، اسکورت خواهد کرد.

واکنش ایران به دخالت های آمریکا
تهران به ایالات متحده آمریکا در خصوص هرگونه مانع تراشی بر سر راه نفتکش‌هایی که قرار است سوخت را از طریق دریای کارائیب به ونزوئلا برسانند، هشدار داده است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  درباره تهدید کشتی‌های ایرانی که به سمت ونزوئلا در حرکت هستند، گفت: تجارت قانونی در دنیا ادامه پیدا می‌کند و آمریکا اجازه ندارد تجارت قانونی را مختل کند و این سیاست، سیاستی است که خطری برای همه دنیا است. خطر برای یک کشور یا دو کشور نیست.
ظریف تصریح کرد: اگر کشوری بخواهد براساس سیاست‌های غلط خودش تصمیم بگیرد و اقدامی برای اخلال در تجارت قانونی کند حتما با عکس العمل بین المللی روبرو خواهد شد.
همچنین سخنگوی وزارت خارجه ایران در پی تحرکات آمریکا در ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به ونزوئلا تاکید کرد: تجارت آزاد بین کشورهای مستقل امری مشروع است و آنچه نامشروع است راهزنی و دزدی دریایی است که آمریکا سردمدار آن است. آمریکای ترامپ در حال بر هم زدن نظم جهانی است و نرم ها را نادیده می گیرد و به دنبال آنارشیسم جهانی است. آنچه آمریکایی ها در خصوص کشتی ها ما اعلام کرده اند بیشرمانه است و قطعا اقدام آنها با واکنش ما مواجه خواهد شد. دنیای آزاد و مستقل قطعا چنین کاری را نمی پذیرد. ما توصیه های لازم را از طریق سفارت سوئیس و نمایندگی مان در نیویورک به آمریکایی ها منتقل کردیم و هشدار محکم ایران در نامه وزیر خارجه به دبیرکل سازمان ملل آمده است. امیدواریم که آمریکایی ها دست به چنین کار غیرقانونی نزنند.
موسوی درباره ارسال سوخت به ونزوئلا همچنین گفت: کشتی های حامل محموله سوختی به سمت ونزوئلا هستند. این کشتی ها رسما و قانونا تجارت قانونی انجام می‌دهند و هیچ مانع قانونی در مقابل این تجارت مشروع وجود‌ ندارد. اگر آمریکایی از این تجارت خوششان نمی آید دلیلی نمی شود که اقدامی کند. امیدواریم که آمریکایی ها اقدامی احمقانه نکنند.

احتمال درگیری ایران و آمریکا در دریای کارائیب
اگر کشتی ها با پرچم کشور دیگری تردد می کردند، همانطور که بسیاری از کشتی های تجاری این کار را انجام می دهند، ایالات متحده بر اساس توافق‌نامه‌هایی که با اکثر آن کشورها مانند پاناما، جزایر مارشال و لیبریا دارد، احتمالاً می توانست این بهانه را مطرح کند که کشتی‌ها مشغول حمل مواد مخدر و یا سلاح های کشتار جمعی هستند و باید تفتیش شوند. اگرچه این بهانه برای کشتی های باری قابل قبول است اما در مورد تانکرها خنده‌دار به نظر می‌رسد. در هر صورت، کشتی های مورد نظر متعلق به ایران و ثبت شده هستند. از طرف دیگر، به دلیل تحریم های ایالات متحده، نفتکش های ایرانی پرچم های خارجی را حمل نمی کنند.
با این وجود، یک مسئله وجود دارد که ایالات متحده می‌تواند بر اساس آن توجیه قانونی موجهی برای دخالت در تانکرها به وجود آورد. دریاسالار جان میلر، معاون سابق فرمانده ناوگان پنجم آمریکا، مظنون است كه این تانك ها احتمالاً دارای یك نیروی محافظ از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. وی گفت: این امر کشتی ها را به یک بازی عادلانه وارد می کند، چرا که ایالات متحده سپاه را در سال 2019 در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. مجوز استفاده از نیروی نظامی در سال 2001، در مورد کسانی که مسئول حملات 11 سپتامبر علیه ایالات متحده بودند، تصویب شده است. همین موضوع توجیه اعلام شده برای ترور هدفمند سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در تاریخ 3 ژانویه بود.
یکی دیگر از توجیهات قانونی قابل استفاده توسط واشنگتن در مورد ممنوعیت فعالیت کشتی‌های ایرانی در ونزوئلا زمانی به دست خواهد آمد که رئیس جمهور ونزوئلا، خوان گوایدو که توسط ایالات متحده و حدود 50 کشور دیگر به عنوان حاکم قانونی این کشور شناخته شده است، از آمریکا بخواهد که با کشتی‌هایی که وارد آبهای سرزمینی این کشور می‌شوند، مقابله کند. اگرچه این امر برای گوایدو کمی رنگ و بوی سیاسی خواهد داشت که چنین اقدامی مشکوک انجام دهد، اما درگیری یکی از دستیاران او در حمله تهاجمی به ونزوئلا که توسط نیروهای ویژه ایالات متحده در اوایل ماه می انجام شد، نشان می دهد که تسهیل تلاش آمریکا برای جلوگیری از بارگیری کشتی های نفتی در قلمروی این کشور ممکن است.
از طرفی، دولت ترامپ ممکن است منطق سیاست واقعی و بی پرده را به اجرا بگذارد. در این ارتباط باید گفت که خود ایران سال گذشته به تانکرهای خارجی در آبهای بین المللی خلیج فارس حمله و آن‌ها را ضبط کرد. بنابراین، امکان انجام همین کار توسط واشنگتن وجود دارد، به خصوص اگر این اقدام در دریای کارائیب انجام شود که به طور سنتی به عنوان "دریاچه آمریکایی" قلمداد می‌شود.

 


نظر شما