شناسهٔ خبر: 40220288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

آل‌سعود سایه جنگ را از سر ایران دور کرد

صاحب‌خبر -
شهدای ایران: روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«اینک روابط ایران و عربستان بدترین دوره خود را در این سال‌ها و شاید دهه‌های اخیر می‌گذراند. اعدام نابخردانه شیخ نمر و واکنش خارج از عرف و نامعقول به آن و از همه بدتر حمله به سفارت ریاض در تهران و آتش‌زدن آن، گویای گویش آن دو نفر است که یکی خلافی مرتکب می‌شود و طرف دیگر هم با این توجیه که «هرچه عوض دارد، گله ندارد»، فرایند گفت‌وگو را مغلوبه می‌کند و راه را برای هر اقدامی منطقی می‌بندد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«پاک‌کردن صفحه سیاه در روابط تهران و ریاض و پیش‌قدمی در انجام تدابیر اعتمادزا،اقداماتی است هنجار که باید سراغش رفت و به استقبالش شتافت. تا وقتی که به‌طور مستقیم و چهره‌به‌چهره مذاکره و گفت‌وگو صورت نگیرد، هوده‌ای در کار نخواهد بود و خون‌ریزی در یمن، یکه‌تازی اسرائیل در منطقه و تداوم گرفتاری کشورهایی مانند سوریه و تا حدودی عراق در جنگ‌های نیابتی و یکه‌تازی تروریسم و گرفتاری دیگر کشورها از تبعات و ترکش این سیه‌روزی‌ها پابرجا خواهد ماند »

شرق در ادامه نوشت:«انفجار در پایگاه نیروهای آمریکایی در شهر خبر  (khobor)عربستان در سال 1996 به کشته و زخمی شدن چندصد آمریکایی انجامید...عربستان با مردوددانستن هرگونه دخالت ایران در آن انفجار، کشورمان را از اتهام وارده مبرا و در عمل آمریکایی‌ها را از حمله نظامی به ایران منصرف کرد».

آل‌سعود سایه جنگ را از سر ایران دور کرد

جالب اینجاست که اصلاح طلبان هیچگاه در بررسی کارنامه روابط ایران و عربستان به مسئله فاجعه منا اشاره ای نمی کنند.

در سال ۹۴ فاجعه بزرگ منا رخ داد و حدود ۶۰۰ زائر ایرانی در این حادثه تلخ به شهادت رسیدند. انفعال وزارت خارجه دولت روحانی و بی توجهی ظریف به غرور ملی ایرانیان موجب شد تا رژیم آل سعود در جایگاه طلبکار نشسته و گستاخی کند. زانو زدن وزیر امور خارجه در مقابل امیر کویت برای صدور وزیرا برای سفر هیات ایرانی به عربستان و عدم صدور ویزا برای وزیر فرهنگ دولت یازدهم از جمله ااتفاقات تأسف برانگیز در آن مقطع بود. سعودی‌ها حتی به ظریف در مورد فاجعه منا اجازه ملاقات هم ندادند.

ظریف-بهمن ۹۴- به فاصله کوتاهی از فاجعه منا در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه آل‌سعود) با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید...۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم»!

متاسفانه مقامات ارشد دولت روحانی از جمله ظریف در مقابل آمریکا، اروپا و حتی آل سعود از موضع ضعف و حقارت برخورد می کنند. برای نمونه، ظریف- بهمن 98- گفت:«عربستان پیامی برای مذاکره فرستاد، اما به پاسخ ما جواب نداد». پس از این اظهارنظر منفعلانه، وزیر خارجه عربستان در واکنشی گستاخانه گفت:«ما به هیچ عنوان به ایران پیام خصوصی نداده ایم».

آنچه که سایه جنگ را از سر کشور دور کرده، اقتدار و قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بوده است. اما اصلاح طلبان در رویکردی تحقیرآمیز، دورشدن سایه جنگ را ناشی از لطف و عنایت آل سعود جا می زنند!

نظر شما