شناسهٔ خبر: 40195611 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تراژدی ورشکستی در انتظار کشاورزان جنوب کرمانی / دلالان حاصل ‌‌‌دسترنج گوجه‌کاران را با قیمت ‌اندک خریداری می‌کنند‌

قیمت ارزان محصول گوجه کشاورزان قلعه گنجی را در آستانه ورشکستگی کامل قرار داد و حمایت‌های مقطعی مسئولان از کشاورزان جنوب استان کرمان هم راه به جایی نبرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قلعه گنج، قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوجه فرنگی برای کشاورز با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و افزایش قیمت بذر و کود، سم و ... حداقل هزار و 500 هزار تومان است در حالی‌که این روزها محصول تولیدی کشاورزان جنوب استان کرمان چیزی بین 400  تا هزار تومان در هر کیلو خریداری می‌شود که این کاهش شدید قیمت محصول گوجه فرنگی، کشاورزان این منطقه را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

در حالی کشاورزان گوجه‌کار قلعه گنجی به پایان فصل برداشت محصول گوجه فرنگی نزدیک می‌شوند که حمایت‌های مقطعی از آنها راه به جایی نبرده است و حمایت‌های مسئولین از کشاورزان فقط یک مسکن و راهکار مقطعی برای این بخش آسیب‌پذیر جامعه است.

یکی از معضلاتی که نه فقط در این روزها که در سال‌های اخیر به عنوان بزرگ‌ترین دغدغه‌های کشاورزان جالیزکار شهرستان قلعه گنج و جنوب استان کرمان مطرح بوده نوسان شدید قیمت‌ها و نبود بازار مناسب برای فروش محصولات تولیدی این منطقه است که متاسفانه در روزهای اخیر بازار محصول گوجه فرنگی به دلیل افت شدید قیمت وضعیت بسیار وخیمی پیدا کرده است.

کشاورزان گوجه‌کار قلعه گنجی که این روزها درآستانه ورشکستگی کامل قرار دارند در گفت‌وگو با تسنیم از مشکلات، دغدغه‌‌ها و نگرانی‌هایشان می‌گویند از اینکه همه ساله همزمان با شروع فصل برداشت محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان، به یکباره عده‌ای دلال غیربومی وارد منطقه می‌شوند و محصولات کشاورزی و حاصل ماه‌‌ها تلاش، زحمت و دسترنج کشاورزان را با قیمت بسیار اندک خریداری می‌کنند.

خارائی یکی از کشاورزان جالیزکار قلع گنجی با بیان اینکه وقتی قیمت تمام شده محصول گوجه فرنگی برای هر کیلوگرم بالای 2 هزار تومان برای کشاورزان است گفت: در این شرایط چطور قبول کنیم که یک دلال محصول ما را به قیمتی زیر هزار تومان خریداری کند و همین محصول را در استان‌های همجوار با قیمت بالای 3 هزار تومان به فروش برسانند.

علی محمدی یکی دیگر از این کشاورزان قلعه گنجی نیز در گفت‌وگو با تسنیم گفت: از دستگاه‌های نظارتی خواهشمندیم که به وضعیت افت قیمت محصولات جالیزی ورود پیدا کنند تا این مسئله را به صورت واقعی و برای همیشه حل کنند و هر ساله کشاورزان برای فروش محصول خود درمانده نباشند و نتیجه چندین ماه تلاششان پایمال نشود.

کشاورزان جنوب کرمان همه ساله با تراژدی ورشگستگی مواجه هستند

امید پیش‌بین یکی از کشاورزان روستای ریگ سلمی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: سال‌هاست که کشاورزان منطقه برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: هر چند گاهی اوقات و به صورت مقطعی مُسکن‌هایی برای فراموشی این درد تزریق می‌شود اما برای من بعنوان یک کشاورز گوجه‌کار که تنها درآمد زندگی‌ام کشاورزی است، همه ساله باید با تراژدی ورشگستگی مواجه باشم و هم اکنون نیز بدهکار بانک‌ها و فروشندگان لوازم کشاورزی هستم که نیاز به حمایت جدی مسئولان است.

به گزارش تسنیم برای حمایت از کشاورزان قلعه گنجی طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی توسط تعاونی روستایی از سوی مسئولین ذیربط بیان شد که متاسفانه تعاون روستایی با وجود تاکید مسئولین به این طرح ورود نکرده و این طرح در شهرستان قلعه گنج عملی نشد و کشاورزان قلعه گنجی به ناچار محصول خود را با قیمت بسیار اندک به کارخانه رُب گوجه فرنگی تحویل دادند.

لازم به ذکر است فروش گوجه با نرخ تصویب شده درآمدی برای کشاورزان گوجه کار جنوب استان کرمان نداشت که هیچ، حتی هزینه‌های صرف شده برای کاشت محصولشان را هم جبران نکرد.

انتهای پیام/511/ش

نظر شما