شناسهٔ خبر: 40141770 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فناوری و نوآوری | لینک خبر

ناسا برای سفر به مریخ لباس فضایی تازه تولید می کند

ناسا به منظور محقق کردن سفر به مریخ، در حال طراحی لباس فضایی تازه ای است که هم گشت و گذار در این سیاره را ممکن کند و هم امنیت فضانوردان را تأمین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از دیجیتال ترندز، لباس فضایی جدید ناسا از امکانات ارتباطی پیشرفته و ابزار تحقیقاتی منحصر به فردی نیز برخوردار خواهد بود.

لباس یادشده به نسل جدیدی از سیستم تنظیم فشار مجهز خواهد بود که حرکت فضانورد در سطح مریخ را تسهیل کرده و از برهم خوردن تعادل یا آسیب دیدن وی به علت سقوط ناگهانی و غیره جلوگیری می‌کند. در کلاه ایمنی این لباس فضایی از سیستم پشتیبان تازه ای برای تسهیل تنفس استفاده شده است.

همچنین گروه‌هایی ویژه در ناسا در حال تلاش برای تولید سیستم روشنایی، دوربین و سایر تجهیزات جانبی ضروری برای لباس‌های فضایی ناسا هستند.

لباس‌های یادشده به صورت شخصی سازی شده و متناسب با ابعاد، قد و وزن هر یک از فضانوردان تولید می‌شوند و طراحی ماژولار قطعات آنها تعویض و تعمیر و به‌روزرسانی این لباس‌ها را تسهیل خواهد کرد. با توجه به حضور فضانوردان زن در این مأموریت، برخی از لباس‌های یادشده در ابعاد کوچک‌تر تولید می‌شوند تا فضانوردان مونث در آنها راحت تر باشند.

دمای هوای مریخ از منهای ۱۴۰ درجه سانتیگراد تا ۳۰ درجه سانتیگراد در نوسان است و مشکلات دیگری مانند توفان و تشعشعات خورشیدی خطرناک هم فضانوردان را تهدید می‌کند. از همین رو لباس‌های فضایی فضانوردان مریخ باید با دقت و استحکام بیشتری نسبت به لباس‌های فضایی سفر به ماه تولید شوند. لایه جوی مریخ از ماه بسیار نازک‌تر است و همین مساله موجب می‌شود تا گرد و خاک و تشعشعات خطرناک راحت تر به سطح مریخ منتقل شود. از همین رو لایه‌ها و پوشش‌های حفاظتی خاصی به لباس فضانوردان مریخ اضافه می‌شود.

نظر شما