شناسهٔ خبر: 40082755 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

نشست علمی «حاکمیت و ولایت سیاسی زنان در فقه اسلامی» برگزار شد

حوزه/ معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه با همکاری مدرسه عالی فقه تخصصی، نشست علمی «حاکمیت / ولایت سیاسی زنان در فقه اسلامی» را برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ حجت الاسلام یوسفی در نشست علمی «حاکمیت/ ولایت سیاسی زنان در فقه اسلامی»، که به صورت وبینار برگزار شد، ضمن تشریح ابعاد مختلف این موضوع، اظهار داشت: برای ولایت سیاسی زنان در تاریخ فقه و متون دینی ما دو دیدگاه مشخص وجود دارد. معمولاً بیشتر فقها از نظر فقهی ولایت سیاسی بانوان را در عدل ولایت سیاسی مردها جایز نمی دانند.

سخنران نشست با بیان این که در این بحث، معمولاً بیشتر فقها شرط تولی و تصدی را از آنِ مرد می‌دانند و مرد بودن را از شرایط مرجعیت دینی و بحث تقلید برمی‌شمارند، اظهار داشت: بیشتر فقهای متأخر مرد بودن را شرط ولایت حکمرانی و ولایت سیاسی می دانند و حتی در بحث قضاوت نیز ذکوریت را شرط دانسته اند.

حجت الاسلام یوسفی با بیان این که فقهای اقدم شیعه شرط ویژه‌ ای برای ذکوریت مرجعیت دینی و ولایت فقیه نداشتند و فقهای متأخر غالباً به این موضوع پرداخته اند، اظهار داشت: در دوره معاصر و پنجاه سال اخیر برخی از فقها جواز تصدی مناصب عالی حاکمیت سیاسی را برای بانوان مطرح نموده اند.

پژوهشگر جامعةالمصطفی، در ادامه، به برخی از ادله های فقهی جواز تصدی مناصب عالی بانوان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: اسلام هیچ گاه محدودیت حضور زنان یا کاهش حقوق بانوان را، که ناظر به بحث تبعیض یا محدودیت باشد، نپذیرفته است.

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به این که کمالات و ظرفیت های انسانی در زن و مرد یکسان است، ابراز داشت: براساس آیات الهی، در اندیشه اسلامی کسب کمالات اخلاقی و الهی و دستیابی به سعادت مورد نظر اسلام، مورد خطاب توأمان مرد و زن قرار گرفته است.

وی، در ادامه، ضمن ارائه تفسیری از آیه شریفه «للرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ» ابراز داشت: آیات الهی محدودیت ویژه‌ای برای حضور زنان در عرصه های اجتماعی قائل نیست و حضور زنان در جامعه و تولی امور اجتماعی و سیاسی مشروط بر حفظ کرامت و شخصیت بانوان و رعایت اصول اساسی مانند حجاب و بازنماندن از وظایف اصلی مانند نقش همسری و مادرانه است.

دانش آموخته جامعةالمصطفی افزود: در اسلام بحث تقسیم کار و اهتمام به مسائل مختلف جامعه و بحث کمال و فضیلت خواهی انسان ذکر شده است و خانه و خانواده جایگاه بسیار بالایی دارد. همچنین اساس کمال طلبی و فضیلت بخشی به انسان مورد توجه قرار گرفته است و زن مهم‌ ترین رکن خانواده و تربیت فرزند را ایفا می کند.

حجت الاسلام یوسفی تأکید کرد: اسلام جایگاه والای مادری را برای بانوان قائل است و حجاب به عنوان مصونیت کرامت بانوان مورد تأکید قرار گرفته است. اسلام با توجه به ویژگی ها و ظرافت های نقش آفرینی بانوان وظایف ویژه‌ ای برای ایشان در نظر گرفته است تا کرامت و حرمت شخصیت بانوان مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما