شناسهٔ خبر: 39988600 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آخرین خبرها از سانحه شناور کنارک‎؛

تشییع شهدای شناور کنارک؛ صبح فردا

خبرگزاری صداوسیما

مراسم تشییع پیکر پاک شهدای سانحه دریایی شناور «کنارک» صبح فردا (سه شنبه) در منطقه کنارک برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از روابط عمومی ارتش؛ مراسم تشییع پیکر مطهر ۱۹ تن از شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سانحه دریایی شناور کنارک به شهادت رسیدند صبح فردا (سه شنبه) در منطقه سوم دریایی کنارک برگزار می‌شود.
بنابراین گزارش، این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با حضور امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، مسئولین استان، همرزمان و خانواده معظم شهدا برگزار می‌شود.
گفتنی است، شناور پشتیبانی سبک کنارک روز گذشته دچار حادثه شد و ۱۹ تن از کارکنان فداکار آن به فیض عظیم شهادت نائل آمدند و تعداد ۱۵ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4830091" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2713118/4830091?width=400&height=300"></script></div>

تشریح جزئیات حادثه شناور کنارک
روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، تعداد شهدا را ۱۹ تن و مجروحان را ۱۵ نفر اعلام کرد که مجروحان در وضع مناسبی به سر می‌برند.
روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناور‌های سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار را تشریح کرد.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش با اعلام این خبر عنوان کرده است:
عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناور‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.
پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند.
گفتنی است نیرو‌های مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند.
به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تعداد شهدای این حادثه ۱۹ تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.
بر اساس این گزارش شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.
روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور، بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تأکید و عنوان کرده است، انتظار می‌رود تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.

"اولین فیلم از ناوچه کنارک بعد از اصابت موشک"

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4828420" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2713118/4828420?width=400&height=300"></script></div>
اسامی شهدای عالی مقام نیروی دریایی ارتش در اين حادثه:
۱- شهید ناوبان دوم الکترونیک جعفر کوهی،                     ۲- شهید ناوبان دوم عرشه اسماعیل‌پور خسرو ، 
۳- شهید ناوبان دوم مکانیک مصطفی پویانفر،                   ۴- شهید ناوبان سوم برق مهدی رازی،
۵- شهید استوار عرشه حسین سپهری اهرمی ،‌                   ۶- شهید ناو استوار عرشه عادل قاسم زاده
۷- شهید ناو استوار دوم برق سید منصور موسوی نژاد،        ۸- شهید ناو استوار دوم مکانیک سعید یار احمدی ،
۹- شهید ناو استوار دوم عرشه‌های سید حامد جعفری ،       ۱۰- شهید مهناوی یکم برق مهدی هاشمی خواه ،
۱۱- شهید مهناوی یکم مکانیک آرش پاکدل                      ۱۲- شهید کارمند آشپزخانه محمد ابراهیم کاظمی ،‌
۱۳- شهید سرباز وظیفه فخرالدین فلک نازی،‌                   ۱۴- شهید ناو استوار یکم تفنگدار سید مرتضی خادمی حسینی ،‌
۱۵- شهید مهناوی یکم تفنگدار رضا دهقانی،                     ۱۶- شهید مهناوی یکم تفنگدار محمد افشون فر ،‌
۱۷- شهید غواص محمد اردنی،                                     ۱۸- شهید جوشکار آرمان سرحدی،‌
۱۹- شهید استوار برق محمد صیادی
 
تصاویر شهدای حادثه شناور پشتیبانی «کنارک» نیروی دریایی ارتش
 
تشریح جزئیات حادثه شناور کنارک
۰۹:۱۵ اطلاعاتی از مجروحان حادثه شناور کنارک
۱۲ نفر از مجروحان حادثه شناور سبک در بیمارستان امام علی (ع) چابهار بستری هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: ۱۵ مجروح به بیمارستان امام علی (ع) چابهار منتقل شده اند.
دکتر محمد مهران امینی فرد، افزود: از ۱۵ نفر مجروح، سه نفر پس از دریافت خدمات درمانی سرپایی، مرخص شده اند و دو نفر در بخش آی سی یو بستری هستند که یک نفر از آنان شرایط پایدارتری دارد.
وی گفت: ۱۰ نفر دیگر هم در سایر بخش‌ها بستری هستند و در حال حاضر شرایط عمومی آنان خوب است و در نوبت برخی اعمال جراحی قرار دارند.
 
رئیس جمهور شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش را تسلیت گفت
  • رئیس جمهور در پیامی با تسلیت شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سانحه ناگوار و دلخراش برای یک فروند شناور این نیرو، برای شهدای سانحه علو درجات و برای مجروحان سلامتی و شفای عاجل مسألت کرد.
تجلیل شمخانی از شهدای نیروی دریایی ارتش
دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با صدور پیامی از مقام شهدای والا مقام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تجلیل کرد.
 
متن پیام به شرح ذیل است:
"«مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا»
مرد جهاد و مقاومت که باشی
گام بعدی سلوکت همیشه پرواز است.
آب و خاک و آسمان این سرزمین پرافتخار به پشتوانه مردانگی و ایثار سربازان جان برکفی که پاداشی جز شهادت زیبنده مجاهدت بی مثالشان نیست همواره امن و آرام است
در برابر عظمتشان سر تعظیم فرود می‌آوریم و بر روح بلند و آسمانیشان درود می‌فرستیم.
شهادت جمعی از همرزمانم در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به فرماندهی معظم کل قوا، ارتشیان سرافراز و خانواده‌های ارجمند این عزیزان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم."
 
پیام رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پی شهادت دریادلان نیروی دریایی ارتش
  • سرلشکر محمد باقری در پیامی به امیر سرلشکر موسوی، شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در تمرین دریایی در آب‌های دریای عمان را تبریک و تسلیت گفت.
متن پیام رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی
فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
با سلام و تحیات.
شهادت تعدادی از افسران و کارکنان خدوم و شجاع نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تمرین یگانی در آب‌های دریای عمان را به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله‌العالی) و خانواده معظم شهدا و آحاد فرماندهان و رزمندگان غیور آجا تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.
ضمن آرزوی سلامتی و تندرستی مجروحان این حادثه؛ از درگاه حضرت کبریایی برای شهدای گرانقدر علو درجات و همجواری با شهیدان کربلا و برای آن برادر عزیز و آحاد همرزمان و همچنین خانواده‌های ارجمند و بازماندگان معزز، صبر جمیل و اجر جزیل طلب می‌کنم.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح
سرلشکر پاسدار محمد باقری
 
پیام تبریک و تسلیت فرمانده کل سپاه به فرمانده کل ارتش
  • سرلشکر حسین سلامی در پیامی به امیر سرلشکر موسوی، شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در تمرین دریایی در آب‌های دریای عمان را تبریک و تسلیت گفت.

متن پیام فرمانده کل سپاه به این شرح است:

   بسم الله الرحمن الرحیم
امیر سرلشکر برادر سید عبدالرحیم موسوی
فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
شهادت جمعی از دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران و همرزمان شجاع جنابعالی در تمرین نیروی دریایی آن سازمان، در آب‌های دریای عمان را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، جنابعالی و آحاد فرماندهان و کارکنان آجا و خانواده معظم شهیدان این حادثه، تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.
از درگاه خدای سبحان برای شهدای عزیز، رحمت و رضوان الهی و همنشینی با سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برای مجروحین فداکار حادثه، عافیت و سلامتی و برای خانواده‌ها و بازماندگان مکرم، صبر و شکیبایی توأم با پاداش صابرین مسئلت می‌کنم.
سرلشکر پاسدار حسین سلامی
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پیام فرمانده کل ارتش به مناسبت شهادت شماری از دریادلان ارتش

  • امیر سرلشکر موسوی، در پی شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه ناو کنارک پیامی صادر کرد.

متن پيام بدين شرح است؛

      بسم الله الرحمن الرحيم
ولَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
پوشیدن خلعت شهادت آرزوی رزمندگان مومنی است که صادقانه و جان برکف، زندگی خود را وقف دفاع از آرمان ها و حدود و ثغور کشور نموده اند.
 وصول به این مطلوب اگرچه برای شهیدان شیرین و گواراست، برای بازماندگان تلخ و جانکاه است و فراق آنها جز به لطف خداوند رحمان و رحیم جبران نمی شود.
 شهادت جمعی از رزمندگان سپیدپوش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، خانواده معظم شهدا و همه همرزمان عزیزم تبریک و  تسلیت عرض می کنم.
از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیزان که اینک در جوار رحمت پروردگار آرام گرفته اند، علو درجات و برای خانواده معظم آنها صبر و اجر مسئلت می نمایم.
                                                         
                                                فرمانده كل   ارتش جمهوري اسلامي ايران
                                                   سرلشكر سيد عبدالرحيم موسوي
 
پيام تسليت حجت الاسلام و المسلمین محمدحسنی 
  • نماینده، ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در پی شهادت تعدادی از رزمندگان غیور نیروی دریایی ارتش در صیانت از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان پیام تسلیت صادر کرد.
    در پیام حجت الاسلام و المسلمین محمدحسنی آمده است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
روی عن رسول الله (صلى الله علیه و اله): «وإن شهید البحر له أجر شهیدی البر إن أفضل الشهداء عند الله أصحاب الوکوف»
شهادت جمعی از رزمندگان غیور نیروی دریایی ارتش در صیانت از مرز‌های آبی جمهوری اسلامی ایران موجب اندوه و تأثر گردید. دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال‌هاست که مداومت بر جهاد با خصم و تداوم خدمت عاشقانه به ملت را تکلیف توأمان خود می‌دانند و هر لحظه خود را مهیای تقابل با خصم می‌کنند. سحرگاه امروز قامت سرخ عزیزانی از این جمع شایستگان، در کسوت شهیدان آرمید که مردم عزیز سیستان و بلوچستان سال‌ها گواه حضور، همراهی، مردمداری و محرومیت‌زدایی‌هایشان بوده و در بیش از دو ماه گذشته نیز رزمایش مواسات و رژه خدمتشان را ستوده‌اند. این عزیزان شهید، سال‌ها با طوفان جنگیدند و قدرتمندانه و مقتدرانه ابهت پوشالی دشمن را به چالش کشیدند، و در مسیر تحقق عزت و اقتدار امت اسلامی و تأمین امنیت دریایی نظام مقدس اسلامی همواره ذکر «یالیتنی کنا معکم» را در ادمه راه اسلاف شهیدشان نجوا کردند.
اینک این فرزندان دلاور و رشید ملت ایران، مسیر شهادت را در رمضان ضیافت الهی تا آخر پیموده و نامشان را در جرگه شهیدان دریایی ثبت کردند.
شهادت همرزمان عزیزمان را محضر حضرت، ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی، فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران امیر سرلشکر سید عبد الرحیم موسوی، فرمانده محترم نیروی دریایی ارتش امیر دریادار حسین خانزادی؛ ملت شهید پرور ایران و خانواده صبور و همرزمان دریا دل این عزیزان تسلیت عرض می‌کنم و در آستانه لیالی مبارکه قدر و شهادت امیر مؤمنان (ع)، برای بازماندگانشان صبر و اجر مسئلت دارم.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران
عباس محمدحسنی
پيام تبریک و تسلیت امیر دریادار سیاری
در پی حادثه شناور کنارک و شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی؛ امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران پیامی صادر کرد و در آن خط سرخ شهادت را از افتخارات فرزندان ملت در ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست.
متن پیام بدین شرح است.
     بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ
بدون شک شهادت در راه حراست از کشوری که با خون پاک هزاران شهید آبیاری شده و دوران‌های پرافتخاری را از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون سپری کرده؛ امری مقدس و از افتخارات فرزندان ملت در ارتش جمهوری اسلامی ایران است که این بار سربازان سپیدپوش ملت در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آن مفتخر شده و برگی زرین از اقتدار و سربلندی را برای ارتش جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آوردند.
اینجانب شهادت تعدادی از همرزمان دریادل نیروی دریایی راهبردی را محضر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) ملت قدرشناس ایران اسلامی و خانواده محترم این عزیزان، فرماندهی و کارکنان خدوم و ایثارگر نیروی دریایی، تبریک و تسلیت عرض نموده و از خداوند منان علو درجات همرزمان شهیدمان را مسئلت دارم.
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران
دریادار حبیب الله سیاری
فرمانده نیروی هوایی ارتش:
سلحشوران دلیر مرز‌های دریایی کشور میراث داران شایسته هفت آذرند
  • امیر سرتیپ نصیرزاده در پی شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش ضمن صدور پیامی گفت: سلحشوران دلیر مدافع مرز‌های دریایی کشور عزیزشان میراث داران شایسته هفت آذرند که شوق شهادت در دل دریایی یشان موج می‌زند.
    متن پیام بدین شرح است.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا
برادر ارجمندم امیر دریادار حسین خانزادی
فرمانده محترم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران
سلام وعلیکم
کارکنان غیور نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران سالهاست در خلیج فارس و دریای عمان و آب‌های بین المللی، صیادان گنج خود باوری اند و می‌دانند راه پر بهجت جهاد فی سبیل الله و مکتب حضرت سیدالشهدا (ع)، کشتی نجات است.
ملت قدرشناس ایران رجاء واثق دارند که سلحشوران دلیر مدافع مرز‌های دریایی کشور عزیزشان میراث داران شایسته هفت آذرند که شوق شهادت در دل دریایی یشان موج می‌زند.
این که صفحه‌های شناسنامه‌های جمعی از همرزمان مان را باد‌های بهشتی ورق زده و کشتی بخت بلند شان در بندرگاه شهادت و در جوار رحمت الهی شان پهلو گرفته و روی دست موج‌ها تا اوج پر کشیده اند، به نمایندگی از کارکنان نیروی هوایی الهی با عرض تسلیت به محضر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) و آرزوی صبر و اجر برای خانواده‌های معزز ایشان و همرزمان شریف مان در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، باور داریم خون سرخ شهدا جوهر و جوهره مشق عزت ایران سربلند، و قلم مقاومت خواهد بود. ان شاالله
فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده
 
پیام ناجا در پی شهادت تعدادی از کارکنان نیروی دریایی
  • در پی شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه ناو کنارک، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پیامی صادر کرد.
    در متن این پیام آمده است.
 
  بسم ربّ الشهداء و الصدیقین
شهادت جمعی از دریادلان ارتش همیشه قهرمان جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دریای عمان را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، مردم ایران اسلامی، آحاد فرماندهان و کارکان آجا، خانواده مکرم شهیدان و بازماندگان این حادثه تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم.
از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیزان که اینک در جوار رحمت پروردگار آرام گرفته اند، علو درجات و برای خانواده معظم آن‌ها صبر و اجر مسئلت داریم.

شناور کنارک غرق نشده است
برخی اخبار منتشر شده در خصوص انهدام کامل شناور کنارک و غرق شدن آن صحت ندارد.
یک مقام مطلع نظامی به خبرنگار نور نیوز گفت: برخی اخبار منتشر شده در خصوص انهدام کامل شناور کنارک و غرق شدن ان صحت نداشته و شناور اسیب دیده بوسیله یدک کش به ساحل منتقل شده است.

پیگیری‌های خبرنگار نور نیوز حاکیست تا ساعتی دیگر اطلاعیه بعدی به منظور ارایه جزئیات دقیق‌تر از حادثه به وقوع پیوسته برای شناور کنارک نداجا، منتشر می‌شود.

نخستین تصویر از ناوچه کنارک

تشریح جزئیات حادثه شناور کنارک

جزئیات شناور کنارک
ناوچه کنارک با شماره بدنه ۱۴۰۳ یکی از شناور‌های سبک نیروی دریایی ارتش، از جمله شناور‌های پشتیبانی کلاس هندیجان است که پیش از انقلاب و در زمان رژیم پهلوی از کشور هلند خریداری شد.
این ناوچه با ۴۷ متر طول، ۸.۵ متر عرض و ۴۴۷ تن وزن و آبخور ۲.۹ متر قابلیت حمل بار و نفرات را دارد.
 ۴ لانچر موشک کروز ضدکشتی نور برای شلیک علیه اهداف سطحی بر روی آن نصب شده است.
گفته می‌شود درجریان این حادثه کنارک پس از انتقال هدف تمرینی به مقصد، بدلیل عدم برخورداری ازفاصله مناسب از هدف، مورد اصابت قرار گرفته است.  

نظر شما