شناسهٔ خبر: 39957961 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریک تروریسم در منطقه برای تامین امنیت اسرائیل است/ سناریوهای جدید آمریکا برای به فراموشی سپردن مساله فلسطین است

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: تمام مسائلی که در منطقه طی روزهای و هفته‌های اخیر رخ داده، با محوریت امنیت اسرائیل است و حالا که رهبر حزب لیکود زمام امور را در دست گرفته این قبیل اتفاق‌ها بیشتر خواهد شد ورئیس‌جمهوری آمریکا هم از آن حمایت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح نقش اسرائیل در سناریوی جدید ناامن‌سازی منطقه توسط ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شرایطی که امروز در منطقه با آن روبه‌رو هستیم شرایطی است که آمریکا احساس می‌کند رژیم صهیونیستی از جهت امنیتی وضعیت نامناسبی ندارد و بدین ترتیب برای حفظ امنیت تل‌آویو دست به یک سری اقدامات به‌هم پیوسته زده است که بخشی از آن را طی روزهای اخیر در سوریه و عراق مشاهده کردیم. به موازات این وضعیت شاهد هستیم که اسراییل با فواصل و زمان‌های مختلف اقدام به حملات هوایی علیه مراکز حیاتی و حساس نظامی سوریه می‌کند که به نوعی نشان می‌دهد اسراییل ماموریت ناامن کردن کشورهای منطقه از جمله سوریه را به عهده دارد و متاسفانه ایالات متحده هم از این وضعیت حمایت می‌کند. در این میان باید متوجه بود که آمریکا اخیراً کشورهایی که با اسرائیل مخالف هستند را تحریم می‌کند و تلاش دارد همانند لبنان و عراق محیط سیاسی امنیتی آنها را به هم بریزد.

وی ادامه داد: یعنی آمریکا می‌خواهد مخالفان اسرائیل را به جایی برساند که علاوه بر خلاء سیاسی - امنیتی دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی شوند و در نتیجه این اقدام تا جایی ادامه پیدا کند که فشار بر اسراییل از ناحیه کشورهای مذکور کم شود. در این میان تکثیر تروریسم یکی دیگر از سناریوهایی است که به عنوان یک راهبرد نظامی در دستور کار قرار دارد و به همین جهت شاهد هستیم که اخیراً عناصر داعش در عراق از سوی ایالات متحده تحریک شدند و در سویی دیگر شاهد جنب و جوش تروریست‌های القاعده در ادلب هستیم. باید متوجه باشیم که تحریک و خیزش مجدد این جریان‌های تروریستی عملاً و اساساً به نوعی برای تامین امنیت اسراییل انجام می‌شود؛ به گونه‌ای که آمریکایی‌ها سعی می‌کنند با تحریک عناصر تروریستی محیط داخلی دو کشور عراق و سوریه را به هم بریزند و قوای مسلح به علاوه نیروهای امنیتی را مشغول خود کنند تا از یک سو فشار بر اسراییل کم شود و از سوی دیگر مساله فلسطین به حاشیه برود. این درحالی است که اسراییلی‌ها با حاشیه‌سازی، ایجاد تضاد و اغتشاش فکری در فضای سیاسی، رسانه‌ای و امنیتی به دنبال آن است تا تمرکز را از روی خود و مساله فلسطین کم کنند و حتی ظهور مجدد داعش یکی از راهبردهای مکمل همسو با این سناریو به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در فاز دیگر ایالات متحده برای اینکه در غرب آسیا حضور داشته باشد دست به یک سری از اقدامات تخریبی زده است. به عنوان مثال در عراق با مساله داعش سعی می‌کند حضور خود را مهم جلوه دهد و در سوریه هم مرتباً اعلام می‌کند که تنها به دنبال نفت این کشور است و هیچ قصد دیگری ندارد. این در حالی است که داده‌های بسیار مهم و کاملاً موثق نشان می‌دهد ایالات متحده برای حفظ امنیت اسراییل در سوریه مانده است و علاوه بر آن کنشگری‌های سیاسی خود را به نفع رژیم صهیونیستی جهت‌گیری کرده است. به عنوان نمونه سفیر فعلی آ‌مریکا در اسراییل اعلام کرده که این رژیم از الخلیل کوتاه نمی‌آید و به همین دلیل ما شاهد آن هستیم که تیم ترامپ هر چه به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نزدیک می‌شود گستره و عمق حمایت خود از اسراییل را سرعت می‌بخشد. به همین جهت است که تمام اقدامات تروریستی و ضد امنیتی که جدیداً اتفاق افتاده در رابطه مستقیم با تامین امنیت اسراییل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم تا زمان اجرای معامله قرن یا حداقل الحاق کرانه باختری این روند به نحوه‌های مختلف ادامه خواهد داشت. تا جایی که ما شاهد هستیم اخیراً ایهود باراک (نخست‌وزیر پیشین اسرائیل) در مورد مرزهای ۱۹۶۷ و کمپ دیوید، دست به افشاگری زده است و در سوی دیگر ماموریت تشکیل دولت ائتلافی به عهده نتانیاهو گذاشته شده است. در امتداد این موضوع خبر خروج سامانه‌های پدافندی پاتریوت از عربستان هم یک فریبِ محض است؛ چراکه تیم ترامپ برای اغنای روانیِ شهروندانش این خبر را مهندسی کرده تا بتواند حجم بالای انتقادهای داخلی را کاهش دهد اما دلیل اصلی این است که اساساً سامانه‌ پدافندی پاتریوت در عربستان به عنوان حلقه محافظت از خارجِ نزدیکِ اسرائیل به حساب می‌آید. به همین دلیل تمام مسائلی که در منطقه طی روزهای و هفته‌های اخیر رخ داده، با محوریت امنیت اسرائیل است و حالا که نتانیاهو زمام امور را در دست گرفته این قبیل اتفاق‌ها بیشتر خواهد شد و ترامپ هم از آن حمایت خواهد کرد.

نظر شما