شناسهٔ خبر: 39927396 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

صوفی: جهانگیری برای نامزدی باید خود را از عملکرد دولت روحانی تبرئه کند

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در هفتمین سال دولت روحانی می‌گوید موفقیت جهانگیری در انتخابات ۱۴۰۰ به میزان برائت او از دولت بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

علی صوفی وزیر کار دولت اصلاحات به روزنامه فرهیختگان گفت: ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها باعث شده مطالبات مردم بر زمین بماند و مردم همچنان درگیر مشکلات گذشته خود باشند. مشکلاتی که اکنون تشدید هم شده. یعنی با برخی تصمیمات توسط نهاد انتخاباتی ریاست جمهوری، اثرات بسیار منفی‌ای در زندگی مردم شکل گرفته است. تصمیماتی نظیر افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت بنزین که منجر به اعتراضات خیابانی هم شد.

وی درباره عدم ثبت‌نام برخی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت: آنهایی که ثبت‌نام نکردند، این نگرانی را داشتند که اگر ثبت‌نام کنند، فایده ندارد. اگر تایید هم شوند، مردم آنها را انتخاب نمی‌کنند.

صوفی درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری می‌گوید: اعتبار اجتماعی اصلاح‌طلبان همانند سال ۹۲ نیست و سرمایه اجتماعی این جریان بسیار فروکش کرده است. بنابراین اصلاح‌طلبان در درجه اول باید اعتبار خود را بازسازی کنند و برای اینکه اعتبار خود را بازسازی کنند، غیر از انتخاب کاندیدای حداکثری راه دیگری ندارند. علاوه بر آن باید حتما برنامه‌های کارشناسی شده دقیق و قابل ارزیابی وجود داشته باشد، باید به مردم بگویند ما فقط به معرفی کاندیدا کفایت نمی‌کنیم بلکه برنامه قابل ارائه برای شما داریم. در حقیقت برخلاف عملکرد گذشته مجلس و دولت یک برنامه عملیاتی کارشناسی شده دقیق داریم که به واسطه آن در همین فضای بین‌المللی و داخلی می‌توانیم اوضاع معیشتی مردم را بهبود ببخشیم. اصلاح‌طلبان باید اعتماد مردم را به دو چیز جلب کنند؛ یکی به آن کاندیدا و ارائه این تضمین که او کسی نیست که شعارش یک چیز باشد و عملش چیز دیگر.

وی با بیان اینکه «اصلاح طلبان نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت عملکرد مجلس دهم و فراکسیون امید و عملکرد دولت روحانی شانه خالی کنند. در هر حال اصلاح‌طلبان عامل انتخاب این مجلس و این دولت هستند و بنابراین باید این مسئله را در درجه اول صادقانه بپذیرند و اعتراف کنند،» افزود: ما باید مسئولیت شرایط موجود جامعه را از هر نظر بپذیریم.

صوفی می‌افزاید: روحانی در دولت دوم مردم را کنار گذاشت و اساسا رویکرد او در انتخاب کابینه و انتخاب مسئولان و حتی در انتخاب رئیس دفتر خود کاملا با عقبه کاملا واضح و قابل پیش‌بینی بود که این دولت با این وضعیت راه به جایی نخواهد برد. همین وضعیت باعث شد که مردم بدون ملاحظه خاصی خیلی صریح بگویند از رایی که دادیم، پشیمانیم.  عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه گفت: حضور جهانگیری در دولت روحانی به جایگاه اجتماعی ایشان لطمه زده است.

صوفی اظهار داشت: این دیگر هنر جهانگیری است که چطور بتواند در مواجهه با مردم خود را از ارتباطی که با دولت روحانی و عملکرد ایشان داشته، مبرا کند. اینها به هنر جهانگیری و اصلاح‌طلبان که به کمک ایشان می‌آیند، بستگی دارد.
سخنان صوفی در حالی است که جهانگیری معاون اول روحانی بوده و در عملکرد دولت شریک است به ویژه واگذاری ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی که به دلار جهانگیری معروف شد.

نظر شما