شناسهٔ خبر: 39772304 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش 8.2 درصدی تعداد چک‌های وصولی در اسفندماه 98/ افزایش چک‌های برگشتی بخاطر کرونا

مطابق جدیدترین گزارش بانک مرکزی، اسفندماه ٩٨ حدود 8.5 میلیون فقره چک در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل 8.2 درصـد افزایش نشان می‌دهـد. هم‌چنین تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی هم بخاطر شیوع کرونا افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شیوع کرونا در ایران از اواخر بهمن ماه 98 سبب شد تا بسیاری از  واحدهای اقتصادی تعطیل یا کم کار شوند، موضوعی که در تسویه تعهدات مالی آن ها به خصوص وصول چک های صادر شده توسط آنها نیز تاثیرگذار بود. به همین دلیل، دولت برخی از تنبیه های مربوط به چک برگشتی را  برای سه ماه به حالت تعلیق درآورد تا در صورت برگشت چک در روز های کرونایی، فعالین اقتصادی دچار مشکلات زیادی نشوند.

بر همین اساس و همانطور که انتظار می رفت، گزارش بانک مرکزی از آمار چک های مبادله ای در اسفند ماه  98، نشاندهنده افزایش تعداد و مبلغ چک های برگشتی بعد از طی یک سال روند کاهشی بوده است.

مطابق گزارش بانک مرکزی، در اسفندماه ١٣٩٨ در کل کشور بالغ بر 9.5 میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ١٤٩٤ هزار میلیارد ریال مبادله گردید که نسبت به مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ بـه ترتیـب 11.2 درصـد و 22.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

*افزایش 8.2 درصد تعداد چک‌های وصولی

در اسفندماه 1398، در کل کشور حدود 8.5 میلیون فقره چک به ارزشی حـدود ١٣١٨ هـزار میلیارد ریال وصول گردید که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 8.2 درصـد و 19.5 درصـد افزایش نشان میدهـد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب 89.1 درصـد و 88.2 درصد وصول گردیده است. درصد تعداد و مبلغ چک های وصول شده در بهمن ماه ١٣٩٨ به ترتیب معادل 91.6 درصد و 90.5 درصد و در اسفندمـاه ١٣٩٧ بـه ترتیـب برابـر 91.2 درصـد و 90.6 درصـد بوده است.

*افزایش کرونایی چک‌های برگشتی در اسفندماه

در اسفندماه 1398، در کل کشور بالغ بر ١٠٣٦ هزار فقـره چـک بـه ارزشـی حـدود ١٧٧ هـزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلـغ بـه ترتیـب 44.2 درصـد و 51.9 درصد افزایش نشان می‌دهـد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مـذکور بـه ترتیـب 10.9 درصد و 11.8 درصد برگشت داده شده است. تعداد و مبلغ چک های برگشت داده شده نسبت به چک های مبادله شده در بهمن ماه ١٣٩٨ به ترتیب معادل 8.4 درصد و 9.5 درصد و در اسفندماه ١٣٩٧ به ترتیب برابـر 8.8 درصـد و 9.4 درصد بوده است.

این افزایش تعداد و مبلغ چک های برگشتی نسبت به چک های مبادله شده در اسفندماه 1398 در حالی است که آمار چک های برگشتی نسبت به قبل از اجرایی شدن قانون جدید چک همچنان بسیار پایین تر است. در اسفند ماه 1396، نسبت تعداد چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده بیش از 21 درصد بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما