شناسهٔ خبر: 39749676 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

قربانی در برنامه رضوان شبکه تهران مطرح کرد؛

معلمی و خادمی قرآن؛ بالاترین افتخار + فیلم

رحیم قربانی، فعال قرآنی کشورمان در برنامه رضوان شبکه پنجم سیما از سوابق کاری و فعالیت‌هایش در عرصه‌های مختلف گفت.

صاحب‌خبر -

جمعه// صدایی که مرا شیفته قرآن کرد/ شغل اصلی‌ام را معلمی و خادمی قرآن می‌دانم + فیلمبه گزارش ایکنا، برنامه رضوان، کاری از گروه معارف شبکه پنجم سیما است که با همکاری آستان قدس رضوی طی ایام ماه مبارک رمضان هر شب حدود ساعت ۲۲ پخش می‌شود. این برنامه با اجرای محمد خاکساری، میزبان خادمان قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع) است. این قسمت از رضوان شامگاه گذشته، 11 اردیبهشت‌ماه، به معرفی رحیم قربانی، فعال قرآنی کشورمان پرداخت.

رحیم قربانی در سال 1350 در یکی از روستاهای شهر اردبیل متولد شد. پس از قبولی در رشته دندان‌پزشکی دانشگاه شهید بهشتی به تهران آمد. در حال حاضر به عنوان مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ و مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و در بخش تخصصی به عنوان دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی کشور فعالیت می‌کند، البته در کنار آن نیز مطب دندانپزشکی دارد.

این مدیر امور قرآنی اولین معلم خود را پدرش می‌داند که از مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) اردبیل بوده است که با صدای ایشان شیفته قرآن شده و بنابر گفته وی «مرحوم پدرم با اینکه سواد نداشت، اما قرآن می‌خواند و مدح اهل‌ بیت(ع) را می‌گفت.»

او مدتی به عنوان مسئول کانون قرآن بسیج دانشجویی تهران، مسئول سازمان قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور و مسئول دارالقرآن بسیج مشغول به خدمت در ساحت قرآن بوده و تعلیم و معلمی قرآن را از هنگامی که مشغول به تحصیل بوده است، آغاز کرد.

سرپرست گروه تواشیح و همخوانی محمد رسول الله(ص) نیز گذری به پنج کار جدید گروه ویژه ماه مبارک رمضان داشت که امسال تولید و منتشر شده است.

قربانی معتقد است «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحول بیشتری در کشور در زمینه انس و توجه با قرآن ایجاد شد، اما با قرآن در عین اینکه ارتباط داریم، اما با آن به ویژه در بحث مفاهیم و عمل چه از جهت شخصی و چه از جهت نظام تربیتی، آموزشی، آموزش عالی، نظام سیاسی، اقتصادی و ارتباطات فاصله داریم. قطعاً تمام مشکلاتی که داریم از همین مبنا نشئت می‌گیرد که اگر در آن بازنگری کنیم و به مفاهیمی که از بطن و متن قرآن است، بازگردیم، قطعاً خیلی از این مشکلات برطرف می‌شود.»

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور پس از استماع آیه «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى»، بیان کرد: «این آیه قرآن، می‌تواند زندگی‌ها را متحول کند. در تاریخ نیز نمونه آن را داریم. اگر فردی اعتقاد قلبی و عملی به این موضوع داشته باشد، همین آیه برای او کافی است. همین که بدانیم خداوند ما را در تمامی لحظات می‌بیند و این برای ما یقین و ملکه شود، خودمان ساخته می‌شویم و آن هنگام، انسان منافق نمی‌شود، همین توجه، خیلی از مشکلات و بحث‌هایی که برای مردم پیش می‌آید، حل می‌کند. می‌توان گفت هنگامی که بدانیم در معرض دوربین الهی هستیم، تقوا ایجاد می‌شود. اگر کار خوب و حسنه‌ای انجام می‌دهیم، اگرچه دیگران نپسندند، اما چون کلام الهی است، پس انجام می‌دهیم. لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ.»

او در بخش دیگر از برنامه رضوان که با عنوان «روحت شاد» و با هدف انجام زیارت نیابتی برای فردی خاص انجام می‌شود از شهدای قرآنی فاجعه منا چون محسن حاجی حسنی کارگر، حسن دانش، شهدای گروه تواشیح و همخوانی باقرالعلوم(ع) و دیگر شهدای قاری و حافظ قرآن و سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ... نام برد.

قربانی در پایان برنامه نیز قول داد تا به منظور همکاری با پویش برنامه رضوان در ماه مبارک رمضان و به دلیل اینکه شرایط انجام فعالیت‌های قرآنی به صورت حضوری کم است، در فضای مجازی کار ویژه به عنوان «همدلی قرآن» برای سنین مختلف کودکان و نوجوانان و بزرگسالان در رشته‌های مختلف فرازخوانی، حفظ موضوعی، قصه‌گویی قرآنی، تلاوت آیات خاص، نقاشی با موضوعات همدلی و ایثار و ... را اجرایی کند.

فیلم کامل این برنامه را در ذیل ببینید:

mp4
<div id="video-display-embed-code_1702415" ><script type="text/JavaScript" src="iqna.ir/fa/news/play/embed/3895574/1702415?width=400&height=300"></script></div>


یادآور می‌شود، برنامه رضوان در شبکه‌های مجازی به نشانی www_aqr_ir@ و rezvanmedia@ قابل مشاهده است.

انتهای پیام

نظر شما