شناسهٔ خبر: 39732156 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

گزارش تحلیل از روند تغییرات بازار سکه طلا نشان داد؛

تورم 66 درصدی سکه و طلا در 6 ماه

موج نیوز حامد شایگان

قیمت طلا در 6 ماه گذشته روندی صعودی داشته، اما از پایان بهمن 99 که ایران وارد فهرست FATF شد و سپس افزایش شیوع کرونا قیمت نفت را کاهش داد، رشد قیمت طلا بیشتر شد تا جایی که قیمت طلا در اسفند 98 بیش از 13 درصد رشد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار طلا در ایران همچون سایر بازارها در یک سال گذشته با تورم بالایی مواجه شده است، با این تفاوت که نرخ طلا به طور مستقیم با تغییرات نرخ ارز دچار نوسان شده، اما سایر کالاها تغییرات کمتری را تجربه کرده اند.

در واقع قیمت طلا در نمیه دوم 98 روند صعودی خود را آغاز کرد، به طوری که در 30 مهر 98 قیمت هر سکه طلای امامی 3 میلیون و 948 هزار تومان بود و پس از یک ماه به قیمت 4 میلیون و 335 هزار تومان رسید. در این بازه زمانی دامنه نوسان قیمت طلا کم کم رو به افزایش بود، زیرا بسیاری از شرکت های بزرگ بین المللی در آذرماه یعنی ماه پایانی از سال میلادی حساب های مالی خود را تسویه می کنند از این رو نوسانات قیمت ارز در ماه های پاییز روندی صعودی می گیرد و اثر آن به طور مستقیم روی قیمت طلا نیز نمایان می شود.

پایان آذر 98 قیمت هر سکه طلای امامی به 4 میلیون و 500 هزار تومان رسید که نسبت به ماه قبل‌تر آن رشد قیمت کمتری داشت، به عبارت دیگر در آبان ماه تورم بازار طلا 9 درصد و در آذر ماه این رشد قیمت 4.5 درصد شد که بخشی از آن متاثر از شوک های سیاسی و تنش های توییتری بین ایران و آمریکا بود.

قیمت طلا در دی 98 با جهش زیادی همراه بود و در پایان این ماه، معاملات هر سکه طلای امامی با قیمت 5 میلیون تومان انجام می شد که نسبت به ماه قبل‌تر آن رشدی 10 درصد داشته است. علت افزایش قیمت طلا در دی ماه به 3 فاکتور عمده بر می گردد. نخست اینکه با آغاز تعطیلات سال نو میلادی خرید مصنوعات طلا در بازارهای خارجی افزایش می یابد و همچنین بخش عمده ای از دلار موجود در بازار توسط شرکت های بین المللی خریداری می شود تا بتوانند بدهی های معوق خود را در پایان سال مالی تسویه کنند. در نهایت با بسته شدن بازارهای معاملاتی در تعطیلات سال نو میلادی قیمت گذاری طلا در بازارهای دلالی افزایش می یابد و این روند روی قیمت سکه اثر منفی دارد.

در ادامه تغییرات قیمت بازار طلا؛ پایان بهمن 98 هر سکه امامی 5 میلیون و 420 هزار تومان معامله شده که نسبت به ماه قبل‌تر آن حدود 8.5 درصد تغییر تجربه کرده و این روند حاکی از ادامه سیر صعودی بازار طلا بود. اما دلیل ادامه این تغییرات چه بود؟

به طور کلی جنگ تجاری بین آمریکا و چین روی نوسانات نرخ ارز و طلا در سال 98 تاثیر زیادی داشته، اما در بهمن ماه به دلیل اینکه پایان سال تقویمی چین است، شرکت های این کشور به سمت بالا بردن نقدینگی می روند و این موضوع روی کاهش ارز موجود در بازار تاثیر می گذارد و همان روندی که در پایان سال میلادی اتفاق می‌افتد در میانه زمستان نیز تا حدودی در بازارهای جهانی رخ می دهد. این تغییرات ارزی در ایران واکنش چند برابری به همراه دارد، زیرا ارز موجود در بازار ایران بسیار کم شده، در حالی که خرید و فروش ارز در کشورمان بسیار بیشتر از کشورهای دیگر انجام می شود و این مساله درصد نوسانات را بالاتر می برد.

در ابتدای اسفندماه نیز به دلیل واکنش بازار به ورود ایران به فهرست سیاه FATF شاهد جهش قیمت ارز بودیم، به طوری که در همان چند روز نخست اسفند قیمت سکه به 5 میلیون و 900 هزار تومان رسید. در این دوره زمانی بیشترین تغییرات در بازار طلای ایران به وجود آمده بود، زیرا از یک سو بازار نسبت به مسائل سیاسی واکنش نشان داده بود و از طرف دیگر فعالیت شرکت های چینی به دلیل شیوع کرونا کاهش یافت و رشد اقتصادی این کشور نیز 2 درصد کاهش پیدا کرد. از این رو نرخ برابری دلار در مقابل طلا به سمت طلا مثبت شد، یعنی قیمت طلا در بازار جهانی روندی صعودی داشت، اما دلار در مسیری نزولی قرار گرفته بود، هرچند در بازار ایران قیمت هر دو آنها افزایشی بود و تا پایان اسفند ماه قیمت هر سکه طلا به 6 میلیون و 220 هزار تومان رسید که نسبت به ماه قبل رشد بسیار بالایی بود و به نسبت بهمن ماه رشدی 13 درصدی را تجربه کرده بود.

در اسفند ماه، علاوه بر FATF عامل دیگری که تاثیر بسیاری قوی در بازار طلا داشت شیوع کرونا بود که از یک سو فعالیت شرکت ها را کاهش داد و از سوی دیگر تقاضا برای نفت را به شدت تحت تاثیر قرار داد و این عامل باعث حضور بسیاری از سرمایه گذاران در بازار طلا شد تا سرمایه های خود را به کالای با ثبات‌تر اختصاص دهند، از این رو شاخص های بازار طلا در فروردین ماه نیز مثبت بود و در پایان این ماه قیمت آن به 6 میلیون و 400 هزار تومان رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت طلا در 6 ماه گذشته روندی صعودی داشته، اما از پایان بهمن 99 که ایران وارد فهرست سیاه FATF شد و معاملات خارجی محدودتر شدند قیمت دلار نیز بالاتر رفت، بعد از آن نیز با افزایش شیوع کرونا قیمت نفت کاهش یافت و همین مساله رشد جهشی قیمت طلا را به همراه داشت، تا جایی که قیمت سکه در یک ماه رشدی بیش از 13 درصدی را تجربه  کرد.

نظر شما