شناسهٔ خبر: 39303027 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه کرج :

مردم در برابر جنگ‌های شناختی دشمن آگاه باشند

کرج - ایرنا - نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج گفت: مردم باید در جنگ شناختی که نسل پنجم از جنگ ها است آگاه باشند چراکه دراین جنگ بیشترین تمرکز روی فکر، باور و بینش افراد است تا آنان را تحت تاثیرقرار دهند.

صاحب‌خبر -

بنابراعلام روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج ، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی درخطبه مکتوب جمعه این هفته کرج افزود: بنابراین در ذهن‏ افراد تردید و سپس به‌تدریج در رفتار او هم تاثیر گذاشته می شود و این همان روشی که این روزها فراوان بکار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال  اول با تردیدها و ابهامات جذاب شروع می‌کنند که چرا نماز واجب است و شبهه به وجود می‌آورند و ادامه می‌دهند تا برسد به سستی و سپس ترک نماز یا از  برخی   آرمان‌های انقلاب مثل دفاع از فلسطین ایراد گرفته می شود.

امام جمعه کرج گفت: جنگ شناختی، یعنی هدف قرار دادن قوه شناخت و ادراک عموم مردم، نخبگان و مسوولان، با ایجاد تردید در هنجارها، ارزش‌ها، باورها و نگرش‏ ها، از طریق به دست گرفتن مدیریت ادراکات و برداشت ها بنابراین از اهداف اصلی جنگ، نهادهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مقدسات دینی و شخصیت‏های الگو و الهام‌بخش هستند.

وی خاطرنشان کرد: در جنگ شناختی دشمن به سه ‌نقطه حمله اصلی دارد که  نقطه اول ،نقطه مرکزی نظام. یعنی اسلام و ولایت. با استفاده از امپراتوری رسانه‌ای که در اختیاردارند با تنوع برنامه‌ای و قالب‌های مختلف برعلیه دین، اسلام و به خصوص شیعه محتوا تولید می‌کنند. 

آیت الله حسینی همدانی اضافه کرد: نقطه دوم ساختار نظام. به نهادها و دستگاه‌های مولود نظام اسلامی مانند شورای نگهبان، سپاه، بسیج، نهاد امامت جمعه، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، کمیته امداد و موارد دیگر حمله می‌کنند.

وی ادامه داد: نقطه سوم این جنگ  کارکرد نظام. با تحریف و تردید عملکرد نظام را زیر سوال می‌برند. اگر نقطه قوتی داشت در بایکوت خبری قرار می‌دهند و اگر احیانا نقصانی داشت بزرگ‌نمایی می‌کنند.

فضای مجازی بهترین ابزار دشمن در جنگ شناختی

امام جمعه کرج اظهار داشت: برای جنگ شناختی دشمنان از همه نوع ابزاری استفاده می‌کنند اما در این دوره به خصوص از فضای مجازی بهترین بهره را می‌برند. «پیترسینگر» و «امرسون بروکینگ» در نشریه فارین پالیسی (اکتبر ۲۰۱۸/ مهرماه ۱۳۹۷) در مقال ه‏ایی به نام جنگ آینده، جنگ لایک (Like) خواهد بود به نکات مهمی در جنگ شناختی اشاره می ‏کنند.

وی افزود: این افراد می ‏نویسند فضای مجازی، صحنه‏ ی واقعی جنگ است و آنچه شما به اشتراک می‏ گذارید، تعیین‌کننده‌ی چیزی است که درصحنه نبرد رخ می ‏دهد. در این جنگ، کلمات و به‌خصوص تصاویر، مهمات جنگی هستند. کار این مهمات جنگی، بیش از آنکه گفتن خبر یا نکته‏ ای باشد، «دفن حقایق» با استفاده از منحرف کردن حواس و افکار مخاطبان است.

هدف نهایی در جنگ شناختی قداست زدایی از اسلام ناب محمدی (ص) است

امام جمعه کرج یادآورشد: هدف نهایی و پایانی در جنگ شناختی، قداست‏ زدایی از اسلام ناب، امامت، ولایت‌فقیه. اعتمادزدایی بین مردم و حاکمیت؛ اعتبارزدایی از تصمیمات نظام، مشروعیت‏ زدایی از ساختارها و سازوکارهای سیاست‌گذار و مجری، و امیدُزدایی و ناکارآمد نمایی و در نهایت روی‏گردانی مردم و از بین بردن سرمایه‏ ی اجتماعی نظام اسلامی است.

وی تاکید کرد: باید همه مردم و مسوولان تذکرات رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی را جدی بگیریم. امروز مهم‌ترین صحنه‌ی انواع جنگ‌ها در فضای مجازی است چنانچه می‌بینید که از همین ویروس کرونا به‌عنوان زمینه جنگ شناختی و ادراکی چه ماهرانه استفاده می‌کنندو  همه باید دقت کنیم  در زمین دشمن فعالیت نداشته باشیم.

نماینده ولی فقیه دراستان البرز درادامه خاطرنشان کرد: در این غم‌ها و اندوه‌ها؛ غیر از درس و عبرت، از طرف خدای تعالی اجر و پاداش هم است .

آیت الله حسینی همدانی  درتذکرات خطبه این هفته خود بیان داشت: ابتلائات عمومی مثل سیل و زلزله و بیماری‌های واگیردار و امثال این‌ها که می‌آید و همه عالم و یا بخش گسترده‌ای از مردم را درگیر می‌کند، گذشته از جنبه‌های منفی، برای عموم و یا افراد آثار مثبتی هم دارد. که گاهی پی به آثار برده می‌شود و گاهی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: توجه دارید که هدایت خداوند متعال عام است و مومن،  کافر را دعوت کرده است، قرآن کریم هدایتش عام است. اما به تعبیر خود قرآن، اهل تقوی و متقین از راهنمایی‌ها و هدایت قرآن بهره بیشتری می‌برند. بلاء عام هم همین‌طور است. که برای کافران یک اثر و برای اهل ایمان آثار دیگری دارد. بنابراین  در روایات می‌بینیم که در این امور، گاهی خطاب به مسلم و مومن می‌شود.

رایحه‌ی ظهور از هرزمانی نزدیک‌تر به مشام می‌رسد

امام جمعه کرج ادامه داد: این ویروس هر منشایی که داشته باشد  بلیه ای بود که افراد دنیا را با انواع تفکرات و گرایشات مادی و معنوی که دارند به فکر انداخت و وادار به واکنش کرد که در فضای رسانه‌های مختلف می‌بینید. اما آنچه از همه روشن‌تر دیده می‌شود، توجه به معنویت و به‌خصوص خالق هستی است که افراد با علایق مختلف خدا خدا می‌کنند.

آیت الله حسینی همدانی افزود: دررسانه های دیده شده که  مردم دنیا چگونه ابتهال ،دعا و انابه دارند و با چه حالی، هرکس با زبان خودش زاری می‌کند و از خدا طلب عفو از اعمال گذشته و بخشش گناهان و تقاضای نزول رحمت و عافیت و سلامت را دارند.

وی گفت: مردم، اعمال خود را در فراگیر شدن این بیماری مؤثر می‌دانند و یک اضطرار جهانی به نیرویی که آنان را از این مشکل نجات دهد، پیداشده. کانّ عالم نزدیک به بعثت دیگری شده است. (اگرچه آمادگی جهانی برای ظهور منجی عالم فراهم نیست اما رایحه‌ی ظهور «مهدی الامم» از هرزمانی نزدیک‌تر به مشام می‌رسد ، همان‌که رهبر معظم انقلاب دیروز فرمودند: شاید در تاریخ بشر کم شده باشد که جامعه بشری به‌قدر امروز نیاز به منجی داشته باشد.

انقلاب اسلامی ملت‌های دنیا را بیدار کرد

امام جمعه کرج خاطرنشان کرد: برای رسیدن و درک دوران حاکمیت مستضعفان، باید در نابودی استکبار و مظاهر آن تلاش کرد. انقلاب اسلامی ملت‌های دنیا را بیدار کرد و حرکت جهانی آغازشده و صدای خرد شدن استخوان امپراتوری‌های دروغ، ترور، آدم کشی و استکبار به گوش می‌رسد.

وی ادامه داد:  همه خواهید دید به فضل پروردگار، آمریکا و اسراییل و مرتجعین دنباله‌رو آن‌ها خیلی زودتر از تصور از بین خواهند رفت. به‌خصوص در این ایام حمله ویروس کرونا که آمریکا و اروپا را هم بی‌نصیب نگذاشت. اگر کسی بخواهد ببیند کاملا روشن است و احتیاج به استدلال و برهان ندارد که تمدن غرب باآن‌همه سروصدا و طمطراقی که دارد، ازهم‌پاشیده شده و چیزی از آن باقی نمانده، و با هیچ رنگ و لعابی هم توان فریب جوامع را نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: نوع رفتاری که با افراد کشورشان دارند را ببینید، چرا بیشتر کشته‌شدگان سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان هستند ، چرا افراد سالخورده را رها می‌کنند و ده‌ها مورد دیگر که چهره این تمدن را نشان می‌دهد البته اروپا هم در همین جریان نشان داد با اتحادیه‌ای که دارد هم توان لازم برای اداره خودش را ندارد.

امام جمعه کرج گفت: قطعا پس  از کرونا، مسایل جهانی طور دیگری رقم خواهد خورد که اگر فرصتی شد، تحلیلی خواهم داشت. فقط تقاضا داریم غرب پرستان داخلی چشم خودشان را بیشتر به واقعیات باز کنند و با تحلیل‌های نادرست برای کشور هزینه سازی نکنند.

وی از ابراز محبت‌های خالصانه در این وضعیت به ساحت مقدس ولیعصر ارواحنا فداه در نیمه شعبان با جلوه ها و ابتکارات زیبای خلق شده قدردانی کرد.

یکی از مهم‌ترین وظایف مساجد کنترل و از بین بردن آسیب‌های اجتماعی است

امام جمعه کرج در ادامه گفت: هرسال در این ایام که به دهه پایانی ماه شعبان نزدیک می‌شویم، به مناسبت غبارروبی مساجد تذکراتی راجع به مسجد و نماز و نمازگزاران داده می‌شود. به‌خصوص در این روزها برای همه کارکرد مساجد در محلات در عرصه‌های مختلف روشن است.

وی خاطرنشان کرد: از مدیریت بهداشت محله بگیرید تا رسیدگی به امور مستمندان و حتی مواظبت بر امنیت محل. و از همه مهم‌تر فراهم کردن فضای ارتقاء معنویت، تفکر و بصیرت و… برای افراد پیرامون خود که  یکی از وظایف مهم این دوره مساجد در محلات رصد؛ کنترل و از بین بردن آسیب‌های اجتماعی است. مسجد محل نمی‌تواند نسبت به اتفاقات پیرامون خودش در مرحله اول و منطقه و شهر در مراحل بعدی بی‌تفاوت باشد.

نیروی اجرایی نظام اسلامی باید تربیت‌شده مسجد باشد

نماینده ولی فقیه دراستان البرز گفت: متاسفانه عده‌ای برنامه‌ریزی‌شده کارکرد همه‌جانبه و اثرگذاری اجتماعی مساجد را کم‌کم، کم‌رنگ کردند و بعد تلاش در بی‌رنگ کردن آن دارند که البته موفق نخواهند شد. معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از وقتی شروع شد که در اداره امور کشور، بچه مسجدی‌های توانمند در این عرصه‌ها به‌عناوین‌مختلف کنار گذاشته شدند.

وی اضافه کرد :حضرت امام (ره) فرمودند: ما انقلاب کردیم که مسجد بسازیم، پیروزی ما برای اداره مسجد است. مساجد سنگر است؛ مسجد محلی است که از آن باید امور اداره شود؛ از فانتوم‏ها نترسید، از روزی بترسید که مساجد خالی باشد. اینکه فرمودند مسجد محلی است که باید امور اداره بشود. یعنی افراد در آنجا تربیت می‌شوند و بعد در مصادر امور قرار می‌گیرند.

آیت الله حسینی همدانی تاکید کرد: قطعا کسی که تربیت‌شده مسجد است دستش را به بیت‌المال دراز نمی‌کند، راضی به حقوق نجومی و تخلفات ازاین‌دست نمی‌شود، تجمل‌گرا و اشرافی نیست. همه باید تلاش کنیم که در محلات مساجد تراز محقق شود. نیروی اجرایی نظام اسلامی باید تربیت‌شده مساجد باشند.

وی یاد آورشد: ائمه مساجد باید خود را با مسایل روز؛ علوم روز، شبهات روز، افکار و عقاید در جریان آشنا باشند تا بتوانند به‌موقع اثرگذاری کنند. هر مسجد در محله باید به‌اندازه یک مرکز علمی پویا در بلا بردن سطح دانش مخاطبانش تلاش و فعالیت داشته باشد.

امام جمعه کرج گفت: مساجد نباید نسبت به حال مستمندان اطراف خود بی‌تفاوت باشند. حتما با محوریت امام مسجد گروهی از خیرین (به هر مقدار و توان) با برنامه و زمان‌بندی‌شده به این امور رسیدگی کنند. حتما مساجد باید شورای فرهنگی و یا امناء فرهنگی داشته باشند تا بتوانند مدیریت فکری و فرهنگی محله را به‌روز حفظ کنند. به‌هرتقدیر باید مسجد در هر محله مرجع همه امور باشد.

وی افزود: دستگاه‌های خدمت رسان هم از طریق مساجد خدمات خود را به مردم برسانند. در همین جریان کرونا خدماتی که مساجد محل انجام دادند و کمبودهای دستگاه‌های دیگر را جبران کردند کاملا مشهود و قابل‌تقدیر است.

به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسوولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری و برگزار نشدن نماز جمعه این هفته شهرستان کرج، آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه مکتوب توصیه‌ها و تذکراتی را بیان دارند .

هفت هفته است که به خاطر شکستن و از بین بردن محاصره ویروس کرونا از تشکیل اجتماع پرشور و نشاط نماز جمعه در مصلی محروم هستیم.

نظر شما