شناسهٔ خبر: 39302381 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

کرونا همچنان در کمین؛ سینماها باز می شوند یا تعطیل می مانند؟!

صاحب‌خبر -

بانی فیلم، گروه سینمای ایران: در حالی که همچنان دامنه نگرانی های افکار عمومی نسبت به شیوع ویروس کرونا گسترده است، انتشار اطلاعیه شماره۳ کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا درباره فعالیت مراکز فرهنگی، هنری که احتمال بازگشایی قریب الوقوع سینماها و سالن های نمایش از آن تداعی می شود، این پرسش را مطرح می کند که در این صورت، آیا مردم نگران و سردرگم، حاضر به حضور در سالن ها خواهند بود یا خیر؟! بویژه اینکه هنوز زمان مشخصی برای ریشه کن شدن کرونا متصور نیست و همچنان ضمانت محکمی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس در سالن های نمایش فیلم و تئاتر وجود ندارد. از سویی انتشار صحبتهای یک نماینده مجلس مبنی بر درگیری با کرونا تا آخر سال، فارغ از میزان صحت و وجه کارشناسی اش، به نگرانی ها دامن می زند.

جالب آنکه در بخشی از اطلاعیه شماره۳ کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا خواسته شده مسئولین نظارت بر سالن های نمایش در صورت مشاهده سرفه و عطسه، از تماشاچی درخواست کنند که سالن انتظار/نمایش/ سینما را ترک کند! موردی که اجرای آن بی شک مشکلات بسیاری را برای سینماداران و حتی تماشاچیانی که ریسک بالای حضور در چنین سالنهایی را به جان خریده اند، پدید می آورد و از آرامش ذهنی آنان می کاهد.

این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه شماره ۳ خود درباره شیوع ویروس کرونا، اعلام کرده تعطیلی تمامی مراکز فرهنگی، هنری و سینمایی کشور تا اطلاع بعدی همچنان ادامه دارد. در این اطلاعیه آمده: نظر به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و ضرورت اجرای دقیق دستورالعمل فاصله گذاری هوشمند اجتماعی و پرهیز از شکل گیری تجمعات پر خطر به منظور اطمینان از قطع زنجیره انتقال بیماری، سالن های سینما، تاتر، موسیقی، آموزشگاه های آزاد هنری و نمایشگاه های فرهنگی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.همچنین سایر مشاغل مرتبط فرهنگی و هنری غیر تجمعی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از ۲۳فرودین در سراسر کشور و از ۳۰ فروردین در تهران مجاز به فعالیت هستند.

در همین حال سیدمحمدمهدی طباطبائی‌نژاد رئیس شورای عالی اکران و معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی خبر داده: «دستورالعملی برای بازگشایی سینماها نداریم و جدیدا جلسه‌ای با این هدف برگزار نشده و زمان احتمالی بازگشایی سینماها نیز مشخص نیست و تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است».

در هر حال باید توجه داشت که حفظ سلامت مردم و علاقه مندان به هنر و فرهنگ در مقطع فعلی بیش از هر چیزی در اولویت است و چنانچه مدیران ارشاد تصمیماتی در این زمینه اتخاذ می کنند، بیشتر باید متمرکز بر حمایت مادی و معنوی از سالن داران و سینماداران و البته اهالی فرهنگ و هنر باشد و نه کشاندن مردم به این مراکز.

اشتراک گذاری در:

نظر شما