شناسهٔ خبر: 39302272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عمان از اعلام توافق آتش‌بس در یمن استقبال کرد

تهران-ایرنا- وزارت امورخارجه عمان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از اعلام توافق آتش بس دوهفته‌ای از سوی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در یمن حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

وزارت اموخارجه عمان در صفحه رسمی‌ خود در توییتر همچنین از تمام طرف‌های درگیر در یمن خواست برپایه این توافق، تلاش کنند با گفت‌وگو طرح‌های سیاسی را برای رسیدن به یک توافق دائمی و جامع به منظور حل بحران یمن پیش ببرند.

در ادامه این بیانیه همچنین بر حمایت عمان از تلاش‌های سازمان ملل متحد و مأموریت "مارتین گریفیث" فرستاده ویژه این سازمان که در راستای راه‌حل سیاسی جامع و با هدف برقراری صلح و آرامش در کشور یمن صورت می‌گیرد، تأکید شده است.

حمایت عمان از توافق آتش‌بس اعلام شده از سوی ائتلاف سعودی درحالی است که دولت مسقط در چندین نوبت میزبان مذاکرات جنبش انصارالله و دولت عبدربه منصورهادی رییس جمهوری مستعفی یمن بوده است.

"محمد عبدالسلام" سخنگو و رییس هیأت مذاکره کننده انصارالله در مذاکرات صلح گروه‌های یمنی در استکهلم سوئد نیز پنجشنبه شب گفت: ما خواستار آتش‌بس واقعی هستیم و توقف جنگ نمی‌تواند با آتش‌بس دو هفته‌ای صورت بگیرد.

"ترکی المالکی" سخنگوی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بامداد پنجشنبه بطور رسمی از اعلام توافق آتش‌بس در یمن خبر داد و گفت که این آتش‌بس ۲ هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز قابل تمدید است.

این درحالی است که با وجود اعلام آتش‌بس، حملات ائتلاف سعودی به یمن ادامه دارد و دستکم از روز پنجشنبه و آغاز آتش‌بس ۲ غیر نظامی کشته شدند.

بسیاری از مقام‌های یمنی نسبت به نیت عربستان در این خصوص ابراز تردید کرده‌ و معتقدند این تاکتیک جدید است تا ائتلاف بتواند از آن برای تجدید قوا و جبران خسارت‌های اخیر خود استفاده کند.

در این راستا، "محمد البخیتی" عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن روز جمعه توقف حملات سعودی به یمن را دروغ خواند و اعلام کرد که با وجود پایبندی دولت صنعا، عملیات نظامی زمینی و هوایی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان همچنان ادامه دارد.

نظر شما