شناسهٔ خبر: 39301936 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مردم در برابر جنگ شناختی دشمن آگاه باشند/فضای مجازی بهترین بستر جنگ شناختی است

امام جمعه کرج با اشاره به اهمیت آگاه‌سازی جامعه در رابطه با جنگ شناختی، گفت: جنگ شناختی که نسل پنجم از جنگ‌هاست، بیشترین تمرکز روی فکر، باور و بینش افراد است و تلاش می‌کند تا آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسؤولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری و برگزار نشدن نماز جمعه این هفته شهرستان کرج، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب ششمین خطبه مکتوب توصیه‌ها و تذکراتی را بیان کرد.

متن ششمین خطبه مکتوب نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته

هفت هفته است که به خاطر شکستن و از بین بردن محاصره ویروس کرونا از تشکیل اجتماع پرشور و نشاط نماز جمعه در مصلی محروم هستیم. لذا با خطبه مکتوب سعی می‌کنیم این کمبود را جبران کنیم.

در سختی‌ها درسی نهفته است

در این غم‌ها و اندوه‌ها؛ غیر از درس و عبرت، از طرف خدای تعالی اجر و پاداش هم دارد. رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمودند: هیچ رنج و درد و اندوه و حتی نگرانی خاطری به مؤمن نمی‌رسد مگر اینکه خداوند به همان، گناهانش را بپوشاند. و یا امام صادق علیه‌السلام فرمودند: همانا غم و اندوه گناهان مسلمانان را از بین می‌برد. قبل از اینکه افراد شبهه‌ای وارد کنند لازم است تذکر دهم که ابتلائات عمومی مثل سیل و زلزله و بیماری‌های واگیردار و امثال این‌ها که می‌آید و همه عالم و یا بخش گسترده‌ای از مردم را درگیر می‌کند، گذشته از جنبه‌های منفی، برای عموم و یا افراد آثار مثبتی هم دارد. که گاهی پی به آثار برده می‌شود و گاهی نمی‌شود. توجه دارید که هدایت خداوند متعال عام است مؤمن و کافر را دعوت کرده است، قرآن کریم هدایتش عام است. (هدی للناس) اما به تعبیر خود قرآن، اهل تقوی و متقین از راهنمایی‌ها و هدایت قرآن بهره بیشتری می‌برند. بلاء عام هم همین‌طور است. که برای کافران یک اثر و برای اهل ایمان آثار دیگری دارد. لذا در روایات (مثل دو روایتی که مرقوم شد) می‌بینیم که در این امور، گاهی خطاب به مسلم و مؤمن می‌شود.

رایحه‌ی ظهور از هرزمانی نزدیک‌تر به مشام می‌رسد

این ویروس (هر منشائی که داشته باشد) بلیه ای بود که افراد دنیا را با انواع تفکرات و گرایشات مادی و معنوی که دارند به فکر انداخت و وادار به واکنش کرد که در فضای رسانه‌های مختلف می‌بینید. اما آنچه از همه روشن‌تر دیده می‌شود، توجه به معنویت و به‌خصوص خالق هستی است که افراد با علائق مختلف خدا خدا می‌کنند. و از سویدای دل، قادرِ علیمِ حکیمِ رحیمِ وَدُود را می‌خوانند. در رسانه‌ها قطعاً دیده‌اید که مردم دنیا چگونه ابتهال و دعا و انابه دارند و با چه حالی، هرکس با زبان خودش زاری می‌کند و از خدا طلب عفو از اعمال گذشته و بخشش گناهان و تقاضای نزول رحمت و عافیت و سلامت را دارند. مردم، اعمال خود را در فراگیر شدن این بیماری مؤثر می‌دانند و یک اضطرار جهانی به نیرویی که آنان را از این مشکل نجات دهد، پیداشده. کانّ عالم نزدیک به بعثت دیگری شده است. (اگرچه آمادگی جهانی برای ظهور منجی عالم فراهم نیست اما رایحه‌ی ظهور «مهدی الامم» از هرزمانی نزدیک‌تر به مشام می‌رسد.) همان‌که رهبر معظم انقلاب دیروز فرمودند: شاید در تاریخ بشر کم شده باشد که جامعه بشری به‌قدر امروز نیاز به منجی داشته باشد. اللهم ارنا الطلعه الرشیده و الغره الحمیده.

انقلاب اسلامی ملت‌های دنیا را بیدار کرد

برای رسیدن و درک دوران حاکمیت مستضعفان، باید در نابودی استکبار و مظاهر آن تلاش کرد. انقلاب اسلامی ملت‌های دنیا را بیدار کرد و حرکت جهانی آغازشده و صدای خرد شدن استخوان امپراتوری‌های دروغ، ترور، آدم کشی و استکبار به گوش می‌رسد. و همه خواهید دید به فضل پروردگار، آمریکا و اسرائیل و مرتجعین دنباله‌رو آن‌ها خیلی زودتر از تصور از بین خواهند رفت. به‌خصوص در این ایام حمله ویروس کرونا که آمریکا و اروپا را هم بی‌نصیب نگذاشت. اگر کسی بخواهد ببیند کاملاً روشن است و احتیاج به استدلال و برهان ندارد که تمدن غرب باآن‌همه سروصدا و طمطراقی که دارد، ازهم‌پاشیده شده و چیزی از آن باقی نمانده، و با هیچ رنگ و لعابی هم توان فریب جوامع را نخواهند داشت. نوع رفتاری که با افراد کشورشان دارند را ببینید!!! چرا بیشتر کشته‌شدگان سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان هستند؟ چرا افراد سالخورده را رها می‌کنند؟ و ده‌ها مورد دیگر که چهره این تمدن را نشان می‌دهد البته اروپا هم در همین جریان نشان داد با اتحادیه‌ای که دارد هم توان لازم برای اداره خودش را ندارد. قطعاً بعد از کرونا، مسائل جهانی طور دیگری رقم خواهد خورد که اگر فرصتی شد، تحلیلی خواهم داشت. فقط تقاضا داریم غرب پرستان داخلی چشم خودشان را بیشتر به واقعیات باز کنند و با تحلیل‌های نادرست برای کشور هزینه سازی نکنند.

خوب است اینجا تشکر کنم از ابراز محبت‌های خالصانه‌ای که در این وضعیت به ساحت مقدس ولیعصر ارواحنا فداه داشتید. هم شادی‌ها که جلوه‌ها و ابتکارات زیبایی خلق شد و هم ابتهال و تضرع در شب نیمه شعبان که با بارش باران، ریزش رحمت الهی مضاعف بود و درهای آسمان برای پذیرش باز، خدای تعالی از همه‌کسانی که با طرح و برنامه، شور و هیجان و توجه لازم را فراهم کردند به احسن وجه بپذیرد.

یکی از مهم‌ترین وظایف مساجد کنترل و از بین بردن آسیب‌های اجتماعی است

هرسال در این ایام که به دهه پایانی ماه شعبان نزدیک می‌شویم، به مناسبت غبارروبی مساجد تذکراتی راجع به مسجد و نماز و نمازگزاران داده می‌شود. به‌خصوص در این روزها برای همه کارکرد مساجد در محلات در عرصه‌های مختلف روشن است. از مدیریت بهداشت محله بگیرید تا رسیدگی به امور مستمندان و حتی مواظبت بر امنیت محل. و از همه مهم‌تر فراهم کردن فضای ارتقاء معنویت، تفکر و بصیرت و… برای افراد پیرامون خود. یکی از وظائف مهم این دوره مساجد در محلات رصد؛ کنترل و از بین بردن آسیب‌های اجتماعی است. مسجد محل نمی‌تواند نسبت به اتفاقات پیرامون خودش در مرحله اول و منطقه و شهر در مراحل بعدی بی‌تفاوت باشد.

نیروی اجرایی نظام اسلامی باید تربیت‌شده مسجد باشد

متأسفانه به خاطر بعضی مسائل که اینجا فرصت بیانش نیست؛ عده‌ای برنامه‌ریزی‌شده کارکرد همه‌جانبه و اثرگذاری اجتماعی مساجد را کم‌کم، کم‌رنگ کردند و بعد تلاش در بی‌رنگ کردن آن دارند که البته موفق نخواهند شد. معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از وقتی شروع شد که در اداره امور کشور، بچه مسجدی‌های توانمند در این عرصه‌ها به‌عناوین‌مختلف کنار گذاشته شدند. حضرت امام (ره) فرمودند: ما انقلاب کردیم که مسجد بسازیم، پیروزی ما برای اداره مسجد است. مساجد سنگر است؛ مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود؛ از فانتوم‏ها نترسید، از روزی بترسید که مساجد خالی باشد. اینکه فرمودند مسجد محلی است که باید امور اداره بشود. یعنی افراد در آنجا تربیت می‌شوند و بعد در مصادر امور قرار می‌گیرند و قطعاً کسی که تربیت‌شده مسجد است دستش را به بیت‌المال دراز نمی‌کند، راضی به حقوق نجومی و تخلفات ازاین‌دست نمی‌شود، تجمل‌گرا و اشرافی نیست. همه باید تلاش کنیم که در محلات مساجد تراز محقق شود. نیروی اجرایی نظام اسلامی باید تربیت‌شده مساجد باشند.

مسجد باید مرجع همه امور در محله باشد

ائمه مساجد باید خود را با مسائل روز؛ علوم روز، شبهات روز، افکار و عقاید در جریان آشنا باشند تا بتوانند به‌موقع اثرگذاری کنند. هر مسجد در محله باید به‌اندازه یک مرکز علمی پویا در بلا بردن سطح دانش مخاطبانش تلاش و فعالیت داشته باشد. مساجد نباید نسبت به حال مستمندان اطراف خود بی‌تفاوت باشند. حتماً با محوریت امام مسجد گروهی از خیرین (به هر مقدار و توان) با برنامه و زمان‌بندی‌شده به این امور رسیدگی کنند. حتماً مساجد باید شورای فرهنگی و یا امناء فرهنگی داشته باشند تا بتوانند مدیریت فکری و فرهنگی محله را به‌روز حفظ کنند. به‌هرتقدیر باید مسجد در هر محله مرجع همه امور باشد. و دستگاه‌های خدمت رسان هم از طریق مساجد خدمات خود را به مردم برسانند. در همین جریان کرونا خدماتی که مساجد محل انجام دادند و کمبودهای دستگاه‌های دیگر را جبران کردند کاملاً مشهود و قابل‌تقدیر است.

مردم در برابر جنگ‌های شناختی دشمن آگاه باشند

قبلاً به مناسبت‌هایی راجع به انواع جنگ‌ها در این دوران نکاتی عرض شد. مثل مارپیچ سکوت، جنگ روایت‌ها، جنگ اراده‌ها و دوقطبی‌ها. وعده داده بودم راجع به جنگ شناختی هم مطلبی عرض کنم که با توجه به محدودیت نوشتاری چندجمله‌ای برگرفته از مطالعه بعضی کتب و مقالات؛ عرض می‌کنم. در جنگ شناختی که نسل پنجم از جنگ‌هاست، بیشترین تمرکز روی فکر، باور و بینش افراد است و تلاش می‌کند تا آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. اول در ذهن‏ افراد تردید ایجاد می‌کند، بعد به‌تدریج در رفتار او هم تأثیر می‏گذارد. همان روشی که این روزها فراوان بکار گرفته می‌شود. مثلاً اول با تردیدها و ابهامات جذاب شروع می‌کنند که چرا نماز واجب است و شبهه به وجود می‌آورند و ادامه می‌دهند تا برسد به سستی و سپس ترک نماز. کسانی را در اطراف خود می‌بینید که به اربعین، حج، عزاداری و امثال این‌ها شبهه وارد می‌کنند، یا سال‌ها اهل مبارزه و جنگ و انقلاب بوده حتی شاید جانباز و صدمه‌دیده هم باشد اما می‌بینید مثلاً به بعضی آرمان‌های انقلاب مثل دفاع از فلسطین ایراد می‌گیرد و یا موارد دیگر. این موارد موردحمله جنگ شناختی شده‌اند. آن‌طور که تعریف کرده‌اند: جنگ شناختی، یعنی هدف قرار دادن قوّه شناخت و ادراک عموم مردم، نخبگان و مسئولان، با ایجاد تردید در هنجارها، ارزش‌ها، باورها و نگرش‏ها، از طریق به دست گرفتن مدیریت ادراکات و برداشت‏ها. اهداف اصلی جنگ، نهادهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مقدسات دینی و شخصیت‏های الگو و الهام‌بخش هستند. که به هرکدام جداگانه باید پرداخت. در جنگ شناختی دشمن به سه ‌نقطه حمله اصلی دارد.

اول: نقطه مرکزی نظام. یعنی اسلام و ولایت. با استفاده از امپراتوری رسانه‌ای که در اختیاردارند با تنوع برنامه‌ای و قالب‌های مختلف برعلیه دین، اسلام و بخصوص شیعه محتوا تولید می‌کنند.

دوم: ساختار نظام. به نهادها و دستگاه‌های مولود نظام اسلامی مثل: شورای نگهبان، سپاه، بسیج، نهاد امامت جمعه، ستاد اجرائی فرمان امام، کمیته امداد و موارد دیگر حمله می‌کنند.

سوم: کارکرد نظام. با تحریف و تردید عملکرد نظام را زیر سؤال می‌برند. اگر نقطه قوتی داشت در بایکوت خبری قرار می‌دهند و اگر احیاناً نقصانی داشت بزرگ‌نمائی می‌کنند.

فضای مجازی بهترین ابزار دشمن در جنگ شناختی / جنگ آینده، جنگ لایک (Like) خواهد بود

برای این کارها از همه نوع ابزاری استفاده می‌کنند اما در این دوره بخصوص از فضای مجازی بهترین بهره را می‌برند. «پیترسینگر» و «امرسون بروکینگ» در نشریه فارین پالیسی (اکتبر ۲۰۱۸/ مهرماه ۱۳۹۷) در مقاله‏ای به نام: جنگ آینده، جنگ لایک (Like) خواهد بود به نکات مهمی در جنگ شناختی اشاره می‏کند. می‏نویسند: فضای مجازی، صحنه‏ی واقعی جنگ است و آنچه شما به اشتراک می‏گذارید، تعیین‌کننده‌ی چیزی است که درصحنه نبرد رخ می‏دهد. در این جنگ، کلمات و به‌خصوص تصاویر، مهمات جنگی هستند. کار این مهمات جنگی، بیش از آنکه گفتن خبر یا نکته‏ای باشد، «دفن حقایق» با استفاده از منحرف کردن حواس و افکار مخاطبان است.

هدف نهایی در جنگ شناختی قداست زدایی از اسلام ناب محمدی (ص) است

هدف نهایی و پایانی در جنگ شناختی، قداست‏زُدایی از اسلام ناب، امامت، ولایت‌فقیه. اعتمادزُدایی بین مردم و حاکمیت؛ اعتبارزُدایی از تصمیمات نظام، مشروعیت‏زُدایی از ساختارها و سازوکارهای سیاست‌گذار و مجری، و امیدُزدایی و ناکارآمد نمایی و درنهایت روی‏گردانی مردم و از بین بردن سرمایه‏ی اجتماعی نظام اسلامی.

امروز مهم‌ترین صحنه‌ی انواع جنگ‌ها در فضای مجازی است

باید همه مردم و مسؤولین تذکرات رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی را جدی بگیریم. امروز مهم‌ترین صحنه‌ی انواع جنگ‌ها در فضای مجازیست. می‌بینید که از همین ویروس کرونا به‌عنوان زمینه جنگ شناختی و ادراکی چه ماهرانه استفاده می‌کنند! همه باید دقت کنیم و هوشیار باشیم در زمین دشمن فعالیت نداشته باشیم.

اللهم و سر نبیک محمدا صلی‌الله علیه و آله برویته و من تبعه علی دعوته و ارحم استکانتنا بعده اللهم اکشف هذه الغمه عن هذه الامه بحضوره و عجل لنا ظهوره انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا برحمتک یا ارحم الراحمین.

بارالها فرج مولامون ولیعصر ارواحنا فداه نزدیک بگرداند./ بیماری و بلا از مردم عالم مرتفع بگرداند./ رهبر فرزانه و عزیزمان را در پناه خودش محفظ بدارد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

بیست و دوم فروردین نودونه

انتهای پیام/ج

نظر شما