شناسهٔ خبر: 39301577 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رشد دو برابری فروش و صادرات شرکت ملی مس ایران 

فاطمه صنوبری

طبق اعلام مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، این کالای منتخب معدنی، در سال ٩٨ علیرغم تحریم‌های ظالمانه توانست رکورد تولید آند و کاتد را در تاریخ خود ثبت کند و علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، میزان فروش و صادرات خود را دو برابر نسبت به سال ١٣٩٧، افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

اردشیر سعدمحمدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه شرکت مس در سال گذشته با تحریم‌های ظالمانه‌ای روبرو شد که این موانع می‌توانست هدف اصلی شرکت برای تحقق رونق تولید و ثبت رکوردهای تولیدی را تحت تأثیر قرار دهد اظهار کرد: اما شرکت ملی مس ایران با یک برنامه حساب‌شده و دقیق کم کردن تمام ریسک‌ها، موفق به ثبت چندین رکورد تولیدی و فروش شد. ثبت رکورد تولید بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن کنسانتره و تولید ۲۵۰ هزار و ۱۳۳ تن کاتد مس به‌عنوان بالاترین میزان تولید کنسانتره از زمان راه‌اندازی شرکت تاکنون محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران افزود: تولید کنسانتره شرکت مس در سال ۹۸ نسبت به برنامه رشد ۷،۲۱ درصدی و تولید کاتد رشد ۱۳،۶ درصدی نسبت به برنامه داشت. در سال گذشته مجموع تولید کارخانجات ذوب سرچشمه و خاتون‌آباد به ۳۰۴ هزار و ۴۴۶ تن رسید که در کل تاریخ شرکت بی‌سابقه بوده است. در برنامه تولید آند نیز در سال ۹۸ شرکت مس، توقف پنج و نیم ماهه کارخانه ذوب خاتون‌آباد جهت توسعه و افزایش ظرفیت را در نظر گرفت که در نهایت با همت پرسنل، تولید آند نه تنها کاهش نیافت بلکه نسبت به برنامه شاهد رشد حدود ۱۶،۴۵ درصدی بودیم.

وی تاکید کرد: این رکوردها علی‌رغم کاهش عیار معادن هم‌زمان با اعمال سیاست مصونیت از معادن و حرکت بر مبنای طرح‌های مصوب معادن به دست آمده است. بررسی عیار برداشتی از معادن شرکت مس بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ نشان دهنده کاهش حدود ٠.٦ درصدی در عیار استخراجی از معادن است. در سال ۱۳۹۱ عیار استخراجی ۰/۶۸ درصد و در سال ۱۳۹۸ به رغم افزایش تولید و با یک برنامه‌ریزی حساب شده عیار استخراجی از معادن را به ۰/۶۲ درصد رساندیم تا از معادنمان برای نسل های آینده صیانت کنیم.

مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه برنامه فروش داخلی و خارجی شرکت به‌رغم تحریم‌ها بیش از برنامه پیش‌بینی‌شده مصوب شد اظهار کرد: موفق به ثبت رکورد فروش خارجی با مبلغی بیش از ۱۱۶ هزار و ۶۰۸ میلیون ریال به‌عنوان بالاترین میزان درآمد صادراتی در تاریخ شرکت بشویم. رکورد فروش داخلی شرکت با مبلغی بیش از ١١ میلیارد تومان، به‌عنوان بالاترین درآمد فروش داخلی شرکت محسوب می‌شود. درمجموع درآمد حاصل از فروش کل محصولات شرکت مس در سال گذشته به رقم خوب ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که رشد فروش در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ را بیشتر از ۱۲۷درصد نشان می دهد.

سعدمحمدی با بیان اینکه در برنامه فروش سال گذشته رشد ۱۵،۴ درصدی نسبت به برنامه را داشته ایم، اظهار کود: در سال گذشته موفق به ثبت صادرات بیش از ۱ میلیون دلاری شدیم که این میزان صادرات دو برابر صادرات شرکت مس در سال ۱۳۹۷ است. برای نخستین  بار در تاریخ شرکت در سال گذشته، موفق به فروش بیش ۲۵۱ هزار تنی کاتد شدیم که بالاتر از مجموع کاتد تولیدی شرکت بوده است. ضمن اینکه در سال ٩٨، موفق به دستیابی به ارزش بازار به رقم بیش ۷۲ هزار میلیارد تومان شدیم که بالاترین رقم تاریخی ارزش بازار شرکت محسوب می‌شود.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما