شناسهٔ خبر: 39301549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فعال اصلاح‌طلب:

«جهش تولید» در گرو ارتقای تولید و بهره‌وری است

تهران- ایرنا- دبیرکل حزب آزادی، افزایش حجم تولید و ارتقاء میزان بهره‌وری را دو عامل اصلی «جهش تولید» عنوان کرد و گفت: بالا رفتن کمیت و کیفیت تولید داخلی موجب اشتغالزایی، امنیت شغلی و افزایش صادرات می‌شود.

صاحب‌خبر -

«مجید محتشمی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره نامگذاری سال ۹۹ با عنوان  «جهش تولید» از سوی رهبر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: نامگذاری امسال و سال‌های قبل از سوی رهبری، نشان‌دهنده عزم نظام برای ارتقاء اقتصادی و تحول در تولید داخلی است.

دبیرکل حزب آزادی افزود: جهش تولید به دو بخش، افزایش حجم تولید و همچنین بالابردن میزان بهره‌وری تقسیم می‌شود. افزایش حجم تولید یا GDP ( تولید ناخالص داخلی) در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته، ارتقا یابد.

محتشمی ادامه داد: به‌ طور مثال اگر در سال‌های گذشته رشد ۴ تا ۸ درصدی داشتیم، اگر قرار است جهش تولید داشته باشیم باید با برنامه‌ریزی‌های وزارت جهادکشاورزی، حجم و مقدار تولید بخش کشاورزی را از حدود ۱۵۰ میلیون تن به ۱۷۰- ۱۸۰ میلیون تن افزایش دهیم.

وی افزود: یا اگر می‌خواهیم ۳ میلیون بیکار کشور کاهش یابد باید تلاش شود حجم تولید افزایش پیدا کند که این افزایش حجم تولید یا به عبارتی مجموعه تولیدات کشور یا GDP، نیازمند برنامه‌ریزی است.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، افزایش مجموعه تولیدات بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدمات را موجب جهش تولید دانست و گفت: اگر این جهش تولید، روند خود را حفظ کند، وضع GDP یا تولید ناخالص داخلی در سال‌های آینده ارتقاء یافته و موجب افزایش اشتغال و ثبات شغلی می‌شود.

محتشمی اظهار کرد: بنابراین بخش عمده جهش تولید، افزایش حجم و مقدار تولید است که امیدواریم این جهش برای سال ۹۹ اتفاق بیفتد. هر چند ورودی سال ۹۹ تاکنون با وجود ویروس کرونا در کشور پاسخگوی انتظارات نبوده است.

وی افزود: عملا بعد از مهار ویروس کرونا باید تلاش مجدانه و بیشتری داشته باشیم. شاید در فصل بهار حرکت ما خیلی عمیق نباشد ولی از فصل تابستان به بعد باید با برنامه‌ریزی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و سازمان‌ها و حتی بخش خصوصی و تعاونی این اتفاق بیفتد.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: همه تلاش‌ها باید در این جهت صورت بگیرد که مجموعه تولیدات داخلی در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدمات افزایش چشمگیری داشته باشد.

محتشمی یادآور شد: بخش دوم جهش تولید، بالابردن میزان بهره‌وری است. ما در تولید داخلی یک ورودی از محصولات و مواد اولیه داریم که باید از خروجی مناسب با تکنولوژی و بهره‌وری بالایی برخوردار باشد که این اتفاق در کشور ما در ۴۰ سال گذشته محدود بوده است.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم میزان بهره‌وری یا همان توجه به نیروی انسانی، تشویق و تسهیل در ایجاد نقدینگی برای بنگاه‌های کشاورزی، صنعتی و خدمات بالا رود تا میزان خروجی ما به لحاظ کیفیت نسبت به ورودی افزایش چشمگیری داشته باشد.

دبیرکل حزب آزادی اضافه کرد: اگر در تولیدات کشاورزی، صنعت و خدمات از نظر فناوری ارتقا داشته باشیم، طبیعتا منجر به افزایش صادرات خواهد شد. تاکنون توجه ما بیشتر  بر صادرات نفت خام بوده و حتی فرآوری نفت خام را کمتر مدنظر داشتیم. اگرچه به دلیل تحریم‌ها عملا صادرات نفتی ما به صفر نزدیک شده است.

محتشمی ادامه داد: به هر حال استراتژی و تلاش تصمیم‌سازان کشور باید به نوعی باشد که خروجی منابع انسانی و جوانان با توجه به ارتقای سطح تحصیلات آنها در دانشگاه‌ها، میزان بهره‌وری در محصولات کشاورزی و صنعت و خدماتی را تضمین کند.

وی اضافه کرد: همین عامل موجب بهره‌وری و افزایش تولید محصولات صنعتی و کشاورزی می‌شود. بخش خدمات، گردشگری و صنایع دستی نیز باید تلاش کنند که هر سال کالا و خدمات مطلوب‌تر و بهتری را در جامعه عرضه کنند.

محتشمی تصریح کرد: این جریان دائمی و مستمر حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب باید همواره در دستور کار همه قوا قرار گیرد و همواره تلاش کنند خروجی‌ها، هم به لحاظ مقدار و هم به لحاظ کیفیت خود را نشان دهد که این موضوع طبعا بر صادرات کشور تاثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما نفت را از صادرات حذف کنیم که تقریبا این اتفاق با تحریم و فشار پیش آمده، باید تلاش‌ها به نحوی باشد که نفت خام را در داخل فرآوری و فرآیندسازی کنیم تا به سمت کیفیت بیشتر و برخورداری مطلوب از بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی و سیاسی کشور پیش برویم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ به ارزیابی میزان پیشرفت شعار  رونق تولید پرداختند و با تأکید بر اینکه باید با کار ۱۰ برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

ایشان با تاکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.

نظر شما