شناسهٔ خبر: 39301250 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۲۲ فروردین

۲ دستور مهم رئیس جمهوری به وزیر اقتصاد/ آمادگی کامل ارتش جهت امداد رسانی به مناطق در معرض سیل

دانشجویان ایرانی در روسیه به کشور بازگردند، ۲ دستور مهم رئیس جمهوری به وزیر اقتصاد، آمادگی کامل ارتش برای امداد رسانی به مناطق در معرض سیل، تولید ماسک‌های فیلتردار پیشرفته یونی ‌ برای اولین بار در وزارت دفاع برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، دانشجویان ایرانی در روسیه به کشور بازگردند، ۲ دستور مهم رئیس جمهوری به وزیر اقتصاد،  آمادگی کامل ارتش برای امداد رسانی به مناطق در معرض سیل،  تولید ماسک‌های فیلتردار پیشرفته یونی ‌ برای اولین بار در وزارت دفاع از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در جمعه ۲۲ فروردین ماه است.

دانشجویان ایرانی در روسیه به کشور بازگردند

رایزنی علمی سفارت ایران در مسکو در اطلاعیه‌ای در پی شیوع ویروس کرونا اعلام کرد: با توجه به گسترش روزافزون تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور‌های مختلف، از جمله فدراسیون روسیه و به ویژه در شهر مسکو و فقدان چشم انداز حل این مشکل در کوتاه مدت و حتی احتمال تداوم آن در نیمسال تحصیلی آتی که موجب به وجود آمدن نگرانی‌ها و سوالاتی برای دانشجویان شده است٬ رایزنی علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در شرایط موجود موکدا توصیه می‌کند دانشجویان عزیز ضمن قبول مسؤلیت عدم قطعیت‌ها به سهم خود حتی الامکان به ایران بازگشته و نسبت به ادامه برنامه آموزشی مطابق برنامه دانشگاه مربوطه و از راه دور تلاش کنند.

در این اطلاعیه آمده است: تلاش دانشگاه‌ها و پیگیری‌ها بر این است که ادامه جریان آموزش دانشگاه‌ها و در صورت امکان امتحانات تا حد ممکن به صورت غیرحضوری برگزار شود.

رایزنی علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران اضافه کرده است: تا زمان امکان بازگشت به کشور به دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها و سایر سکونت‌گاه‌ها که با وضعیت نامناسب بهداشتی و یا احتمال قرنطینه خوابگاهی و یا مشکل ثبت اقامت و ... روبرو هستند٬ توصیه می‌شود با رعایت کلیه جوانب مذکور نسبت به اسکان در خوابگاه خودگردان و یا منازل و مکان‌های مناسب و دارای امکان ثبت اقامت رسمی اقدام کنند.

در این اطلاعیه آمده است: رایزنی علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای وظایف قانونی خود پیگیری‌های لازم را برای رسیدگی بهتر به وضعیت دانشجویان از مراجع ذیربط قانونی انجام داده و به دلیل احتمال مواجهه با وضعیت‌های غیر قابل پیش بینی و غیر قابل جبران و تاسف بار مجددا تا زمان بهبود شرایط توصیه اکید به بازگشت دانشجویان عزیز به ایران را دارد.

 

برقراری آتش بس⁩ و لغو همه تحریم‌های انسانی؛ دو محور اصلی مطالبات مردم یمن

«حسین امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏⁧برقراری آتش بس در ⁧یمن⁩ و لغو همه تحریم‌های انسانی دو محور اصلی مطالبات مردم یمن است. توقف حملات علیه یمن اقدام خوبی است اما برقراری آتش بس‌های ناپایدار چند روزه از سوی ⁧سعودی⁩ و بازسازی نیروها برای ادامه جنگ و کشتار، راه‌حل نیست.»

 

۲ دستور مهم رئیس جمهوری به وزیر اقتصاد

حجت الاسلام «حسن روحانی» در گفت وگویی با «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور داد سریعا طبق مصوبه اخیر دولت، سازوکار عرضه سهام بنگاه‌هایی را که در اختیار دولت، نهادهای عمومی و نیروهای مسلح هستند، در بورس فراهم کند.

 

رییس جمهوری در این گفت وگو ضمن تاکید بر رفع موانع و تسریع و تسهیل در ترخیص کالاهای مانده در گمرک، دستور داد طبق تاکید جدید دولت، در روند تخلیه کالاها و تجهیزات پزشکی و درمانی که از این به بعد وارد کشور می شود، در کمترین زمان ممکن اقدامات لازم انجام گیرد.

 

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد که گزارش اقدامات انجام شده در این حوزه ها در اختیار افکار عمومی گذاشته شود.

 

وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در این گفت وگو، گزارشی از اقدامات انجام در این دو حوزه ارائه کرد.

 

آمادگی کامل ارتش جهت امداد رسانی به مناطق در معرض سیل

امیر سرتیپ محمودی با بیان اینکه یکان های ارتش در آمادگی کامل به سر می برند، افزود: تدابیر لازم در خصوص امداد رسانی و کاهش خسارات در مناطقی که طبق پیش بینی سازمان هواشناسی احتمال وقوع سیل و آب گرفتگی های شدید را دارد، صورت گرفته است.

 

وی افزود: فعالیت های ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص مقابله با ویروس کرونا و اقدامات گسترده و اساسی در این زمینه موجب نخواهد شد تا از سایر ماموریت ها جهت حفظ جان و مال مردم عزیز غافل شویم و ارتش مثل همیشه با تمام توان و آمادگی در خدمت ملت شریف ایران اسلامی با اقتدار پای کار است.


معاون اجرایی ارتش در پایان گفت: تجهیزات مهندسی، تیم های درمانی، شناورها، ادوات ترابری و تیم های بالگردی جهت پشتیبانی به صورت کامل در مناطق مستقر شده و در آمادگی کامل هستند.

 

وزارت دفاع ‌ماسک‌های فیلتردار پیشرفته یونی ‌را برای نخستین بار ‌تولید کرد

امیر سرتیپ حاتمی در مراسم رونمایی و افتتاح خط تولید انبوه ماسک‌های فیلتردار پیشرفته یونی با تبریک نیمه شعبان به مردم عزیز ایران و قدردانی از تلاش مدافعان سلامت در مبارزه با ویروس کرونا اظهار داشت: متخصصان جوان وزارت دفاع برای رفع دغدغه مقابله با ویروس کرونا پس از یک دوره تحقیقات پژوهشی و با بهره‌گیری از علوم و دانش متخصصان داخلی موفق شدند برای اولین بار به تکنولوژی ساخت ماسک‌های پیشرفته با فیلترهای یونی و کریستالی دست یابند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: این نوع ماسک با تمامی مدل‌های قبلی به لحاظ فیلتر متفاوت بوده و از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و ضمن جلوگیری قابل توجه  از ورود ویروس به محیط تنفسی، با تعبیه تکنولوژی یونی و کریستالی در ساختار فیلتر این ماسک‌ها،  موجب خواهد شد تا  استفاده‌کنندگان بسیار راحت‌تر بتوانند در مدت زمان طولانی‌تر تنفس کرده و افراد بیماری که دارای مشکلات تنفسی و ریوی هستند به دلیل مواد آغشته یونی به کار رفته در این نوع ماسک‌های فیلتردار، با کم کردن التهابات ، از تنفس بسیار راحت‌تر و آسوده‌تری برخوردار شوند به گونه‌ای که با نصب این ماسک‌ها برای انجام فعالیت‌های اجتماعی با مشکل مواجه نخواهند شد.

وی با بیان اینکه ماسک‌های موجود در بازار نیاز به شست‌وشو و ضدعفونی مداوم دارند، ابراز داشت: این نوع ماسک‌های مجهز به فیلترهای پیشرفته یونی، به دلیل توانایی جلوگیری قابل توجه از ورود ویروس و قابلیت مقابله با آن، نیاز به شست‌وشو و احیا مجدد در مدت حداقل50 ساعت استفاده به صورت مستمر را نداشته و قابل بهره‌برداری طولانی مدت از ماسک خواهند بود.

وزیر دفاع از قیمت پایین این نوع ماسک‌ها و امکان تولید انبوه با سرعت 100 هزار ماسک به صورت روزانه خبر داد و گفت: پس از یک ماه تولید این  فیلتر پیشرفته، وزارت دفاع توانایی تولید ۵۰۰ هزار ماسک در روز برای رفع نیاز جامعه را دارد.

 

رزمایش سراسری «کمک مومنانه» از شنبه آغاز می‌شود

سردار «غلامرضا سلیمانی» صبح امروز (جمعه ۲۲ فروردین) در نشست خبری خود با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد منجی عالم بشریت، به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: ملت ایران ظرفیت‌های فراوانی دارد که بخشی از آن‌ها در ماجرای کرونا به منصه ظهور رسید و جهانیان شاهد آن بودند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه شیوع اپیدمی همه‌گیر، پیامدهای منفی‌ای هم دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این پیامدها، لطمه به معیشت خانواده‌های کم‌درآمد است که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در نیمه شعبان مورد توجه قرار گرفت.

سردار سلیمانی با یادآوری بیانات روز گذشته رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت ایجاد رزمایش گسترده مواسات در ماه مبارک رمضان برای یاری رساندن به افراد کم‌بضاعت، گفت: بسیج به‌عنوان تشکیلات مردمی گسترده که در سراسر کشور، پایگاه دارد، در نظر دارد با محوریت ۵۴ هزار پایگاه در کل کشور، رزمایش سراسری «کمک مومنانه» را برگزار کند.

وی با بیان اینکه فاز نخست این رزمایش از روز شنبه (۲۳ فروردین) با رمز یا صاحب‌الزمان (عج) آغاز می‌شود، گفت: مرحله اول این رزمایش تا پایان ماه مبارک رمضان خواهد بود و پس از آن، مراحل بعدی ادامه خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه این دستور العمل به نواحی بسیج در سراسر کشور ابلاغ شده، گفت: امروز در ارتباط ویدئوکنفرانسی با فرماندهان بسیج در سراسر کشور، این موضوع اعلام خواهد شد.

 

حدود ۳۱۳ میلیون متر مربع را در سطح کشور پاکسازی و آلوده زدایی کردیم

سردار سرتیپ دوم پاسدار «احمد عبداللهی» در گفت و گویی با تشریح اقدامات و خدمات سپاه و بسیج در عرصه پیشگیری و مقابله با کرونا اظهار داشت: از ابتدای شروع بیماری کرونا در کنار مردم و مسئولان وزارت بهداشت بودیم و به مدد آنها شتافتیم. 

معاون سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه افزود: در فاز اول با حضور در مجموعه وزارت بهداشت برای گره کشایی و حل مشکلات کنار آنها بودیم و اقدام به برپایی بیمارستانها مختلف در نقاط مورد نظر وزارت بهداشت اقدام کردیم. بیمارستانهای ما به عنوان معین بیمارستانهای دولتی بود، اما در عمل و رویژه پس از ابلاغ رهبر انقلاب 70 درصد تخت‌های بیمارستانی نیروهای مسلح و سپاه به بیماران کرونایی اختصاص داده شد.

معاون دفاع زیستی سپاه ادامه داد: بیمارستان بقیه الله ما در اسفند ماه بالاترین تخت بستری کرونایی را به خود اختصاص داد به گونه‌ای که 550 بیمار کرونایی را در خود داشت و در دوفاز ظرفیت تخت های مراقبت ویژه در بیماریستان بقیه الله را از 30 تخت به 100 تخت افزایش دادیم و بر اساس اطلاعات موجو دبعیدی می دانم این کار در هیچ کجای دنیا سابقه  داشته باشد، در واقع این ظرفیت سازی برای مراقبت های ویژه در دنیا  یک رکورد محسوب می‌شود.

سردار عبداالهی تصریح کرد: در بیمارستان بقیه الله علاوه بر 700 تخت بستری ۱۱۰۰ تخت نقاهتگاهی نیز  ایجاد کردیم که در سراسر کشور در مجموع 14000 هزار تخت نقاهتگاهی می شود./

 

 

پایان پیام/ 50

برچسب‌ها:

نظر شما