شناسهٔ خبر: 39300773 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

علت گرانی طلا در هفته گذشته چه بود؟

بازار‌های ارز و طلا در سومین هفته فرودین ۹۹ روند کاهش قیمت را تجربه کردند، اما بازار سرمایه همچنان با افزایش شاخص همراه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران: هفته سوم فروردین در حالی سپری شد که در ابتدای هفته شاهد افزایش اندک در نرخ طلا و سکه بودیم اما در روزهای بعدی روند قیمت بازار ارز و طلا و سکه تغییر کرد و گزینه کاهش قیمت را برگزیدند اما در بازار سرمایه شرایط متفاوت از بازارهای دیگر بود به‌طوری شیوع ویروس کرونا همچنان بر بورس کم اثر بود و یکه تاز به رشد خود ادامه می‌دهد.

 

سکه در سومین هفته سال جدید ۸۰  هزار تومان ارزان شد 

بازار سکه و طلا در سومین هفته  فروردین ۹۹  با روند کاهش اندکی روبرو بود به طوری که در اولین روز هفته سکه با قیمت ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شروع به معامله کرد، اما در روز یکشنبه  سکه  با افزایش ۱۲۰ هزار تومانی مواجه شد که این روند افزایشی پایدار نبود و سکه بر مدار  کاهش قیمت حرکت کرد به طوری که در آخرین روز کاری  سکه بهار آزادی با کاهش ۸۰ هزار تومانی به مبلغ ۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان  رسید.  

شما می توانید قیمت طلا، سکه  و انس جهانی را در جدول زیر مشاهده  کنید

محصول شنبه 16 فرودین 99 یکشنبه17 فروردین 99 دوشنبه 18 فروردین99 سه شنبه 19 فروردین 99 چهارشنبه 20 فروردین 99
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۶.۳۵۰.۰۰۰ ۶.۴۸۰.۰۰۰ ۶.۴۶۰.۰۰۰ ۶.۴۵۰.۰۰۰ ۶.۳۷۰.۰۰۰
سکه طرح امامی ۶.۳۰۰.۰۰۰ ۶.۳۸۰.۰۰۰ ۶.۳۸۰.۰۰۰ ۶.۳۸۰.۰۰۰ ۶.۲۸۰.۰۰۰
نیم سکه بهار آزادی ۳.۱۸۰.۰۰۰ ۳.۱۷۰.۰۰۰ ۳.۲۰۰.۰۰۰ ۳.۲۰۰.۰۰۰ ۳.۱۸۰.۰۰۰
ربع سکه بهار آزادی ۱.۸۵۰.۰۰۰ ۱.۸۷۰.۰۰۰ ۱.۸۷۰.۰۰۰ ۱.۸۷۰.۰۰۰ ۱.۸۵۰.۰۰۰
سکه گرمی ۹۸۰.۰۰۰  ۹۸۰.۰۰۰  ۹۸۰.۰۰۰  ۹۸۰.۰۰۰  ۹۸۰.۰۰۰
اونس جهانی یک هزار و ۶۲۰ دلار  یک هزار و ۶۲۰ دلار  یک هزار و ۶۲۵ دلار و ۸۰ سنت  یک هزار و ۶۶۳ دلار و ۴۵ سنت  یک هزار و ۶۴۷ دلار 
طلای ۱۸ عیار ۶۴۲.۹۱۷ ۶۵۲.۱۵۱ ۶۵۰.۹۹۷ ۶۴۸.۶۸۸ ۶۴۰.۶۰۸

 

راهکار مناسب برای جبران رکود بازار طلا و سکه /  آیا سکه ارزان می شود؟

نادر بذرافشان دبیرهیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهرات در گفت و گو با خبرنگار  نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در ایام تعطیل سال نو که شاهد افزایش نرخ سکه بودیم دلیل آن را می‌توان در افزایش انس جهانی برشمرد البته قبل از سال نو انس جهانی حدود ۱۶۰ دلار کاهش داشت، اما اکنون هر انس حدود یک هزار و ۶۵۰ دلار است که پیش‌بینی می‌شود انس جهانی تا یک هزار و ۸۰۰ دلار پیش رود به همین دلیل بعد از شیوع ویروس کرونا در دنیا، افراد به سمت خرید طلا روی آوردند چراکه طلا بهترین و امن‌ترین سرمایه‌گذاری است.

او افزود: با توجه به اینکه تقاضا در بازار بیشتر به خرید طلا و ارز معطوف می‌شود در سال ۹۸ رکود شدیدی در صنف طلافروشان به وجود آمد و حدود ۲ ماه است که فروش طلا و سکه در این صنف به حداقل ممکن رسیده و به‌بیان‌دیگر فروشندگان طلا و جواهرات تعطیل هستند و بسیار متضرر شده‌اند.

دبیراتحادیه طلا و جواهرات بیان کرد: باتوجه به اینکه بازار طلا و سکه در تعطیلی به سر می برد  از دولت ، نمایندگان خانه ملت و اداره مالیات تقاضا داریم که این ایام را در نظر داشته باشند که در پی آن  تسهیلات برای افراد متضرر این صنف در جهت  جبران این رکود در نطر بگیرند و در مالیات نیز راهکار های کمک کننده ای ارائه دهند تا فشار به این قشر کم شود.

بذرافشان تصریح کرد: در ۲ ماه گذشته فروش مصنوعات طلا به صفر رسیده است و تقاضا در بازار کاهش‌یافته است. البته قبل از سال نو به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریال در مقابل دلار، افراد جامعه به خرید طلا و سکه روی‌آورند و به میزان اندکی تقاضا افزایش یافت. اگر کنترل و نظارت بر نرخ ارز از طرف بانک مرکزی  تشدید شود در بازار داخلی شاهد ثبات قیمت خواهیم بود.

دبیر اتحادیه طلا و جواهرات  در پایان گفت: با افزایش  نرخ ارز و افزایش انس جهانی پیش‌بینی می‌شود نرخ سکه  و طلا در روزهای آینده  با شیب ملایمی افزایش یابد.

 

بورس خوش درخشید/ کاهش قیمت در انظار بازار ارز /نرخ طلا وسکه در گرو قیمت انس جهانی

 

دلار ۳۰۰ تومان ارزان شد

سومین هفته فروردین  با کاهش ۳۰۰ تومانی نرخ دلار همراه بود و یورو در طی هفته ۶۵۰ تومان ارزان شد به‌طوری‌که در اولین روز هفته دلار با نرخ ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان و یورو باقیمت ۱۷ هزار و ۶۵۰ تومان شروع به‌کار کرد، اما دلار و یورو به ترتیب در پایان هفته به ترتیب با مبلغ ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان و ۱۷ هزار تومان معامله شدند.

 

ارز شنبه 16 فرودین 99 یکشنبه 17 فروردین 99 دوشنبه 18 فروردین99 سه شنبه 19 فروردین 99 چهارشنبه 20 فروردین 99 
دلارآمریکا ۱۵.۹۰۰ ۱۵.۸۰۰ ۱۵.۸۱۰ ۱۵.۷۰۰ ۱۵.۶۰۰
یورو ۱۷.۶۵۰ ۱۷.۲۱۰ ۱۷.۲۱۰  ۱۷.۱۰۰  ۱۷.۰۰۰
لیرترکیه ۲.۴۳۲ ۲.۴۳۲ ۲.۴۳۴ ۲.۴۰۶ ۲.۳۷۸
پوند انگلیس ۲۰.۰۹۶ ۲۰.۰۹۶ ۲۰.۰۹۶ ۱۹.۹۷۴ ۱۹.۸۲۰
درهم امارات ۴.۴۷۸ ۴.۴۷۸ ۴.۴۷۸ ۴.۴۴۳ ۴.۴۰۱
یوان چین ۲.۳۱۵ ۲.۳۱۵ ۲.۳۱۴ ۲.۳۰۹ ۲.۲۸۴
دلار کانادا ۱۱.۵۲۵ ۱۱.۵۲۵ ۱۱.۵۲۵ ۱۱.۵۸۸ ۱۱.۴۸۰
ریال قطر  ۴.۴۹۲ ۴.۴۹۲ ۴.۴۹۲ ۴.۴۶۳ ۴.۴۲۱
دینار عراق ۱۳ ۱۳ ۱۳ ۱۴ ۱۴
دلار استرالیا ۹.۸۲۵  ۹.۸۲۵  ۹.۸۴۵  ۱۰.۰۴۵ ۹.۹۳۵

 

کاهش تقاضا ارز را ارزان کرد

حسن مرادی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بازار ارز در این هفته  روند کاهش قیمت را در پیش‌گرفته است  و به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار باشد چراکه میزان تقاضا  برای ارز به‌شدت کاهش‌یافته است و با  شیوع کرونا سفرهای خارج از کشور نیمه فعال هستند البته بیشتر  دادوستدها بر اساس  ارز نیمایی  انجام می‌شود که درنتیجه  ارز محکوم‌به کاهش قیمت می‌شود.

او افزود: معتقدم  روند کاهش  قیمت ارز در بازار ادامه خواهد داشت و از حباب قیمتی ایجادشده در ۲ ماهه گذشته  می‌کاهد.

این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه ارز چگونه می‌تواند به تحقق شعار امسال (جهش تولید) کمک کند گفت: ارز نقش کلیدی در تولید کالا دارد به‌طوری که  باید در این راستا  تولیدات غیرنفتی را افزایش دهیم و با گسترش  بخشی از تولیداتی که خارج از تحریم‌ها است   دادوستد کنیم و معاملات پایاپای سودمند  را رونق ببخشیم  البته  با این  عملکرد  توانایی تخصصی ارز را خواهیم داشت  و از  نوسانات نابجای نرخ ارز جلوگیری می‌شود.

مرادی تصریح کرد: امیدوارم دولت و بخش خصوصی سیاست‌هایی را در نظر بگیرند که به ازدیاد و جهش صادرات بینجامد  که  از  این صادرات درآمده‌ای ارزی بیشتری داشته باشیم چراکه این امر سبب کاهش و پایداری نرخ ارز می‌شود.

او گفت: اگر شیوع کرونا در بلندمدت ادامه داشته باشد سبب رکود قیمت ارز خواهد شد ولی امیدواریم که روند شیوع این بیماری در آینده نزدیک متوقف شود و به سمت اقتصاد بدون کرونا پیش برویم.

شما می‌توانید روند نرخ دلار در سومین هفته سال ۹۹ را در نمودار زیر مشاهده کنید

بورس خوش درخشید/ کاهش قیمت در انظار بازار ارز /نرخ طلا وسکه در گرو قیمت انس جهانی

 

 

 

مبادله بیش از ۵۸۸۱۷ میلیارد ریال اوراق بهادار در بورس تهران

شاخص کل با ۱۳۷۱۲ واحد افزایش روبرو شد و به رقم ۵۹۷۰۹۴ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن با ۴۴۹۹ واحد افزایش روبرو شد و به رقم ۲۱۳۷۸۳ واحد رسید.

شاخص بازار اول با ۹۶۲۴ واحد افزایش به رقم ۴۱۹۵۶۳ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۲۹۴۱۱ واحد افزایش رقم ۱۲۷۸۷۵۸ واحد را تجربه کرد.

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی پارس، معدنی و صنعتی گل گهر، توسعه معادن و فلزات، سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت تهران و  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به نام خود اختصاص دادند.

از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را بانک تجارت، بانک صادرات ایران، پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، بانک اقتصاد نوین، گلوکوزان، فولاد مبارکه اصفهان، بین المللی توسعه ساختمان، پارس خودرو  و سرمایه گذاری نیرو به نام خود ثبت کردند.

علت گرانی طلا در هفته گذشته چه بود؟/دلار همچنان گرفتار حباب قیمتی

رشد ۱۲ درصدی بورس در چهارمین هفته فروردین/ با ادامه ورود نقدینگی روند مثبت بازار سرمایه ادامه خواهد داشت

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در ابتدای چهارمین هفته فروردین بورس رو خود را با روند مثبتی شروع کرد علی‌رغم اینکه بازار جهانی در طی هفته دچار نوساناتی شده بود، اما بازار سرمایه تحت اثر چند عامل نظیر قیمت جهانی، نرخ دلار و حذف قیمت داخلی نفت کوره که سبب تقویت سهام پالایشگاه بود رشد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: شاهد ورود جریان نقدینگی از طرف افراد حقیقی بودیم به‌طوری‌که در روز سه‌شنبه بورس رشد بی‌نظیری را تجربه کرد و در دوازدهمین روز متوالی روز متوالی که نقدینگی به بازار وارد می‌شد ۸۴۷ میلیارد تومان سرمایه به بازار افزوده‌ شد و شاخص بورس ۱۲ درصد رشد کرد. این عملکرد  انگیزه‌ای را به وجود آورد که سهامداران حقیقی پول بیشتری را به بازار وارد کنند و به همین دلیل شاخص  بازار در این هفته رو به رشد بود.

او افزود:  از تقویت بازارهای جهانی، تداوم ورود نقدینگی و افزایش قیمت  دلار انگیزه‌ای بود که به معامله‌گرها در بازار کمک کرد که روند مثبتی را بازار سرمایه تجربه کند.

دارابی تصریح کرد: با توجه به روند شیوع ویروس کرونا در کشور امیدواریم که هرچه سریع‌تر از این بحران  عبور کنیم  و فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته شود. به نظر می‌رسد دید سرمایه‌گذاران نسبت به این موضوع کوتاه‌مدت است یعنی ارزیابی‌ها به مدت چند هفته یا چند ماه پیش‌بینی می‌کنند که این ویروس بر اقتصاد تأثیر داشته باشد و امیدوارم تا پایان اردیبهشت شیوع این بیماری به‌پایان برسد که پی آن روند روند به رشد بازار بورس ادامه خواهد داشت.

او اظهار کرد: با توجه به شعار امسال مبنی بر (جهش تولید) بازار سرمایه هر آنچه  که در توان داشته باشد در تحقق آن می‌کوشد برای رسیدن به جهش تولید ۲ عامل تأمین سرمایه شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و خریدوفروش مواد اولیه مطرح است که بازار سرمایه در هر ۲ بخش می‌تواند در این راستا کمک  و به  این هدف تحقق ببخشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:  در بخش تأمین سرمایه‌ای  بنگاه‌های اقتصادی شاهد جذب نقدینگی مردم در بازار سرمایه هستیم به‌طوری‌که از ابتدای سال تاکنون حدود ۷ هزار میلیارد تومان وارد بازار شده است به‌عنوان مثال  تأمین اجتماعی، شرکت صبا تأمین را عرضه کرد و با توجه به تعداد سهمی که به فروش خواهد رفت حدود ۲ هزار میلیارد تومان می‌تواند نقدینگی  به بازار وارد کند و می‌تواند این نقدینگی را به بنگاه‌های زیرمجموعه خود تزریق بکند تا مشکل تأمین مالی کاهش یابد به‌بیان‌دیگر آنچه که سهامداران حقوقی در بازار  به سهام داران حقیقی می‌فروشند مبلغ آن را به رفع مشکلات واحدهای زیرمجموعه خود تخصیص دهند.

 

نظر شما