شناسهٔ خبر: 39300303 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

غفلت کشور از مرغ لاین/خوداتکایی ایران در بذر سبزی و صیفی را به 20 درصد می‌رسانیم

وزیر جدید جهاد کشاورزی گفت: کشور در بذر سبزی و صیفی، چغندر قند و پنبه با یک غفلت تاریخی مواجه است. خوداتکایی ایران در بحث بذر سبزی و صیفی دو درصد است که با همکاری بخش خصوصی، شرکت های دانش بنیان و دیگر فعالان بخش این ضریب را به ۲۰ درصد تاپایان عمر دولت خواهیم رساند

صاحب‌خبر -

کاظم خاوازی وزیر جدید جهاد کشاورزی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد برضرورت افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه های مختلف کشاورزی در کشور تاکید کرد و گفت: علی رغم تمامی ظرفیت های کشاورزی در کشور متاسفانه این حوزه از چالش های زیادی رنج می برد. برای بخش قابل ملاحظه ای از این چالش ها راهکار در کشور وجود دارد. پائین بودن دانش در هکتار از چالش های مهم بخش کشاورزی کشور است.

وزیر جدید جهاد کشاورزی افزود: یکی از برنامه های اساسی برای جهش تولید در بخش کشاورزی اینکه میزان و ضریب نفوذ دانش در عرصه های مختلف تولیدی این بخش افزایش پیدا کند. کشاورزان پیشرو در بخش زراعت ۳ تا ۴ برابر، در بخش باغبانی ۸ تا ۹ برابر، در بخش دام ۲,۵ برابر و شیلات ۱.۵ برابر متوسط عملکرد کشور در واحد سطح محصول تولید می کنند. اگر یافته های علمی و دانشی که کشاورزان پیشرو در اختیار دارند این یافته ها و تجربیات به بهره برداران انتقال پیدا کند به یقین بخش کشاورزی با جهش تولید بسیار بالایی مواجه خواهد شد.

خاوازی گفت: داشتن برنامه منظم تولید بذر در کشور ازجمله برنامه های مهم این وزارتخانه است یعنی بذرهای با کیفیت پائین را باید از دست زارعان گرفت و در عوض بذرهای مرغوب و مناسب را در اختیار آنان قرار داد. برای تحقق این برنامه مراکز تحقیقاتی، پژوهشی، شرکت های دانش بنیان، بخش خصوصی همه و همه باید پای کار باشند. بطورکلی سیاست ها و تصمیم گیری ها باید در راستای این باشد بذری که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد در عمل بذری باشد که ظرفیت تولید بالایی داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: هم اکنون متوسط عملکرد زعفران در هر هکتار طبق آمار رسمی کشور ۳,۵ تا ۴ کیلوگرم در هکتار است. این در حالی که کشاورزان پیشرو در کشور ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم در هکتار زعفران برداشت می کنند. کشاورزان از دانش بومی خیلی خوبی برخوردارند و باید بسترها به نحوی فراهم شود که انتقال دانش به سرعت در اختیار همه کشاورزان و بهره برداران قرار گیرد.

*سوالات خبرنگار فارس از وزیر جدید جهاد کشاورزی

«بهروز نوری» از خبرگزاری فارس طی تماس تلفنی در برنامه زنده رهیافت رادیو اقتصاد از وزیر جهاد کشاورزی پرسید «به رغم اینکه ایران ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کنند و خوداتکایی ۸۰ درصدی در این بخش وجود دارد اما وابستگی در محصولات اساسی برای مملکت بسیار دردسرساز شده که وابستگی ۹۰ درصدی در روغن و وابستگی ۷۰ درصدی در تامین خوراک دام و طیور از جمله این موارد است. سال های متمادی که کشور در بحث تامین روغن ۹۰ درصد به خارج وابستگی دارد علی رغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی برنامه های متعددی برای کاهش این وابستگی داشته اما در عمل موفق نبوده است همینطور وابستگی به تامین خوراک دام و طیور که ۷۰ درصد در قیمت محصولات پروتئینی نقش دارد نیز برای کشور مشکل ساز بوده است. حال سئوال اینکه حضرتعالی برای رفع این مشکلات چه برنامه هایی را در دستور کار دارید؟».

خبرنگار خبرگزاری فارس سئوال دیگری را مطرح کرد مبنی بر اینکه «مشکل بذر در کشور بسیار حاد است بویژه در بحث سبزی و صیفی که ۹۰ درصد وابسته است و همینطور همه مرغ های تولیدی کشور از نژاد «راس» و «کاپ» انگلیس بوده و مرغ لاین بومی به بوته فراموشی سپرده شده است بدین ترتیب هیچ وقت نمی توان با این میزان وابستگی به خود کفایی رسید. حال تدابیر حضرتعالی برای برون رفت از این مشکلات چه خواهد بود؟».

سئوال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس از کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی این بود که «بحث مکانیزاسیون کشاورزی را نمی توان در کشور راه اندازی کرد به سبب قانون جلوگیری از خرد شدن و تجمیع اراضی کشاورزی که در سال ۱۳۷۵ تصویب و تاکنون اجرا نشده است آیا حضرتعالی خواهید توانست این قانون را اجرا کنید؟».

خبرنگار خبرگزاری فارس همچنین از وزیر جهاد کشاورزی پرسید «مشکل دیگر در بخش کشاورزی کشور بحث الگوی کشت است که تاکنون اجرا نشده و از ۱۰ سال پیش همچنان روی میز دولت مانده است که بسیاری از مشکلات اساسی که در مورد وابستگی خوراک دام و طیور، دانه های روغنی و غیره به عدم اجرای این طرح مربوط می شود چرا که کشاورزان ترجیح می دهند سبزی، صیفی و هندوانه بکارند و از کشت محصولات اساسی غافل باشند.حضرتعالی در این زمینه چه برنامه ای دارید؟».

سئوال دیگری که خبرنگار خبرگزاری فارس در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد پرسید این بود که «مشکل عمده بخش کشاورزی بازار است کشاورزان به هر طریقی تولید می کنند اما این نابسامانی بازار محصولات کشاورزی فرصت افزایش درآمد را از آنان می گیرد و در بسیاری مواقع هم به شدت متضرر می شوند. اخیرا که قانون انتزاع توانسته بود سر و سامانی به محصولات کشور بدهد متاسفانه بخش کشاورزی این فرصت را هم از دست داد. تدابیر حضرتعالی با توجه به این اوضاع احوال برای بازار محصولات کشاورزی چه خواهد بود؟».

خبرنگار خبرگزاری فارس در آخر از وزیر جدید کشاورزی پرسید «تولید با قیمت تمام شده بالا از دیگر مشکلات بخش کشاورزی کشور است به همین دلیل محصولات تولیدی داخل در سطح بازارهای جهانی قابل رقابت نیست، حضرتعالی چه برنامه ای برای این بخش دارید؟»

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوالات خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: مسائلی که از سوی ایشان مطرح شد زخم های قدیمی بخش کشاورزی است. همانطوری که در برنامه های کلی اعلامی در جلسه رای اعتماد در مجلس عرض شد با سه نگاه و راهبرد به وزارت جهاد کشاورزی خواهم رفت.

خاوازی اظهارداشت: انجام یکسری تکالیف قانونی که در برنامه ششم توسعه آمده و همینطور اجرای پروژه های زیر بنایی در بخش کشاورزی مثل قطعه آخر پروژه ۲۱۰ هزار هکتاری طرح ولایت از ۵۵۰ هزار هکتار، فعالیت های اساسی در بحث آبخیزداری، آبیاری تحت فشار، سیستم های نوین آبیاری و غیره از جمله این راهبردهاست.

*کشور از مرغ لاین غافل شده است

وی در ادامه طراحی حرکت های ضربتی برای یکسال و نیم آینده از دیگر راهبردهای خود اعلام کرد و گفت: یکی از این حرکت ها مربوط به مرغ لاین است. کشور از مرغ لاین غافل شده در حالی که مرغ لاین سر منشاء ژنتیکی نژاد مرغ گوشتی است. پس از شروع کار در وزارتخانه یک مجری برای این حوزه تعیین و سعی خواهم کرد در یکسال و نیم تا دو سال آینده وضعیت مرغ لاین برای همیشه بطور کامل تعیین و تکلیف شود. هر قطعه ای از مرغ لاین منبع تولید نزدیک به ۴۲۰ تا ۴۳۰ تن گوشت مرغ است.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به رهاشدگی مرغ لاین در طول ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته در کشور افزود: برنامه ویژه ای برای این حوزه تدارک دیده شده است.

*غفلت تاریخی کشور در بذر سبزی و صیفی، چغندر قند و پنبه

خاوازی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: بخش زراعت کشور۹۹,۴ درصد در بذر گندم، جو، تریتیکاله، کنجد، سویا و بسیاری از بذور مورد نیازکشاورزان خودکفاو مشکلی ندارد. کشور در بذر سبزی و صیفی، چغندر قند و پنبه با یک غفلت تاریخی مواجه است. خوداتکایی ایران در بحث بذر سبزی و صیفی دو درصد است که با همکاری بخش خصوصی، شرکت های دانش بنیان و دیگر فعالان بخش این ضریب را به ۲۰ درصد تاپایان عمر دولت خواهیم رساند و به عبارتی ریل گذاری خوبی خواهیم داشت تا کشور به سرعت در این زمینه به خودکفایی برسد. در بحث چغندر قند و پنبه نیز برنامه ریزی های مفصلی صورت گرفته تا ضریب خوداتکایی در بذر این محصولات نیز افزایش پیدا کند.

مهدوی خبرنگار خبرگزاری مهر نیز طی تماس تلفنی در برنامه زنده رهیافت رادیو اقتصاد ازوزیر جدید جهاد کشاورزی پرسید «متاسفانه طی سال های اخیر آمار تولید در بخش کشاورزی خیلی مورد انتقاد بوده چرا که دقیق نیست و باعث ایجاد چالش هایی برای حوزه تنظیم بازار و بحث واردات شده است برای مثال وزارت جهاد کشاورزی در یک مقطعی اعلام کرد که کشور در زمینه برنج به خودکفایی رسیده در حالیکه این آمار درست نبود و میزان تولید دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برآورد شده بود حضرتعالی برای جلوگیری از چنین خطاهای آماری چه تدابیری خواهید داشت؟».

خاوازی ضمن تاکید بر برخورد صادقانه با کشاورزان، بهره برداران، خبرنگاران و پرهیز از ارائه آمار و اطلاعات اشتباه در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی گفت: در مقطعی یک عدد بسیار بالایی از تولید برنج در کشور مطرح شد البته این آمار مربوط به کشتی بود که بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در خوزستان اتفاق افتاد. بطورکلی ۹۰۰ هزار تن برنج در خوزستان تولید شد که با احتساب برنج های تولیدی در سایر نقاط کشور یکدفعه این عدد به سه میلیون تن می رسید.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوالی که چرا آمار مورد ارائه در بخش کشاورزی دقیق نیست، اظهارداشت: متاسفانه نحوه جمع آوری دیتا در بخش کشاورزی سنتی است. برخلاف واردات و صادرات که باسکول وجود دارد ولی در تولید داخل باسکولی وجود ندارد و بیشتر آمار و اطلاعات بر اساس تخمین است. یکی از برنامه های اساسی در این زمینه راه اندازی سامانه یکپارچه اطلاعات کشاورزی در کشور است. بخشی از این سیستم یکپارچه مربوط به آمار دقیق تولید است.

انتهای پیام/

نظر شما