شناسهٔ خبر: 39300261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راهکارهای جهش تولید صنایع کوچک در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- صنایع کوچک خراسان شمالی ظرفیت مناسبی برای جهش تولید را دارد و با راهکارهایی که در سطح ملی و استانی اجرا خواهد شد امسال شاهد رشد این بخش خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک خراسان شمالی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با نگاهی به وضعیت صنایع کوچک مستقر در شهرک های صنعتی استان می توان دریافت که در سال ۹۸، که به رونق تولید اختصاص داشت، با اعمال راهکارهای مختلف علاوه بر افزایش تولید برخی واحدها، واحدهای راکد نیز احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.

وی با بیان اینکه امسال نیز با حمایت از صنایع کوچک می توان جهش تولید را رقم زد، گفت: البته جهش تولید بسترهایی می طلبد که برخی مانند توسعه زیرساخت های صنایع استان، ارائه بسته های حمایتی به صنایع و برخی از اقداماتی که از اسفندماه سال قبل و با توجه به آغاز بیماری کرونا به اجرا درآمده، مانند تمدید مهلت پرداخت اقساط بدون جریمه تعدیل، در داخل استان قابل تحقق بوده است.

وی افزود: در عین حال برخی اقدامات و راهکارها مانند مبارزه جدی با قاچاق کالا، جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای خارجی، کاهش و بازنگری در برخی قوانین مانند قوانین بانکی و پولی نیز لازمه تحقق جهش تولید است که باید این راهکارها نیز در سطح ملی مد نظر قرار گیرد.

وحدت اظهار کرد: ایجاد بسته های حمایتی از تولید کننده، سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها و اجرای دقیق اصل ۴۴ از دیگر الزاماتی است که باید در سال جهش تولید مورد توجه قرار گیرد و حمایت از نوسازی و تجهیز واحدهای تولیدی با فناوری و تکنولوژی های نو برای افزایش رقابت پذیری این واحدها از دیگر  مواردی است که باید مدنظر باشد.

وی یکی از مهمترین مشکلات بخش صنعت را بدهی واحدهای صنعتی و نداشتن و یا کمبود سرمایه در گردش عنوان کرد و اظهار داشت: اگر دولت همانگونه که بدهی های بخش کشاورزی را برای مدتی به حالت تعلیق و فریز درآورد برای صنعت نیز چنین اقدامی انجام دهد کمک بسیار مهمی به بخش تولید کرده است.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات صنایع کوچک واردات قطعه و ماشین آلات مورد نیاز برای چرخه تولید است و حذف تعرفه واردات قطعه و ماشین آلات صنعتی می تواند کمک مهمی به این بخش باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی به استفاده از دانش و فناوری در صنایع نیز اشاره کرد و گفت: حرکت صنایع به سمت دانش بنیان شدن و استفاده از دانش نو و مدیریت منابع نیز از دیگر اقداماتی است که در راستای جهش تولید باید انجام شود.

وحدت، فرهنگ سازی برای استفاده از تولیدات داخلی را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: در شرایط کنونی و با وجود تحریم هایی که وجود دارد صنایع کوچک همچنان بخش مهمی از تولید و اشتغال را به خود اختصاص داده اند و با نگاهی به وضعیت سال قبل صنایع می توان دریافت که علاوه بر افزایش تولید بسیاری از واحدها با ایده های جدید و یا تغییر خط تولید توانسته اند ظرفیت تولید خود را نیز افزایش دهند که گام خوبی برای آغاز جهش تولید در استان است.

وی با اشاره به واحدهای صنعتی که در کنار تولیدات خود با ابتکار و خلاقیت توانسته اند به نیازهای روز نیز پاسخ دهند، اظهار داشت: هم اکنون واحدهای تولیدی مواد شوینده مستقر در شهرک های صنعتی توانسته اند خط تولید خود را به سمت مواد ضدعفونی کننده ببرند و واحدهای تولید پوشاک و کیسه های پارچه ای نیز ماسک تولید می کنند و یا واحدی در شهرک بیدک خط تولید خود را با اندکی تغییر به سمت تولید اکسیژن طبی برده و کلنگ زنی اخیر خط تولید الکل در شیروان گامی مثبت برای رفتن به سمت جهش تولید است.

این مدیر صنعتی خراسان شمالی افزود: ایجاد نواحی صنعتی از اقدامات دیگری است که در استان در حال انجام است و با ایجاد ۵ ناحیه صنعتی جدید صنعتگران می توانند برای ایجاد واحدهای خود از تسهیلات مختلف مانند تسهیلات روستایی نیز استفاده کنند.

وحدت با اشاره به تامین زیرساختهای شهرک های صنعتی خراسان شمالی اظهار داشت: تامین انشعاب ها و واگذاری زمین صنعتی با تمام امکانات از اقداماتی است که در راستای تسهیل کار سرمایه گذاران همیشه توسط شرکت شهرک ها در حال انجام بوده است و امسال هم با توجه به شیوع بیماری کرونا، انشعاب ها با همان تعرفه قبلی واگذار می شود.

میدرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی تاکید کرد: زیرساخت های تمام شهرک های استان تامین و خدماتی، مانند آب و برق، گاز و تلفن و حتی اینترنت نیز در شهرک های ما مهیا شده است.

خراسان شمالی دارای ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است.

مجموع سرمایه‌گذاری ۲۷۸ واحد کوچک در این استان ۲ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال و میزان اشتغالزایی این بخش چهار هزار و ۳۸۵ نفر است.

نظر شما