شناسهٔ خبر: 39299304 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات عراق؛

دفع حملات سنگین داعش در صلاح الدین/ پیامی هشدار حزب الله عراق به آمریکا/ واکنش ها به انتخاب الکاظمی برای نخست وزیری

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- حشد شعبی عراق حملات شدید عناصر تروریستی داعش در حومه شهر «توزخورماتو» واقع در شرق صلاح الدین را خنثی کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، به نقل از السومریه نیوز، سازمان حشد شعبی عراق از دفع حمله تروریستی داعش به اطراف شهر «توزخورماتو» واقع در شرق صلاح الدین خبر داد.
سازمان حشد در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نیروهای تیپ 52 ارتش عراق با حمله سنگین عناصر داعش به نزدیکی فرودگاه نظامی حلیوه در اطراف شهرستان توزخورماتو مقابله کردند».
در این بیانیه که دیروز پنجشنبه صادر شده، آمده است: حملات تروریست‌های داعش در اطراف توزخورماتو همچنان ادامه دارد.

عملیات «خیزش شیرها» حشد شعبی در دیالی و انهدام مقرهای داعش
نیروهای حشد شعبی در عراق در عملیات نظامی خود با نام «خیزش شیرها»" مقرهای گروه تروریستی داعش را در شمال شرقی استان دیالی منهدم کردند.
صادق الحسینی سخنگوی محور عملیات دیالی در الحشد الشعبی عراق به پایگاه خبری المعلومه گفت: نیروهای الحشد الشعبی امروز پنجشنبه راه را در منطقه حوض الزور در شمال شرقی استان دیالی بازگشایی کردند.
الحسینی گفت: نیروهای الحشد الشعبی با هماهنگی تشکیلات امنیتی پشتیبانی کننده مسیر را در عمیق منطقه حوض الزور از توابع شمال بخش المقدادیه باز کردند. این امر بعد از پایان عملیات نظامی چند روزه با نام "خیزش شیرها" انجام شد که در جریان آن شماری از مقرهای هسته های گروه تروریستی داعش منهدم و شماری از عناصر این هسته ها کشته و دهها بمب خنثی شد.
الحسینی گفت: بازگشایی این راه در چارچوب پایان دادن به حضور هسته های داعش و باز استقرار نیروهای امنیتی با ایجاد پست های نظامی به عنوان گامی مقدماتی برای بازگرداندن صدها خانواده آواره به این مناطق است.
وی افزود: همه این اقدامات در چارچوب تلاش گسترده الحشد الشعبی برای پایان دادن به فعالیت هسته های گروه تروریستی داعش در یک منطقه حیاتی مهم است.
الحسینی گفت: جانفشانی های الحشد الشعبی و سایر تشکیلات امنیتی به پایان دادن به خطر تهدید کننده مناطق شمال المقدادیه از سمت منطقه حوض الزور کمک کرده است. این منطقه تا چندی پیش لانه عناصر داعش بود که روستاهای آزاد شده را تهدید می کردند.
نیروهای الحشد الشعبی با همکاری ارتش عراق از بامداد پنجشنبه عملیات امنیتی گسترده‌ای را در مناطق مرزی غرب و جنوب غربی استان الانبار واقع در غرب عراق آغاز کردند.

الحشد الشعبی یک سرکرده‌ داعش را دستگیر کرد
نیروهای الحشد الشعبی عراق پنجشنبه شب از دستگیری یکی از سرکرده‌های مهم گروه تروریستی داعش در استان الانبار خبر دادند.
به گزارش تارنمای الحشد الشعبی، «قاسم مصلح» فرمانده عملیات الانبار الحشد الشعبی، گفت: بر اساس یافته های اطلاعاتی دقیق، توانستیم یکی از سرکرده‌های بزرگ داعش را در منطقه موسوم به ولایت الانبار دستگیر کنیم.
وی افزود: فرد بازداشتی مسؤول کشتار غیرنظامیان در منطقه النخیب و حمله به نیروهای امنیتی در غرب استان الانبار است و طبق ماده 4 مربوط به تروریسم، تحت تعقیب قرار داشت.

پیام هشدار حزب‌الله عراق: آمریکا صبر مقاومت را امتحان نکند
گردان‌های حزب‌الله عراق در پیامی هشدار آمیز به آمریکا اعلام کرد که این کشور نیروهایش را از عراق خارج کند و بیش از این صبر نیروهای مقاومت را امتحان نکند.
«محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق دیشب در سخنانی خطاب به آمریکا هشدار داد که بیش از این صبر مقاومت را آزمایش نکند.
وی بر لزوم خروج هر چه سریعتر نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد و گفت: آمریکا باید به خواسته مردم عراق احترام بگذارد و نیروهای خود را از این کشور خارج کند.
سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق تصریح کرد: ما پیشتر بخشی از نقشه‌ها و سناریوهای آمریکا برای حمله به نیروهای عراقی و حشد شعبی را برملا کرده بودیم.
محمد محیی تاکید کرد که نیروهای گردان‌های حزب الله و سایر گروه‌های مقاومت آماده مقابله با هرگونه تهدید اعم از نظامی و بهداشتی هستند.

دیپلمات آمریکایی: ایران همچنان «تهدیدی بزرگ» علیه نیروهای آمریکا در عراق است
معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک گفت که تهدید گروه‌های تحت حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق همچنان «بزرگ» است.
«دیوید شینکر» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک گفت که ایران همچنان تهدیدی بزرگ علیه نیروهای آمریکایی در عراق محسوب می‌شود.
دیپلمات آمریکایی تصریح کرد: تهدید بزرگ گروه‌های تحت حمایت ایران علیه نیرهای آمریکایی حاضر در عراق همچنان وجود دارد.
دیوید شینکر افزود: آمریکا با آتش بسی که گردان‌های حزب الله آن را اعلام کردند، با احتیاط برخورد می‌کند.

ترکیب کابینه الکاظمی آماده است و به‌زودی به پارلمان ارجاع می‌شود

یک منبع سیاسی نزدیک به رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد که ترکیب کابینه نخست‌وزیر مکلف آماده است و به‌زودی تقدیم پارلمان خواهد شد.
به گزارش العالم، یک منبع سیاسی نزدیک به رئیس‌جمهوری عراق به تلویزیون "روسیا الیوم" اعلام کرد، "مصطفی الکاظمی" از چند روز پیش چنیش کابینه خود را بررسی کرده است و هفته آینده یا هفته بعد از آن، آن را به مجلس نمایندگان ارجاع خواهد داد.
منبع مذکور تصریح کرد، الکاظمی قبل از رفتن به پارلمان رایزنی‌های سریع با فراکسیون‌های سیاسی انجام خواهد داد.
طبق این گزارش، دیروز بعد از کناره‌گیری" عدنان الزرفی" از تشکیل کابینه، "برهم صالح" رئیس‌جمهوری رسما مصطفی الکاظمی، رئیس سابق سازمان اطلاعات را در حضور سران سیاسی عراق مأمور تشکیل دولت عراق کرد.

رئیس‌جمهوری عراق: الکاظمی شخصیتی مبارز و صادق است
رئیس‌جمهوری عراق در جریان مراسم مامور کردن "مصطفی الکاظمی" به تشکیل دولت، او را شخصیتی مبارز و صادق خواند که بر احقاق حقوق عراقی‌ها اصرار دارد.
"برهم صالح" رئیس‌جمهوری عراق، دیروز در مراسم معرفی مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر مکلف، که با حضور شمار زیادی از سران نیروهای سیاسی در کاخ "السلام" برگزار شد، گفت: "ما مسئولیت تشکیل دولت را به برادر، مصطفی الکاظمی محول می‌کنیم و این مسئولیت بزرگی است که به وی واگذار شده است."
صالح افزود: "امروز شاهد عبور ما از مرحله دشوار سیاسی هستیم، همه ما مشتاق تشکیل دولتی هستیم که به برنامه اصلاحات متعهد باشد."
رئیس‌جمهوری عراق با اشاره به کناره‌گیری "عدنان الزرفی" نخست‌وزیر مکلف سابق، از وی به خاطر "در راس قرار دادن منافع ملی" تقدیر کرد و در عین حال خاطرنشان ساخت: "الکاظمی شخصیتی مبارز، صادق و میانه‌رو است که علاقه‌مند بر احقاق حقوق ملت عراق است."
وی در ادامه گفت: "ما فرصت زیادی را برای تشکیل دولت جدید هدر دادیم و عراقی‌ها منتظر چیزهای زیادی هستند، اما واقعیت آن را تحمیل کرد."
برهم صالح با بیان این‌که در روند معرفی نخست‌وزیر مکلف شاهد بحث‌های تندی میان سیاسیون شدیم، گفت: "امروز همه نیروها برای معرفی الکاظمی توافق کردند."

واکنش ها به انتخاب مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری
به دنبال تکلیف `مصطفی الکاظمی` به تشکیل کابینه جدید، `مسرور بارزانی` نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق با او تماس گرفت و حمایت خود را از الکاظمی اعلام کرد.
`مسرور بارزانی` نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق جزو نخستین تبریک گویان به الکاظمی بود و بر حمایت از او برای تشکیل کابینه جدید تاکید کرد.
فراکسیون النصر (حیدر العبادی) که پیشتر از نخست وزیری عدنان الزرفی حمایت کرده بود، بعد از تکلیف الکاظمی تاکید کرد که برای رسیدن به تفاهم ها برای تشکیل یک دولت جدید، همکاری می کند.
`ایاد علاوی` رهبر فراکسیون الوطنیه که نسبت به تکلیف پسرعمویش `محمد توفیق العلاوی` نظر مخالف داشت و در تکلیف الزرفی نیز سکوت اختیار کرده بود، به دنبال تکلیف الکاظمی، نظر موافق خود را با این انتخاب اعلام کرده است.
وی از مصطفی الکاظمی خواسته است که مطالبات تظاهرکنندگان و سندیکاهای مختلف صنفی در عراق را در تشکیل کابینه اش اعمال کند.
وی اضافه کرده است که از دو ماه قبل با مسعود بارزانی بر سر رایزنی با جریان های سیاسی بر طرح نام مصطفی الکاظمی به عنوان کاندیدای نخست وزیری تفاهم کرده بود.
فراکسیون سائرون (مورد حمایت مقتدا صدر) نیز تاکید کرده است که حمایت این فراکسیون از الکاظمی مشروط به تعهداتی است که او داده است.
الکاظمی در بدو تکلیف تاکید کرد: متعهد به تشکیل دولتی می شود که انتظارات ملت عراق را برآورده کند.
وی گفته است: `با تکلیف خود به ماموریت ریاست دولت عراق، در برابر ملت بزرگوار خویش متعهد می شوم که برای تشکیل دولتی تلاش کنم که آرمان های عراقی ها و خواسته های آنها را در راس اولویت های خود قرار دهد`.
وی افزوده است که برای دفاع از حاکمیت ملی و صیانت از حقوق و پایان دادن به بحران ها تلاش کرده و چرخ اقتصاد را به پیش می برد.
`علی العبودی` عضو جریان حکمت ملی (سید عمار حکیم) در پارلمان عراق نیز گفته است که فراکسیون های هفتگانه شیعه در حمایت از تکلیف الکاظمی اجماع دارند.
`هادی العامری` رئیس فراکسیون «الفتح» (نزدیک به الحشد الشعبی) نیز حمایت خود را از الکاظمی اعلام کرد و انتخاب وی را به منزله بازگشت امور عراق به حالت قانونی توصیف کرد.
این درحالی است که سید عمار حکیم، هادی العامری (رییس فراکسیون الفتح)، فالح الفیاض (فراکسیون العطا)، نصار الربیعی ( فراکسیون سائرون)، شیخ حلیم الزهیری (حزب الدعوه اسلامی – نوری المالکی) و حیدرالعبادی حضور داشته اند.
محمد الحلبوسی رییس پارلمان، خمیس الخنجر، صالح المطلک، محمد تمیم از مهمترین چهره ها و رهبران سیاسی اهل سنت بودند که در مراسم تکلیف الکاظمی حضور داشتند.
در این مراسم `جنین پلاسخارت` نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز حضور داشته است.
یکی از مهمترین مخالفت ها با تکلیف الکاظمی از طرف یکی از شخصیت های سیاسی برجسته عراقی صورت گرفته که او را مرد برهه ای که عراق در آن است نمی داند.
`صادق الموسوی` معارض سابق رژیم بعث و نزدیک به حزب کنگره ملی عراق در توئیتی نوشته است که مصطفی الکاظمی مرد مرحله کنونی و برهه ای که عراق در آن به سر می برد، نیست.
این نخستین مخالفت آشکار با تکلیف الکاظمی به شمار می رود.




نظر شما