شناسهٔ خبر: 39299137 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه ارتباطی ۲۸ روستای چهارمحال و بختیاری بر اثر بارندگی بسته شد

شهرکرد-ایرنا-مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: به‌ دنبال فعالیت سامانه بارشی اخیر، جاده ۲۸ روستای این استان روز جمعه ۲۲ فروردین‌ماه بسته شد.

صاحب‌خبر -

مرتضی زمان‌پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: با فعالیت این سامانه بارشی، جاده ۱۵ روستای دهستان موگویی بخش مرکزی و ۷ روستای منطقه سه‌جوگاوشیر بخش بازفت شهرستان کوهرنگ و ۶ روستای منطقه دیناران در شهرستان اردل مسدود شد.

وی افزود: با توجه به وجود گِل‌ولای موجود و فعال بودن سامانه بارشی، تردد در جاده این جاده‌ها تا اطلاع بعدی امکان‌پذیر نیست.

زمان‌پور تصریح کرد: هم‌اینک با توجه به تگرگ، بارش شدید، کولاک و مه‌گرفتگی، تردد از گردنه‌های استان به‌خصوص در گردنه‌های چری، شاه‌منصوری و تاراز کنُدتر انجام می‌شود.

وی یادآور شد: براساس تجربه‌های مرتبط با بارش‌های سال‌های قبل در چهارمحال و بختیاری ،احتمال ریزش کوه در کنار جاده‌های استان به‌ویژه ماه‌های فروردین و اردی‌بهشت وجود دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به‌ همین علت هم‌اینک نیروهای ستاد پیشگیری، هماهنگی، فرماندهی عملیات پاسخ بحران استان در آماده‌باش کامل هستند.

وی گفت: به دهیاران و بخشداران ۴۷ روستای در معرض خطر چهارمحال و بختیاری تاکید شده که تا پایان بارندگی‌ها مراقب و کنترل امور را در دست داشته باشند.

زمان‌پور تاکید کرد: به‌دنبال فعالیت سامانه بارشی اخیر آب آشامیدنی تعدادی از روستاهای بخش ناغان شهرستان کیار قطع شد که این مشکل پس از تلاش ۵ ساعته اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی، فرماندهی عملیات پاسخ بحران شهرستان کیار رفع و آب آشامیدنی این روستاها وصل شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری از مردم تقاضا کرد، از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و در صورت لزوم به حضور در جاده‌ها، تجهیزات ایمنی و ‌سوخت کافی به‌همراه داشته باشند.

زمان‌پور یادآور شد: به‌ علت احتمال وقوع آذرخش و امکان جاری شدن سیلاب، دامداران و کشاورزان به ارتفاعات نروند و از ایستادن و توقف در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، با توجه به هشدارهای هواشناسی و وزارت نیرو مبنی بر بارش باران بین ۱۰۰ تا ۱۷۰ میلی‌متر، احتمال وقوع سیلاب در چهارمحال و بختیاری از روز جمعه وجود دارد.

موج نخست سامانه بارشی فعال در چهارمحال و بختیاری تا روز جمعه ادامه دارد و پس از آن با ورود موج دوم بارش‌ها که از قدرت بیشتری برخوردار است احتمال سیلابی شدن معبرها و مسیل‌ها دور از انتظار نیست.

در همین راستا، به تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی چهارمحال و بختیاری مانند راهداری، جمعیت هلال‌احمر و فرمانداری‌ها اعلام آماده‌باش شده است.

بارش‌ها در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، کیار، فارسان، لردگان و خانمیرزا از شدت بیشتری برخوردار است.

بنا بر هشدار هواشناسی تا روز یکشنبه رگبار باران و بارش برف در ارتفاعات، وقوع رعد و برق و وزش باد شدید نیز در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

در این مدت احتمال آب‌گرفتگی معبرها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی، سیلابی‌شدن مسیل‌ها، کاهش دید افقی در برخی محورهای مواصلاتی، رانش و ریزش کوه و لغزندگی جاده‌ها تا روز یکشنبه ۲۴ فروردین‌ماه جاری در چهارمحال و بختیاری دور از انتظار نیست.

بنا بر گزارش‌های اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، میانگین بارش‌های سال آبی جاری این استان ۴۵۷ میلی‌متر اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد کاهش و در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۱۱ درصد کاهش دارد.

بارش‌های اسفندماه سال گذشته ۵۸۰ میلیارد ریال و سرمازدگی فروردین‌ماه سال‌جاری حدود ۸۰۰ میلیارد ریال خسارت سرمازدگی به چهارمحال و بختیاری وارد کرد.

نظر شما