شناسهٔ خبر: 39298995 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ایران الگویی مناسب مبارزه با کرونا را به دنیا نشان داد/ شفافیت، ویژگی مهم ایران در ارائه آمار کرونا

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به رمز موفقیت ایران در مدیریت نسبی کرونا گفت: ایران برای مدیریت کرونا از هیچ کشوری الگوبرداری نکرد و با استفاده غربالگری توانست کرونا را مدیریت کند به‌طوری این طرح الگویی مناسب برای دیگر کشورها معرفی‌شده است.

صاحب‌خبر -

محمدحسین قربانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، با بیان اینکه عملکرد وزارت بهداشت و دیگر ارگان‌ها در کنترل ویروس کرونا مؤثر بوده است، اظهار کرد: ویروس کرونا تاکنون در ۲۰۰ کشور دنیا شیوع پیداکرده است و سلامت و حتی امنیت آن کشورها را با مخاطره مواجه کرده است ولی با فداکاری‌های کادر درمانی و پرستاری کشور به مرحله مدیریت کرونا رسیدیم.

وی شفافیت را یکی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی در ارائه آمار کرونا دانست و گفت: بسیاری از کشورها که جمهوری اسلامی را متهم به عدم ارائه آمار صحیح می‌کردند هم‌اکنون خودشان در ارائه آمار شفاف عمل نکردند ولی از روز شیوع کرونا در کشور مسؤولان وزارت بهداشت آمار دقیق را در اختیار مردم قرار دادند.

نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه نباید جهان در بحران کرونا سیاسی عمل کند، تصریح کرد: چین اولین کشوری بود که آمار خود در رابطه با کرونا را در اختیار جهان قرار داد ولی ابتدا باید همه نهادهای بین‌المللی برای شکست کرونا متحد شوند زیرا بعداً می‌توان به‌طور دقیق و کارشناسی به موضوعات مختلف پرداخت.

قربانی با تأکید بر عدم الگوبرداری جمهوری اسلامی در مبارزه با کرونا از دیگر کشورهای جهان بیان کرد: در طی این مدت که کرونا در کشور شیوع پیداکرده است از همه امکانات خود مانند نیروهای متخصص و دانشمندان داخلی، ظرفیت غربالگری و طرح تحول سلامت که در طی سال‌های گذشته انجام‌شده، برای درمان کرونا استفاده کردیم.

وی مهم‌ترین راه برای شکست کرونا را ساخت واکسن و داروی درمان کرونا معرفی کرد و گفت: مهم‌ترین وظیفه همه کشورها برای شکست کرونا تهیه دارو و واکسن ضد کرونا است و جمهوری اسلامی هم با استفاده از ظرفیت دانشمندان خود در حال تحقیق و پژوهش در خصوص ساخت واکسن و داروی ضد کرونا است.

نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مدل ایرانی مبارزه با کرونا الگوی مناسب برای دیگر کشورهای دنیا تبدیل‌شده است، اظهار کرد: برای مدیریت کرونا از هیچ کشوری الگوبرداری نکرده و پروتکل‌های بهداشتی خود را بر اساس نظرات کارشناسان خود تهیه کردیم و حتی سازمان جهانی بهداشت و مجامع بین‌المللی الگوی ایرانی را الگویی مناسب برای مبارزه با کرونا معرفی کردند.

قربانی با اشاره به دلایل مدیریت کرونا در کشور تصریح کرد: طرح غربالگری باعث شد ما بیماران را در منازل خود پیداکرده و موارد حاد را به بیمارستان منتقل کنیم و یکی از دلایل موفقیت در مدیریت نسبی کرونا و افزایش آمار در کشور همین امر بوده است.

وی ضمن قدردانی از تلاش شبانه‌روزی کادر درمانی استان گیلان برای مهار کرونا افزود: در روزی که بنده به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان معرفی شدم، هزار تخت بیمارستانی ما در استان گیلان در بخش خصوصی و دولتی بالغ‌بر ۸۰ درصد توسط بیماران کرونایی اشغال‌شده بود که با تلاش شبانه‌روزی کادر درمانی استان امروز تخت‌های اشغالی ما به کمتر از ۴۰۰ تخت رسیده است.

نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه تهران می‌تواند کشور را وارد بحران بزرگ در خصوص کرونا بکند، بیان کرد: باید برای استان تهران به دلایل متعددی ازجمله بافت جمعیتی و جغرافیایی، ترددهای بیش‌ازحد به خارج استان، تجارت، بازارهای و پاساژهای متعدد فکری اساسی در خصوص کنترل و مدیریت کرونا اندیشیده شود در غیر این صورت تهران می‌تواند کشور را به‌عنوان یک منحنی بحران دیگر درگیر کند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

نظر شما