شناسهٔ خبر: 39298580 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

پیش‌بینی رشد قیمت طلا تا ۵ هزار دلار

برخی از تحلیلگران بر این باورند که به‌دلیل ماندگاری اثرات اقتصادی ویروس کرونا، سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی ادامه خواهد داشت. از این رو انتظار می‌رود، قیمت جهانی طلا با رشد قابل توجهی مواجه شود.

صاحب‌خبر -

طلا یکی از دارایی‌های بسیار مهم در قرن بیست و یک محسوب می‌شود. از اولین روز از ژانویه ۲۰۰۰، فلز زرد در مقایسه با بسیاری از دارایی‌های دیگری که عمدتا خریداری و نگهداری می‌شود و حتی بازار سهام، رشد بهتری داشته است.

به نقل از کیتکو، در طول تاریخ مدرن (۲۰۲۰-۱۸۱۲)، چنین عملکردی بی‌سابقه بوده است. اگرچه بسیاری بر این باورند که بورس، که ارزش آن با گذشت زمان رشد می‌کند، سرمایه‌گذاری بهتری در مقایسه با طلا محسوب می‌شود، اما داده‌ها نشان می‌دهد، سرمایه‌گذارانی که بخشی از سبد خود را به طلا اختصاص داده‌اند، ثروتمندتر شده‌اند.

در مقایسه با پول نقد، رشد طلا شگفت‌انگیز بوده است. تنها دو دهه قبل، قیمت هر اونس طلا ۲۵۰ دلار بود و حالا به بیش از هزار و ۶۵۰ دلار رسیده است.

در فاصله سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰، زمانی‌که بازار سهام و اوراق قرضه عملکرد بسیار خوبی داشت و تولید ثروت می‌کرد، به‌دلیل عدم نیاز به نگهداری یک دارایی غیرتولیدی مانند طلا، از ارزش آن کاسته شد.

پس از حملات یازدهم سپتامبر اما رویه عوض شد. نرخ بهره به‌شدت کاهش یافت و برای اولین بار به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی، بازار سهام و اوراق بهادار هر دو تحت فشار قرار گرفتند و به این ترتیب، فضایی برای ایفای نقش به‌عنوان دارایی امن برای طلا مهیا شد.

امروز در تمام کشورهای جهان، دولت‌ها با کسری بودجه مواجه هستند و از طریق فروش اوراق قرضه، کسب درآمد می‌کنند.

از آنجا که برای مهار ویروس جدید کرونا، اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه در نظر گرفته شده، وضعیت اقتصادی کشورها و بودجه دولت‌ها به‌مراتب بدتر خواهد شد.

پس از افت قابل توجه بازارهای مالی در آمریکا و دیگر کشورها، سرمایه‌گذاران، صاحبان املاک و مستغلات و بسیاری از صنایع متحمل تریلیون‌ها دلار زیان شدند.

در ماه مارس (ماه گذشته میلادی) تعطیلی‌ها آغاز شد و گمانه‌زنی‌های اقتصادی بسیاری صورت گرفت. ماه آوریل اما ماه واقعیات است. نتایج قرنطینه‌ها و تعطیلی‌ها به‌زودی از سوی شرکت‌های تحقیقاتی منتشر و برای همه قابل مشاهده خواهد بود.

دولت‌ها هم در آمریکا و هم در بسیاری از کشورهای ثروتمند، بلافاصله پس از اجرای قرنطینه، بسته‌های مالی حمایتی برای خانوارها و کارگران و وام‌های تجاری برای کسب‌وکارها در نظر گرفتند. بر اساس برخی از پیش‌بینی‌ها زمانی که ترازنامه فدرال‌رزرو به ۱۰ هزار دلار برسد، قیمت جهانی طلا هم پنج هزار دلار در هر اونس خواهد شد.

جان باتلر، نویسنده کتاب «انقلاب طلایی» یکی از افرادی است که طلای پنج هزار دلاری را در میان‌مدت پیش‌بینی کرده است.

او در مصاحبه‌ای با کیتکونیوز این رشد قیمت را به ادامه سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی به‌دلیل شیوع کرونا نسبت داده است. از نظر او بررسی عملکرد تاریخی طلا نشان می‌دهد که در دوره‌های رکود اقتصادی، قیمت طلا با رشد قابل توجهی افزایش می‌یابد.

باتلر در این زمینه گفته است: با در نظر گرفتن الگوی تاریخی دهه ۱۹۷۰، رکود تورمی و دیگر مواردی که رخ داده است، بر این باورم که قیمت طلا رشد خواهد کرد. به‌نظر من، در میان‌مدت و در یک بازه زمانی چند ساله، قیمت پنج هزار دلار برای طلا کاملا واقع‌بینانه است.

به‌گفته او، به‎دلیل ماندگاری اثرات اقتصادی این ویروس همه‌گیر، شاهد ادامه روند سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی خواهیم بود، که این خود دلیل مهمی برای رشد قابل توجه قیمت فلز زرد خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما