شناسهٔ خبر: 39296165 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آیا توافق کشورهای "اوپک پلاس" می‌تواند بازار نفت را نجات دهد؟

بعد از گفت‌وگوی تلفنی رهبران روسیه، آمریکا و عربستان سعودی درباره وضعیت بازار نفت، مذاکرات طولانی وزیران کشورهای اوپک پلاس هم به نتیجه رسیده و طرفین درباره کاهش تولید نفت، در صورت پیوستن مکزیک به آن، به توافق رسیدند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اوایل صبح امروز (جمعه) اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه ، "دونالد ترامپ" رهبر آمریکا و "سلمان بن عبدالعزیز آل سعود" ، پادشاه عربستان سعودی ، در جریان مذاکرات تلفنی روز پنج شنبه خود ، درباره وضعیت کنونی بازار نفت با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
در بیانیه کرملین آمده است: «در جریان این تماس‌های طرفین، وضعیت فعلی در بازار جهانی نفت از جمله با توجه به نتیجه مذاکرات در نشست فوق العاده وزیران در قالب اوپک پلاس و همچنین کنفرانس ویدئویی وزیران انرژی کشورهای گروه 20 که قرار است برگزار شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رهبران سه کشور ،  تمایل خود برای هماهنگی اقدامات به منظور تثبیت وضعیت بازار نفت و به حداقل رساندن تأثیر منفی نوسانات قیمت طلای سیاه را اعلام کردند.»

پیش از این ، دونالد ترامپ گفته بود که وی با "ولادیمیر پوتین" و "پادشاه عربستان سعودی" درباره وضعیت بازار نفت "گفت‌وگوی خوبی" داشته است. ترامپ یادآور شده بود که شرکت کنندگان در اوپک پلاس، به انعقاد یک قرارداد جدید نزدیک شده‌اند.

توافق مشروط کشورهای عضو "اوپک پلاس" درباره کاهش استخراج نفت

در بیانیه‌ای که امروز (جمعه) از سوی کشورهای شرکت کننده در چارچوب "اوپک پلاس" منتشر شد، اعلام شده است، در پایان مذاکراتی که از روز پنجشنبه 9 آوریل (21 فروردین ماه) انجام گرفت ، کشورهای اوپک پلاس قصد خود برای کاهش تولید نفت در ماه مه-ژوئن به میزان 10 میلیون بشکه در روز را مورد تأیید قرار دادند.

علاوه بر این ، تا پایان سال جاری میلادی ، کشورهای اوپک پلاس، کاهش تولید نفت به میزان 8 میلیون بشکه در روز و سپس تا سی‌ام ماه آوریل سال 2022 ، به میزان 6 میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است.

در عین حال تأکید شده است که تمامی این توافق ها با رضایت کشور مکزیک عملیاتی خواهد شد. "روسیو ناله" وزیر انرژی مکزیک گفت که در حال حاضر  این کشور آماده است تا دو ماه آینده تنها به میزان 100 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهد.

طبق اطلاعات منابع خبری، عربستان سعودی هم ، به نوبه خود ، اعلام کرده است که هیچ توافق جدیدی برای کاهش تولید نفت صورت نمی گیرد، مگر اینکه مکزیک به آن ملحق شود. 

مذاکرات در چارچوب اوپک پلاس بعد از ظهر روز جمعه هم ادامه خواهد یافت. سپس ، همانطور که در بیانیه مشترک مشخص شده ، کشورهای عضو اوپک پلاس در تاریخ 10 ژوئن (اواخر خرداد ماه) نشستی را برای تعیین اقدامات بعدی برای تثبیت بازارنفت  برگزار می کنند.

در صورت اجرای این توافق ، روسیه و عربستان سعودی باید در ماه مه-ژوئن 8.5 میلیون بشکه در روز تولید کنند.

مواضع روسیه درباره افزایش شرکت کنندگان در توافق نفتی "اوپک پلاس"

"الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه معتقد است که افزایش تعداد کشورهای شرکت کننده در توافق اوپک پلاس درباره سطح تولید نفت، قابل توجیه است. به گفته وی ، همه کشورهای تولید کننده نفت باید برای کاهش تولید بیش از حد در بازار انرژی جهانی، تشریک مساعی کنند.

نوواک یادآور شد، کشورهای کانادا ، نروژ ، آرژانتین ، ترینیداد و توباگو در نشست روز پنج شنبه شرکت کنندگان در اوپک پلاس شرکت داشتند که از طریق کنفرانس ویدئویی انجام شد.

پیش از این ، وزارت انرژی روسیه اعلام کرد که این کشور با کاهش تولید نفت در چارچوب توافق احتمالی بین کشورهای اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان نفت تا 14 درصد از سطح تولید سه ماهه نخست سال 2020 موافقت خواهد کرد.

به عقیده کارشناسانی که این روزنامه با آنها صحبت کرده، معامله جدید اوپک پلاس مطمئناً به تثبیت بازار نفت کمک خواهد کرد ، هرچند که نمی توان افزایش قابل توجه قیمت طلای سیاه در بازار جهانی را پیش بینی کرد.

به گفته آنان ، هرگونه کاهش حجم تولید، در شرایط تقاضای کم و در شرایط همه گیری عفونت ویروس کرونا در جهان، باعث می شود تا قیمت نفت از سقوط بیشتر نجات پیدا کند. 

انتظار می رود که کشورهای عضو اوپک پلاس به دنبال کاهش مضاعف تولید از سوی کشورهای گروه 20 باشند که نشست وزیران انرژی آنها قرار است  امروز، جمعه برگزار شود.      


انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما