شناسهٔ خبر: 39296008 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی

توافق بی‌سابقه غول‌های نفتی برای کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه/ انحصار میوه‌های ضدکرونایی دست ۵ نفر؛ میوه‌ ۶ هزاری را ۳۵ هزار تومان می‌فروشند/ کرونا در آستانه زمین گیر کردن اقتصاد انگلیس

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام آمریکا جهش کرد، جزییات روند پیگیری تسهیلات صندوق بین‌المللی پول، افزایش نرخ طلا در بازار‌های جهانی، قیمت سکه کاهشی شد، نگران نباشید، یارانه نقدی را حذف نمی‌کنیم، ترامپ: یک انفجار بزرگ در انتظار اقتصاد ماست و درخواست کمک شرکت هوایی ایرفرانس-کی ال ام از فرانسه و هلند را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

توافق بی‌سابقه غول‌های نفتی برای کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه/ انحصار میوه‌های ضدکرونایی دست ۵ نفر؛ میوه‌ ۶ هزاری را ۳۵ هزار تومان می‌فروشند/ کرونا در آستانه زمین گیر کردن اقتصاد انگلیستابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام آمریکا جهش کرد، جزییات روند پیگیری تسهیلات صندوق بین‌المللی پول، افزایش نرخ طلا در بازار‌های جهانی، قیمت سکه کاهشی شد، نگران نباشید، یارانه نقدی را حذف نمی‌کنیم، افزایش قیمت برنج و گندم در بازار‌های جهانی، ترامپ: یک انفجار بزرگ در انتظار اقتصاد ماست و درخواست کمک شرکت هوایی ایرفرانس-کی ال ام از فرانسه و هلند را در بر دارد.

توافق بی‌سابقه غول‌های نفتی برای کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه

بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان ساعت چهار صبح امروز، جمعه (٢٢ فروردین‌ماه) پس از پایان مذاکرات بیش از ١٠ ساعته نشست فوق‌العاده اوپک پلاس گفت: توافق برای کاهش روزانه ١٠ میلیون بشکه‌ای تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک حاصل و قرار شد دیگر تولیدکنندگان نفت جهان نیز به این توافق بپیوندند. وی افزود: توافق برای کاهش روزانه ١٠ میلیون بشکه در بازه زمانی نخست (یکم ماه مه تا پایان ژوئن) ٢ ماهه خواهد بود، در مرحله بعد از یکم ماه ژوئیه تا پایان ٣١ دسامبر سال ۲۰۲۰ کاهش عرضه روزانه هشت میلیون بشکه کاهش خواهد بود، سپس از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ٢٠٢٢ نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود. زنگنه گفت: این تصمیم دوساله خواهد بود و این نخستین بار در تاریخ اوپک است که تصمیمی دو ساله گرفته می‌شود و جزو بی‌سابقه‌ترین ارقام کاهش تولید در تاریخ اوپک و غیراوپک است. به گفته وزیر نفت کشورمان، همکاری دیگر کشورهای تولیدکننده نفت مانند آمریکا، کانادا و برزیل به این توافق اضافه می‌شود. وی افزود: مشکلاتی کوچک هم در طول مذاکرات ١٠ ساعت و ٣٠ دقیقه‌ای وجود داشت؛ برخی تفاهم‌ها نیاز به زمان دارد. قرار شد بحث‌ها ادامه یابد، ٢٢ کشور توافق داشتند، اما مکزیک نگرانی‌هایی داشت و برای بررسی آنها نیازمند زمان بود، قرار شد دوباره با این کشور مذاکره شود تا این قضیه به نتیجه برسد.

سهام آمریکا جهش کرد

روز پنجشنبه، در آخرین روز معاملاتی وال‌استریت در این هفته، پس از اینکه فدرال‌رزرو یک بسته مالی عظیم دیگر را برای کمک به اقتصاد آمریکا معرفی کرد، بازار سهام جهش کرد. اس‌اندپی ۵۰۰ با ۱.۵ درصد جهش ۲۷۸۹.۸۲ واحد بسته شد. میانگین صنعتی داو جونز ۲۸۵.۸۰ واحد یا ۱.۲ درصد جهش کرد و به ۲۳۷۱۹.۳۷ واحد بازگشت. کامپوزیت نزدک ۰.۸ درصد رشد کرد و در ۸۱۵۳.۵۱ واحد. به کار خود در این هفته پایان داد. این هفته، اس‌اندپی ۱۲.۱ درصد جهش کرد، که این بزرگترین رشد هفتگی از ۱۹۷۴ تا کنون بود. در آن سال اس‌اندپی ظرف یک هفته ۱۴ درصد جهش کرده بود. کامپوزیت نزدک بهترین هفته خود از ۲۰۰۹ تا کنون را ثبت کرد و ۱۰.۶ درصد جهش کرد. داوجونز بیش از ۱۲ درصد جهش کرد و بهترین رشد هفتگی تاریخ خود دست یافت.

جزییات روند پیگیری تسهیلات صندوق بین‌المللی پول

عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: حدود یکماه پیش، بعدازاعلام رسمی آمادگی صندوق بین المللی پول برای کمک سریع و بدون قید و شرط به کشورهایی که درگیر مقابله باویروس کرونا هستند، درخواست ایران را، برای استفاده ازحق ایران از این حمایت صندوق اعلام کردم، اماافرادی درخارج، درصدد وارونه جلوه دادن تلاش‌ها و انحراف درخواستهٔ بحق ایران بوده‌اند. با استفاده از این فرصت، این مطلب را به همه اعلام می‌کنم که، سازوکار اروپا اینستکس (INSTEX) و حتی، کانال مالی سوئیس (SHTA)، که به ادعای خود آمریکا، از تحریم‌های یکجانبه آمریکا، مستثنی هست، کانالهای در دسترس برای انجام برخی از مبادلات کمک‌های انسان دوستانه و از جمله، منابعی است که صندوق دراختیار ایران قرار خواهد داد. کشورهای اروپایی و سایر کشورها، در روند استفاده از این دو کانال قرار دارند.امیدوارم دراین برههٔ تاریخی، مخالفت آمریکا، به وجههٔ تخصصی صندوق و نیزکارکرد آن برای کمک به کشورهای عضو، بویژه ایران، آسیبی نرساند. ما مصمم به پیگیری درخواست خود در قالب«تأمین مالی سریع»، RFI، هستیم و دیروز نیز طی نامه‌ای به رئیس صندوق،این مطلب راتاکیدکردم. انتظار داریم که صندوق به سرعت،به درخواست ایران،که خود ازبنیانگذاران این صندوق بوده است،پاسخ مثبت دهد.

افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی

دیروز در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با 29 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت 1675.5 دلار معامله شد. قیمت اونس طلا امروز در کمترین زمان 1647.4 دلار و در بیشترین زمان 1695.3 دلار به فروش رفت. قیمت فلز زرد در یک ماه گذشته 26.6 و در یک سال گذشته 371.8 دلار رشد کرده است. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره رشد 41سنتی داشت و فلز گرانبهای پلاتینیوم 10 دلار افزایش داشت اما فلز پالادیوم با کاهش 13 دلاری مواجه شد. خبرگزاری رویترز نوشت: امروز فلز طلا مورد توجه سرمایه‌گذاران بود چرا که آنها سرمایه‌گذاری در این حوزه را حاشیه امن برای خود تصور می‌کنند. یک تحلیلگر ارشد در این باره گفت: فلز زرد همچنان به سوددهی خود ادامه می‌دهد و در شرایط بحرانی این سوددهی بیشتر می‌شود. یک تحلیلگر ارشد UBS هم اعلام کرده هر چقدر ویروس کرونا شرایط را بحرانی‌تر می‌کند و محرک‌های مالی بیشتری برای بهبود این وضعیت می‌طلبد، سرمایه‌گذاران به سمت طلا بیشتر کشیده می‌شوند.  البته در این میان آمارهای ناامیدکننده از نرخ بیکاری آمریکا هم به این افزایش تقاضای فلز زرد دامن زده است.

قیمت سکه کاهشی شد

به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، تحت تاثیر ویروس کرونا که تمامی پارامترهای اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، قیمت نفت و به دنبال آن ارزش دلار کاهش یافت و این باعث افزایش قیمت طلای جهانی شده است. اما بازار داخلی سکه نیز آخر هفته خود را کاهشی به پایان رساند.

نگران نباشید،‌ یارانه نقدی را حذف نمی‌کنیم

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دنبال اشتباه برخی رسانه‌ها در اعلام سایت refahi.ir برای ثبت نام وام یک میلیون تومانی که بلافاصله سازمان برنامه و بودجه کشور آن را تکذیب کرد، کسانی که از روز گذشته با مراجعه به این سایت سهواً گزینه اهدا یارانه را انتخاب کردند نگران نباشند، یارانه این افراد همچنان برقرار و پرداخت می‌گردد. در این اطلاعیه آمده است: بعد از فراهم شدن تمهیدات و تدوین دستورالعمل ثبت نام متقاضیان، مراتب از طریق اطلاعیه رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افزایش قیمت برنج و گندم در بازارهای جهانی

راشاتودی: ترس از کرونا و هجوم مردم برای خرید محصولات غذایی باعث شده قیمت محصولاتی مانند گندم و برنج در بازارهای جهانی افزایش یابد. واردکنندگان به منظور انبار و افزایش ذخایر خود حجم واردات را افزایش داده‌اند در مقابل صادرکنندگان حجم صادرات خود را کاهش داده‌اند. عدم تناسب بین عرضه و تقاضا قیمت را در بازار تشدید کرده است. شورای بین‌المللی غلات با پیش‌بینی رشد شدید تقاضا برای برنج و گندم اعلام کرد: قیمت برنج به بیشترین میزان 7 سال گذشته رسیده و قرارداد آتی گندم در بازارهای جهانی نیز از نیمه دوم مارس تاکنون 15درصد رشد کرده است. همچنین اتحادیه صادرکنندگان برنج تایلند هم گزارش داده که قیمت برنج با 5 درصد شکستگی که به عنوان شاخص قیمت‌گذاری صنعتی مطرح می‌شود در فاصله 25 مارس تا یک آوریل 12 درصد افزایش یافته است.

انحصار میوه‌های ضدکرونایی دست ۵ نفر؛ میوه‌ ۶ هزاری را ۳۵ هزار تومان می‌فروشند

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی قیمت هر کیلو لیموترش در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران 27 تا 30 هزار تومان ولیموشیرین 15 تا 24 هزار تومان و سیر از 28 هزار تومان به بالا عرضه می‌شود. البته زمانی که این میوه‌ها به سطح شهر می‌رسد حداقل 35 درصد هم به این قیمت‌ها اضافه می شود. اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه چرا قیمت میوه در روزهای اخیر افزایش یافته است، گفت: افزایش قیمت در میدان مرکزی میوه وتره بار تهران رخ داده است که ما میوه را ابتدا از آنها خریداری می‌کنیم. یعنی گرانی در منبع اصلی توزیع میوه رخ داده و خرده فروشان تنها بر اساس مصوبات 35درصد به این قیمت‌ها اضافه می‌کند. کارگر در پاسخ به اینکه دلیل افزایش میوه در میادین مرکزی میوه و تره بار چیست، گفت: حقیقت این است که آنها پاسخی به ما نمی‌دهند و برخی مواقع بی‌احترامی هم می‌کنند و نهایتا اگر مجبور شوند تنها عرضه وتقاضا را مقصر می‌دانند در حالی که از نظر من دلیل بالا رفتن عرضه و تقاضا نیست بلکه وجود هرج و مرج در بازار است. وی ادامه داد: میوه‌هایی مانند لیموشیرین، لیموترش و سیر که افزایش‌های عجیبی داشته است نمی‌تواند به دلیل بالا رفتن تقاضا باشد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اقرار به اینکه قیمت خرده فروشی‌ها در سطح شهر کاملا متفاوت است وحتی 20 متر به 20 متر قیمت ها متغیر است، گفت: ما نمی‌توانیم قیمت خرده فروشی‌های بازار را کنترل کنیم چرا که نرخ خرید ما از میدان مرکزی میوه و تره‌بار متغیر است.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میوه هم اعلام کرده است: انحصار لیمو ترش و شیرین برای ۵ نفر است و آنها این محصولات را در انبارهای خود ذخیره کرده اند و همین ها باعث بالا رفتن قیمت در بازار شده است. دارایی نژاد افزود: لیمو ترشی که کیلویی  ۶-۷ هزار تومان تمام می‌شود، ۳۵ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود.
 
درخواست کمک شرکت‌ هوایی ایرفرانس-کی ال ام از فرانسه و هلند

رویترز: شرکت هوایی ایرفرانس-کی ال ام اعلام کرد که با وجود کاهش هزینه‌های خود برای مقابله با پیامدهای بحران کرونا، پیش بینی می شود که نقدینگی کافی برای سه ماهه سوم سال جاری موجود نباشد و یقیناً به کمک های دولت های فرانسه و هلند نیاز دارد. «بنیامین اسمیت» رییس اجرایی این شرکت با انتشار بیانیه ای اظهار کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری مشخص است که حمایت دولت‌های هلند و فرانسه برای تأمین نیازهای مالی و امکان ادامه فعالیت ها با پایان این بحران، ضروری است. پیش‌تر «برونو لومر» وزیر مالی فرانسه گفته بود که دولت پاریس آماده ارائه پشتیبانی گسترده به خطوط هوایی ایرفرانس و کی ال‌ام است. وزیر مالی فرانسه اضافه کرده بود: شرکت هوایی ایرفرانس میلیاردها یورو در ماه از دست می‌دهد و این شرکت نیازمند پشتیبانی گسترده دولت است. شرکت ایرفرانس-کی ال ام یک شرکت فرانسوی-هلندی است که تحت قوانین کشور فرانسه قرار دارد و مقر اصلی آن در نزدیکی فرودگاه شارل دوگل پاریس واقع است. این شرکت بزرگ‌ترین هواپیمایی اروپا به‌شمار می‌رود.

کرونا در آستانه زمین گیر کردن اقتصاد انگلیس

در سه ماهه منتهی به فوریه سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ اروپا به ۰.۱ درصد رسیده است که ۰.۱ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی و یکی از ضعیف ترین نرخ های رشد ثبت شده دو سال اخیر این کشور محسوب می‌شود. در بین بخش های مختلف تنها بخش خدمات با رشد ۰.۲ درصدی رشد مثبت داشته است اما رشد بخش تولید به منفی ۰.۶ درصد و ساخت و ساز به منفی ۰.۲ درصد رسیده است. پاول دیلز، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه کپیتال اکونومیکس گفت: این آمارها آخرین شواهد از آن هستند که کرونا می تواند رشد اقتصادی را به صفر برساند.  از سوی دیگر کسری بودجه انگلیس در ماه فوریه به ۱۱.۵ میلیارد پوند رسیده که تقریبا دو برابر رقم پیش بینی شده قبلی است.

موسسه " رزولوشن فاندیشن" نیز با نگران کننده خواندن شرایط موجود، هشدار داده است که باقی ماندن رشد در سطح بسیار ضعیف می‌تواند دستاوردهای دولت در حوزه بازار کار را بر باد دهد. تورستن بیل، رئیس این موسسه گفت: سال ۲۰۱۹ سال بدی برای اقتصاد بود و به نظر می رسد تنها کمی تا یک رکود فاصله داریم. بانک مرکزی انگلیس به دنبال مشکلات مالی پیش آمده دولت اعلام کرده است که به طور موقت مخارج دولت را تامین خواهد کرد. دولت انگلیس آخرین بار در بحران مالی سال ۲۰۰۸ اقدام به استقراض مستقیم از بانک مرکزی کرده بود و بیشتر از طریق انتشار اوراق قرضه اقدام به تامین مالی مخارج خود می کند. 

ترامپ: یک انفجار بزرگ در انتظار اقتصاد ماست!

دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت پس از آن که شمار قربانیان کووید-۱۹ در آمریکا رو به کاهش رفت، شاهد یک انفجار بزرگ در اقتصاد آمریکا خواهیم بود. هر چند وی از ارایه یک چارچوب زمانی معین برای انجام این کار خودداری کرد اما لری کودلو، مشاور اقتصادی وی احتمال داده است که این اتفاق ظرف چهار تا هشت هفته آینده اتفاق بیافتد. ترامپ با بیان این که روند بازگشایی اقتصاد این کشور چندین مرحله به طول خواهد انجامید مدعی شد: از برنامه ریزی قبلی جلو هستیم. راب ردفیلد، مدیر مرکز کنترل بیماری آمریکا نیز که همراه ترامپ در این نشست حاضر شده بود از ارایه یک راهنما برای محافظت از کارکنانی که مجبور هستند در شرایط فعلی بر سر کار خود حاضر شوند خبر داد. /ایسنا

 

نظر شما