شناسهٔ خبر: 39295966 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

همت جهادی مرکز نیکوکاری مکتب العباس(ع) در تولید انبوه لباس بیمارستانی و گان

دفاع بچه های جنوب شهر از مدافعان سلامت کشور

کسب و کارشان تعطیل است، اما در خانه نمانده اند. برای دفاع از جان مدافعان سلامت کمرهمت بسته و روزهای قرنطینه را در کارگاه تولیدی حسینیه مکتب العباس(ع) سپری می کنند. خادمان این مرکز نیکوکاری در روزهایی که کرونا بر زندگی مردم سایه افکنده، با امید به آینده ای روشن برای شکست این ویروس تلاش می کنند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین_زهرا بلندی: این گروه طی ۲هفته فعالیت جهادی ۱۰هزار لباس بیمارستانی و گان تولید کرده و آنها را در مراکز درمانی سراسر کشور توزیع کرده اند.

چیزی تا غروب آفتاب نمانده. خیابان نسبتاً خلوت و ساکت است، اما صدای ختم صلوات های پی در پی از حسینیه مکتب العباس(ع) به گوش می رسد. حسینیه ای که هرسال در اعیاد شعبانیه میزبان بزرگ ترین جشن ها بود، اکنون به ستاد مدیریت بحران کرونا و کارگاه تولیدی لباس کادر بیمارستانی و گان تبدیل  شده تا اینطور ارادت خود را به صاحب الزمان(عج) ابراز کنند. خودروهای باربری در حیاط حسینیه پارک شده است. خادمان کیسه های بسته بندی شده لباس را بر دوش گرفته و از کارگاه خارج می کنند و در خودروها می چینند. با حسابی سرانگشتی حدود ۶۰جفت کفش در راهرو است و نشان می دهد این تعداد در حال کارند. آهنگ همزمان چرخ های خیاطی در شبستان حسینیه پیچیده. گروهی از خادمان به ردیف پشت چرخ ها مشغول دوخت و دوزند، عده ای وظیفه برش پارچه ها را برعهده گرفته اند و خلاصه هرکس براساس توانایی خود گوشه ای از کار را گرفته و در بخش های مختلف بسته بندی لباس ها، نصب لوگو، پذیرایی از خادمان و... فعالیت می کند. «عباس سلیمی» یکی از افراد میانسال حاضر در این کارگاه است که کارگاه تولیدی خود را تعطیل کرده و داوطلبانه در اینجا مشغول کار شده است. با دقت خاصی در حال دوخت آستین ها به تنه لباس است که سراغش حمی رویم. این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه مبارزه با کرونا او را به یاد خط مقدم جبهه می اندازد، می گوید: «از اعضای ثابت این حسینیه هستم و وقتی متوجه چنین طرحی شدم چرخ کارم را به اینجا آوردم. دوست دارم در این شرایط بحرانی هرکاری از دستم برمی آید برای کمک رسانی به کشورم انجام دهم.»

«مصیب حاجیلو» خیاط ۴۵ساله محله عبدل آباد یکی دیگر از افراد حاضر در این کارگاه است. او با اشاره به اینکه عضو این حسینیه نیست ولی برای مشارکت در گروه جهادی چندروزی است فعالیت خود را در کارگاه آغاز کرده، می گوید: «وقتی جامعه پزشکی با جان و دل در حال خدمت رسانی به مردم کشورشان هستند، وظیفه ما مردم هم حمایت از آنها و هموار کردن مسیرشان است. هریک از ما با عضویت در گروه های جهادی محله خود، رعایت نکات بهداشتی و در خانه ماندن می توانیم حامی مدافعان سلامت باشیم.»

حجت الاسلام «بهرام ناطقی» مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) همراه با تعدادی از جوانان و نوجوانان دور میزی حلقه زده و در حال چسباندن لوگوی مرکز نیکوکاری به لباس ها هستند. او درباره دلیل حضورش در این جمع می گوید: «در روزهایی که اقشار مختلف جامعه برای شکست این ویروس منحوس دست به کار شده اند، من هم حضور در این جمع را وظیفه خود دانستم.» او با بیان اینکه در چنین موقعیتی کشور نیاز به همگرایی و هم افزایی بیشتر دارد، ادامه می دهد: «فعالیت جهادی اعضای این مرکز مانند خدمات رسانی در پشت جبهه است که در موفقیت و پیروزی افرادی که در خط مقدم حضور دارند نقش بسزایی خواهد داشت.» 

تولید ۱۰هزار لباس بیمارستانی
اینجا همه خود را خادم خطاب می کنند. با این حال با راهنمایی تعدادی از اعضای گروه، «بهروز سجودی» و «عظیم محمودی» که جزء بانیان اصلی طرح هستند را پیدا می کنیم. ناگفته نماند که عظیم محمودی و برادرش کریم، بانیان این حسینیه هستند و تاکنون میلیاردها تومان خرج ساخت و تجهیز این مرکز مذهبی کرده اند. به گفته محمودی و سجودی، فعالیت های جهادی این گروه با همراهی کانون شهید زلفی پایگاه علمی شهید دستغیب، بعد از زلزله کرمانشاه در سال۱۳۹۶ آغاز شد. از آن پس برای مقابله با هر بحرانی دست به کار شده و در کمک رسانی به زلزله زدگان و سیل زدگان با  توزیع بسته های حمایتی یا ساخت کانکس و... مشارکت می کنند. سجودی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا بهانه جدیدی برای همبستگی آنها بوده است، می گوید: «با حمایت سازمان ها و مردم نیکوکار منطقه۱۹و فرامنطقه ای، کارگاه را تجهیز کرده و فعالیت جدی خود را از ۴فروردین آغاز کردیم. ۲۰چرخکار همراه با چرخ های خیاطی خود و ۷۰نیروی پشتیبانی همه روزه از ساعت۱۰ تا ۲۲ به اینجا می آیند. با مشارکت این گروه هر روز بالغ بر هزار و ۵۰۰دست لباس پرستاری و گان تولید می شود.» وی در ادامه با بیان به اینکه با تولید ۱۰هزار لباس ۳۱بیمارستان های کشور از خدمات این مرکز بهره مند شده اند، می گوید:«با اعلام نیاز مراکز درمانی به لباس در اسرع وقت محصولات را آماده کرده و برای آنها ارسال می کنیم.» 
وقتی درباره نحوه ضدعفونی این لباس ها سئوال می کنیم، محمودی می گوید: «این گروه زیرنظر معاونت درمان بیمارستان شریعتی فعالیت می کند که نمایندگان آن در همه فرآیندهای اجرایی از جمله ضدعفونی لباس ها نظارت مستقیم دارند.» 
فعالیت های این گروه نه تنها ادامه خواهد داشت، بلکه با افزایش نیروهای انسانی، روند تولید در حال گسترش است. محمودی در این باره می گوید: «یک نمونه ماسک که توسط اعضای گروه تولید شده را به بیمارستان شریعتی تحویل داده ایم و در صورت تأیید آن، ماسک هم فوراً به تولید انبوه خواهد رسید.» 
تعداد زیادی کالاهای بسته بندی شده  وسط شبستان حسینیه قرار گرفته است. چیزی نمی گذرد که گروهی از خادمان آستین ها را بالا زده و برای انتقال آنها به بیرون از کارگاه دست به کار می شوند. وقتی از محمودی که حواسش پرت اقدام خادمان می شود در مورد این بسته ها سئوال می کنیم، با یادآوری نخستین روزهای شکل گیری این حسینیه در سال۱۳۸۵ می گوید: «مکتب العباس(ع) یک هیئت خانگی بود، اما با لطف خدا و اهل بیت(ع) حالا به این موقعیت رسیده که می تواند با مشارکت تعداد زیادی از خیران شهر تهران خدمتگزار ملت ایران در شهرها و استان های مختلف کشور باشد. وقوع سیل در شهر زهکلوت کرمان زنگ خطر دیگری برای ما بود تا آماده ارسال بسته های حمایتی به این شهر باشیم. با همراهی خیران ۵هزار قوطی کنسرو لوبیا چیتی، هزار و ۵۰۰قوطی کنسرو ماهی، یک تن برنج، یک تن روغن، ۳۰۰پتو و لحاف و تعداد قابل توجهی پوشاک آماده شده که خادمان در حال ارسال آنها هستند.»

بانوان کار را تمام می کنند
کفش های زنانه پشت در اتاق کوچکی نشان از نقش بانوان در این فعالیت جهادی است. از دختران نوجوان تا بانوی پا به سن گذاشته برای کمک رسانی در اینجا حضور پیدا کرده اند. انگار اینجا ایستگاه آخر تولید است. «زینب محمودی» یکی از خادمان حسینیه با بیان اینکه از ابتدای راه اندازی این هیئت در آن عضو بوده است، می گوید: «وقتی باخبر شدم برای بسته بندی لباس ها نیازمند نیروی کار خانم هستند، از بانوان فعال محله خواستم تا در این طرح مشارکت کنند.» این بانوی نیکوکار با اشاره به اینکه روزانه حدود۱۰ تا ۱۵نفر از بانوان محله به صورت متغیر در این کارگاه فعالیت می کنند، ادامه می دهد: «لباس ها در قسمت مردانه دوخته شده و برای بسته بندی به خانم ها تحویل داده می شود. بانوان بعد از کسب اطمینان از سلامت لباس ها آنها را بسته بندی می کنند.»
الهه، دختر ۱۴ساله ای است که داوطلبانه برای فعالیت جهادی به این کارگاه آمده است. او درباره دلیل حضورش در این حسینیه می گوید: «وقتی متوجه راه اندازی کارگاه تولیدی لباس برای کادر پزشکی در این حسینیه شدم، خیلی دوست داشتم در روزهایی که مدارس تعطیل است، من هم در این کار خیر سهیم باشم. نیاز این گروه به نیروی خانم برای بسته بندی خبر خوشی بود که باعث شد همراه مادرم به اینجا آمده و مشغول کار شویم.»


تا زمان انتشار این گزارش مشخص شد از حسینیه مکتب العباس(ع) به بیش از ۵۰بیمارستان و مرکز درمانی تهران و استان های مختلف کشور لباس و گان ارسال شده و مسئولان مختلفی از این مکان مذهبی بازدید کرده اند که می توان به حضور دکتر داودی، نماینده مردم شهرستان سراب در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. وی ضمن قدردانی از خادمان و نیروهای جهادی حاضر در کارگاه خیریه حسینیه اعظم مکتب العباس(ع)، از بانیان طرح برای تجهیز مراکز درمانی شهرستان سراب و مقابله با ویروس منحوس کرونا درخواست مساعدت کرد.

نظر شما