شناسهٔ خبر: 39295796 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سفیر ایران در بلژیک: تهران در مخالفت با تحریم‌های آمریکا تنها نیست

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک با اشاره به سیل مخالفت‌های جهانی با تحریم‌های یکجانبه واشنگتن گفت تهران در رد کردن مشروعیت تحریم‌های آمریکا تنها نیست و توقعات حداکثری کاخ سفید موجب ناامیدی دولت ایالات متحده خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «غلامحسین دهقانی» در یادداشتی که پنجشنبه در تارنمای انگلیسی شبکه «یورونیوز» منتشر شد، نوشت: درخواست‌های جهانی زیادی برای کاهش تحریم‌هایی که تجارت با ایران را مختل کرده، مطرح شده است اما مقام‌های آمریکایی در مقابل این درخواست‌ها مدعی شده‌اند که ایران هرگز خواستار کاهش تحریم‌ها نشده است.

وی افزود: شاید منظور آنها درخواست مستقیم از دولت آمریکا برای کاهش تحریم‌هاست. آنها حتی فراتر رفته و تمام این کارزار بین‌المللی را «طراحی ایران برای کاهش تحریم‌ها» خوانده‌اند. آیا تنها شرط دولت آمریکا برای کاهش تحریم‌ها درخواست «مستقیم» طرف ایرانی است؟ یا این مساله بخشی از سیاست فشار حداکثری دولت آمریکاست؟

دهقانی که هم اکنون سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد اتحادیه اروپا و سفیر اکردیته نزد کشور لوکزامبورگ نیز هست، در ادامه یادداشت خود تاکید کرد: برای فهم بهتر این موضع استدلاهایم را اینگونه بیان می‌کنم: نخست و مهمتر از هر چیزی آنکه، ایران اساسا تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده را به رسمیت نمی‌شناسد و این اقدامات قهری یکجانبه را غیرقانونی و ناقض حقوق بین‌الملل می‌داند.

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در بروکسل افزود: در نتیجه، ایران برای اقدامی که منطق آن را معتبر نمی‌داند، اهمیتی قائل نیست. افزون بر این، به نظر می‌رسد که کارزار فشار حداکثری توقعی حداکثری برای دولت ترامپ ایجاد کرده است. اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران «اگر آنها می‌خواهند مردمشان غذا بخورند» باید به حرف‌های آمریکا گوش بدهند بیانگر چنین توقعاتی است. همچنین اصرار ترامپ برای اینکه ایران با آنها تماس بگیرد گویای چنین ذهنیتی است. به همین جهت، آنها به چیزی کمتر از تسلیم ایران راضی نمی‌شوند.

دهقانی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، حتی کوچک‌ترین اشاره‌ای، بزرگنمایی شده و به عنوان تسلیم ایران تفسیر می‌شود. این توقع حداکثری بدون تردید موجب ناامیدی دولت آمریکا خواهد شد. 

وی در ادامه یادداشت خود افزود: دوم آنکه، ایران در رد کردن مشروعیت تحریم‌های آمریکا تنها نیست. اتحادیه اروپا به نوبه خودش تاثیرات فراسرزمینی مصوبات طرف ثالث را به رسمیت نمی‌شناسد و شهروندان اتحادیه اروپا را از تبعیت از تاثیرات فراسرزمینی تحریم‌های خاصی که در خدمت اهداف سیاست خارجی یک کشور ثالت به بهای نقض حاکمیت کشورهای عضو اتحادیه اروپاست، منع می‌کند. 

دهقانی یادآور شد: اتحادیه اروپا اخیرا «تاکید کرد که تحریم‌ها نباید تحویل تجهیزات و امکانات حیاتی و ضروری برای مبارزه با ویروس کرونا و شیوع جهانی آن را مختل کند.» از این رو، اتحادیه اروپا در موضع خوبی است تا ثابت کند که می‌تواند دفاع اصولی از حقوق بین‌الملل بر منافع اقتصادی‌اش اولویت دارد.

وی با تاکید بر اینکه «کووید-19 یک مساله ملی نیست، محصور در یک جغرافیا، منطقه، ملت و فرهنگ خاص نیست» افزود: این موضوع فرصت ویژه‌ای برای همبستگی جهانی ایجاد کرده است. دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش‌بس جهانی در همه نقاط جهان شده و مقام‌های بلندپایه سازمان ملل درباره تاثیرات مخرب چنین تحریم‌هایی بر نظام‌های بهداشتی کشورهایی که با کووید-19 مواجه شده‌اند، هشدار داده‌اند. 

دهقانی یادآوری کرد: کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در خصوص فروپاشی نظام بهداشتی کشورهای کرونازده‌ای که هدف تحریم قرار گرفته است، هشدار داده‌اند. علاوه بر این، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تاثیرات منفی اقدامات قهری یکجانبه هشدار داده و «از جامعه جهانی خواسته است تا برای برداشتن یا دستکم تعلیق [این اقدامات] فورا وارد عمل شوند، تا زمانی که این تهدید مشترک از بین می‌رود.» او موکدا از کشورهای تحریم‌کننده خواست تا از همه اقداماتی که در مقابل تجارت مانع ایجاد کرده و «مانع از تامین مالی دارو، تجهیزات پزشکی، غذا و سایر مایحتاج حیاتی می‌شود» صرف‌نظر کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل در پایان یادداشت خود نوشت: اعتقاد راسخ ایران به غیرقانونی بدون تحریم‌های یکجانبه، مخالفت جهانی با اینگونه اقدامات قهری ِخلاف قوانین بین‌المللی و استفاده ابزاری از آن برای پیشبرد سیاست خارجی یک کشور ثالت آن هم به بهای نقض حاکمیت سایر کشورها و همچنین اعتراض جهانی به تاثیرات تحریم‌ها بر مبارزه ایران با ویروس کرونا این سوال را به وجود می‌آورد که آیا سیل درخواست‌های بین‌المللی برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا گوش شنوایی نیافته و آنها می‌خواهند این را مستقیما از ایران بشنوند؟ یا این مساله به دلیل تمایل برخی مقام‌های ارشد آمریکایی برای به زانو در آوردن ایران در مقابل فشارهای فزاینده است؟  

انتهای پیام/

 

نظر شما