شناسهٔ خبر: 39295336 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جهش تولید در صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری با حمایت و برنامه‌ریزی محقق می‌شود

جهش در تولید صنایع دستی بعنوان یک کالای تولید داخل و مثال عینی اقتصاد مقاومتی ، یکی از صدها مواردی است که می‌توان به وسیله آن، «جهش تولید » را محقق کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، سال 1399 را سال جهش تولید نامیدند و از دست‌اندرکاران خواستند که طوری عمل کنند تا با جهش تولید  تغییری محسوس در زندگی مردم و اقتصاد کشورمان ایجاد شود.

جهش تولید در حوزه‌های مختلف و در زمینه‌های گوناگون با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات هر نقطه از کشور یا همان آمایش سرزمینی، باید اجرایی  شده تا تغییری محسوس در توسعه استان و کشور مشاهده شود.

ایران سومین کشور جهان از نظر تولید و توسعه تنوع صنایع دستی است. حوزه صنایع دستی نیز مثال عینی اقتصاد مقاومتی و ایرانی‌ترین کالا است تاجایی که برخی کارشناسان معتقدند  صنایع دستی ایران سفرایی از تاریخ و تمدن ایران اسلامی به سایر نقاط جهان شناخته می‌شوند که با ارسال آنها به بازارهای هدف علاوه بر ایجاد ارزش افزوده قابل توجه در اقتصاد زمینه‌ای از معرفی فرهنگ غنی کشورمان نیز ایجاد می‌شود.

استان چهارمحال و بختیاری نیز با توجه به تنوع فرهنگی و مواد اولیه بومی خود  منطقه‌ای شناخته شده در تولید صنایع دستی از جمله نمد است و کارشناسان براین باورند درصورت برنامه‌ریزی هدفند برای تولیدات بومی این استان ارزش افزوده و فرصت‌های شغلی مناسبی ایجاد می‌شود که دقیقا ترجمه شعار سال امسال است. به این ترتیب از آنجایی که صنایع دستی با تولید رابطه مستقیمی دارد، برای پی بردن بیشتر از این رابطه با کارشناسان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان  گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ارتباطی غیرقابل انکار و سازنده برای اقتصاد ایران‌زمین

عارف رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد اظهار داشت: صنایع دستی و تولید، رابطه مستقیم با یکدیگر دارند و تنها شرط تحقق این امر ایجاد بازار فروش و تهیه محصولات اولیه است.

وی با بیان اینکه قیمت فروش محصولات صنایع دستی بیشتر  رقابتی تعیین می‌شود اصولا درگیر افزایش بی‌رویه یا حتی قیمت‌گذاری‌های غیراصولی نمی‌شود؛ گفت:  تنها کاری که برای رونق و یا تجاری شدن این امر باید مدنظر داشته باشیم ایجاد زیرساخت‌ها و تسهیل صادرات و زمینه فروش محصولات  به خصوص در بازارهای اطراف و استان‌های همسایه است، اگر این امر تحقق یابد نیمی از مشکلات این صنعت نیز حل خواهد شد.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که پر رونق‌ترین صنعت استان نمد و دست بافت‌ها هستند، تصریح کرد: همه صنایع در امر تولید و اقتصاد استان نقش بسزایی دارند اما بیشترین رونق از آن صنایع دوخت و دوز از جمله سرمه‌دوزی و گلیم بافی است و بخش بسیاری از اقتصاد و تولید کشور را برعهده دارند.

رئیسی افزود: از آنجایی که نمد بیشتر به اطراف صادر می‌شد لذا در دوران تحریم لطمه سختی خورد و بسیاری از کارگاه‌های این صنعت تعطیل شد.

دولت در تهیه مواد اولیه حمایت کند

وی با اشاره به تجاری سازی در صنایع دستی، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات این صنعت این است که حجم‌های مختلف را درگیر تجاری سازی می‌کنند در صورتی که تنها شرکت‌های معدودی باید وارد بحث فروش شوند تا بتوانند یک تجارت موفقی را تامین کنند.

رئیسی بیان کرد: باید در هر رشته تنها د‌و شرکت نقش فروش را بر عهده بگیرد اما متاسفانه همه تولیدکنندگان اصرار دارند تا محصولاتشان را به فروش نیر برسانند و این است که دو حوزه فروش و تولید دچار مشکل می‌شوند.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان اظهار داشت: اگر هر بخش تنها در کار خود به صورت تخصصی وارد شود و تولید کنندگان در حوزه خود تنها تولید کنند و فروشندگان در حوزه خود تنها کار فروش، برندینگ و بسته‌بندی را انجام دهند، در این صورت سامانه فروش قوی‌تری خواهیم داشت، لذا برای پیشرفت بهتر صنایع دستی باید سه گروه تولید کننده، فروشنده و شرکت‌های خاص واردکننده مواد اولیه، هر کدام در حوزه خود به صورت تخصصی، قوی و با برنامه‌ریزی دقیق کار کنند.

وی ادامه داد: امر تولید به صورت گسترده در سطح استان وجود دارد و در همه جای آن در حال اجرا است اما اگر هر یک از تولیدکنندگان بخواهد فروشنده نیز باشد، نمی‌تواند در هر دو حوزه موفق شود، بنابراین کیفیت محصولات کاهش می‌یابد، لذا شرکت تولید کننده تنها باید سفارشات، طرح‌ها و نقشه را مدیریت کند و تنها دو شرکت وظیفه فروش را برعهده گیرند تا نتیجه بهتری حاصل شود.

رئیسی اظهار کرد: تقریباً بیش از 12 هزار نفر نیرو در سطح استان در رشته صنایع دستی مشغول به کار هستند که حدود 10 هزار نفر از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند. 

وی با اشاره به مواجه شدن با مشکلات در خارج از کشور به جهت پایین آمدن ارزش پولی کشور، گفت:  مجبور هستیم مواد اولیه را با هزینه بالا و از طریق واسطه‌ها تأمین کنیم که زیانی برای تولیدکنندگان است اما اگر تهیه مواد اولیه از طریق دولت حمایت شود و این مواد با هزینه مناسب به دست تولید کننده برسد به همین میزان نیز محصولات در داخل به صورت رقابتی تولید می‌شوند.

بیمه کارگاه‌های تولیدی قطع شد

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: متأسفانه مشکل جدیدی در این مسیر رخ داده است که اداره تامین اجتماعی دیگر مانند سابق کارگاه‌های تولیدی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و حمایت بیمه‌ای از صنایع دستی صورت نمی‌پذیرد.

وی افزود: در گذشته روال به گونه‌ای بود که اگر کارگاه تولیدی معافیت بیمه داشت یک سوم هزینه آن را بیمه پرداخت می‌کرد اما امروز کارگاه تولیدی مانند یک کارگاه خدماتی به صورت آزاد برای بیمه خود هزینه می‌کند و این مشکل، میل تولیدکنندگان را کم کرده و سبب می‌شود که تولیدکنندگان به صورت پنهانی و مخفی کاری موارد خود را تولید کنند و میزان تولید واقعی استان مشخص نشود.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی اصولی و مدیریت خاص از طریق مسئولان و تقسیم بندی‌هایی در زمینه تولید، فروش و تهیه مواد اولیه، مشکلات این صنعت حل خواهد شد و شاهد موفقیت روز افزون تولید کنندگان در صنایع دستی خواهیم بود.

افزایش ظرفیت تولید در صنایع دستی سال99

مهرداد جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، در خصوص رابطه صنایع دستی با جهش تولید اظهار داشت: در سال جاری با توجه به مسائل مختلف کشور از جمله تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، نیاز مبرمی به تولیدات و تغییراتی در خصوص مسائلی که تولیدات پایه کشور را بر عهده دارند لازم بود که با توجه به نامگذاری بسیار خوب امسال به عنوان «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری، لازم بود اقداماتی نیز در صنایع دستی صورت بگیرد که این فرصت را مغتنم شمرده و تمهیداتی را در صنایع دستی در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در صورت تامین منابع، تغییرات عمده‌ای در حوزه‌های مختلف از قبیل آموزش، ترویج، بازاریابی و فروش محصولات انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری  به مواردی که سبب ارتقاء وضعیت صنایع دستی می‌شوند اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید در رشته‌هایی که مزیت دارند از جمله نمد، البسه محلی، خاتم کاری و رودوزی‌های سنتی، گلیم و بافت‌هایی که ارزش فراوانی دارند، به میزان 30 میلیارد ریال در سال 99 افزایش خواهند یافت.

جوادی افزود: همچنین کارگاه‌های تولیدی به 20 کارگاه بزرگ تولیدی در رشته‌های مختلف به منظور ایجاد اشتغال هزار نفری در صنایع دستی افزایش می‌یابند.

وی با اشاره به آموزش2 هزار و 600 نفری در زمینه صنایع‌دستی در سال 99، تصریح کرد: افزایش صدور مجوزها به میزان هزار مجوز و پیش بینی ایجاد بازارچه‌های دائمی و فروش محصولات صنایع دستی به منظور تکمیل زنجیره تولید و فروش در شهرستان‌های لردگان و بروجن نیز یکی دیگر از خدمات این مجموعه است که کارهای مقدماتی از جمله تامین زمین از طریق حوزه‌های مربوط در شهرستان‌ها فراهم شده است.

جوادی گفت: همچنین در صورت فراهم شدن بسترهای لازم صادرات، صادرات صنایع دستی استان به خارج از کشور تا مرز 3هزار دلار نیز افزایش خواهد یافت و تولید و ترویج صنایع دستی در روستاهای پتانسیل‌دار به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار انجام خواهد شد و افزایش تولید در 50 روستای سراسر استان صورت می‌گیرد.

شهرکرد شهر نمد / نمد، پررونق ترین صنعت شهرکرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در رابطه با پررونق ترین صنعت دستی استان بیان کرد: نمد یکی از پررونق‌ترین صنایع دستی شهرکرد است و به همین جهت شهرکرد با عنوان « شهر نمد » در فرهنگ ملی ثبت شده است.

وی تصریح کرد: به دنبال فراهم کردن زمینه‌های لازم هستیم تا شهرکرد به عنوان شهر جهانی نمد ثبت شود که این امر یک همکاری مشترک بین همه سازمان‌ها از جمله سازمان میراث فرهنگی و شهرداری را می‌طلبد که در این راستا افزایش کارگاه‌های نمد و ارائه تجهیزات به صنعتگران را در دستور کار قرار داده‌ایم.

جوادی افزود: صنایع دیگر از جمله گلیم، البسه محلی نیز در استان رونق دارند که با حمایت‌های انجام شده رونق مضاعفی خواهند داشت.

وی در رابطه با نمایشگاه‌های سال گذشته اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی در سال گذشته با حضور همه استان‌های کشور برگزار شد که امکان بسیار خوبی برای ارتباط و آشنا شدن صنعتگران استان‌های دیگر با صنعتگران و محصولات این استان و همچنین آشنایی صنعتگران این استان با استان‌های دیگران فراهم شد. 

اشتغالزایی 13هزار نفری در صنایع دستی

مهرداد جوادی گفت: با برپایی نمایشگاه‌های سال گذشته ارتباط و امکان منحصر به فردی به وجود آمد از همین ‌رو به دنبال ارتقاء نمایشگاه‌های ملی هستیم زیراکه این نمایشگاه‌ها سبب ایجاد پل ارتباطی میان استان چهارمحال‌وبختیاری با کل کشور  می‌شود و راهی برای نشان دادن صنایع دستی این استان به کل کشور است که تاثیر خوبی در بحث فروش نیز خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اشتغالزایی که در سال گذشته در صنایع دستی ایجاد شد فرصت خوبی را  به 13 هزار و 686 نفر داد تا در این زمینه کار کنند و سبب شد تا میزان صادرات استان سه میلیون دلار تخمین زده شود که البته این میزان تنها برای استان ما ثبت نشده بلکه مربوط به مواردی بوده که به استان ما نیز مربوط می‌شده و در گمرک‌های مختلف کشور ثبت شده است.

جوادی با اشاره به اینکه امکانات خوبی در استان وجود دارد، بیان کرد:  43 نشان صنایع دستی، 7مورد نشان یونسکو، 26پرونده از میراث ملموس و ناملموس صنایع دستی در استان ثبت شده‌اند و همچنین 52 رشته بومی و غیربومی صنایع دستی در سطح استان وجود دارد که تنوع بسیاری نیز دارند و سعی بر آن بوده با حمایت موارد شاخص موجبات ارتقاء و رونق در این رشته‌ها فراهم شود.

وی در پایان با توجه به اظهارات رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان در خصوص لغو بیمه کارگاه‌های تولیدی، اظهار کرد: مشکلی در زمینه بیمه کارگاه‌های تولیدی پیش آمده است که مکاتبات و اقدامات لازم در حال اجرا است و به زودی این مشکل که به علت مسائل پیش آمده در گذشته به وجود آمده حل خواهد شد و اوضاع بیمه مانند سابق پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/7540/ی

نظر شما