شناسهٔ خبر: 39294990 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید/ انجام مطالعه کارآزمایی بالینی برای درمان کرونا در ایران / عراق نخست‌وزیر جدید تعیین کرد / تأکید روحانی بر تسریع روند پرداخت اعتبار یک میلیون تومانی به یارانه‌بگیران / چرا دیگر نباید رانیتیدین مصرف کنیم؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

انجام مطالعه کارآزمایی بالینی برای درمان کرونا در ایران: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز -پنج‌شنبه- گفت: کارآزمایی بالینی برای درمان کرونا که بخشی از یک کارآزمایی بزرگ بین‌المللی در قالب همکاری با سازمان جهانی بهداشت و منطبق بر دستورالعمل جهانی است، با همکاری ۳۲ بیمارستان وابسته به ۲۱ دانشگاه علوم پزشکی در ۱۸ شهر کشور توسط بیش از ۶۰ محقق در حال انجام است.

رئیس سازمان اطلاعات عراق مامور تشکیل کابینه شد: بعد از توافق گروه‌های شیعی، کردها و اهل سنت روی نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی، عدنان الزرفی از ماموریت خود برای تشکیل کابینه انصراف داد و برهم صالح، الکاظمی را مامور تشکیل کابینه عراق کرد. برهم صالح،‌ رئیس‌جمهوری عراق طبق برنامه قبلی اعلام شده مصطفی الکاظمی، رئیس سازمان اطلاعات این کشور را بعد از انصراف عدنان الزرفی مامور تشکیل کابینه عراق کرد.

تأکید روحانی بر تسریع روند پرداخت اعتبار یک میلیون تومانی به یارانه‌بگیران: رییس جمهوری با اشاره به برنامه‌های دولت برای کاهش عوارض اقتصادی ناشی از توقف برخی کسب وکارها به دلیل شیوع کرونا و تأکید رهبری بر این موضوع در بیانات دیروز، بر تسریع در اجرای طرح‌های حمایتی دولت ازجمله پرداخت وام یک میلیون تومانی به اقشار آسیب‌پذیر تأکید کرد.

توقف تولید و توزیع داروی رانیتیدین: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو دستور توقف تولید و توزیع قرص و آمپول رانیتیدین را از ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۹، صادر کرد. دکتر غلامحسین مهرعلیان طی نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های تولید کننده داروی رانیتیدین دستور توقف تولید و توزیع قرص و آمپول رانیتیدین را صادر کرد که در این نامه آمده است: «با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و اطلاعیه اخیر مراجع علمی نظیر FDA ایالات متحده آمریکا و TGA استرالیا در خصوص ایجاد ناخالصی نیتروزآمین از نوع NDMA در فرآورده‌های دارویی رانیتیدین، لازم است تولید کلیه محصولات رانیتیدین از اشکال دارویی قرص و آمپول تزریقی از تاریخ صدور این نامه به طور کامل متوقف و از توزیع محصولات تولید شده موجود در کارخانه به شرکت‌های پخش خودداری گردد.

افزایش زمزمه‌های فروپاشی اتحادیه اروپا: «جوزپه کونته»، نخست‌وزیر ایتالیا، روز پنجشنبه قبل از دیدار وزیران امور مالی کشورهای اتحادیه اروپا گفته احتمال فروپاشی این اتحادیه به دلیل بحران کرونا وجود دارد. کونته در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» گفت بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» و تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن «چالشی بزرگ در برابر موجودیت اروپا به شمار می‌رود.» او هشدار داد: «اگر پاسخ ما به این بحران قوی و متحد نباشد، اگر اروپا اروپا نتواند یک سیاست مالی و پولی مناسب برای بزرگترین چالش بعد از جنگ جهانی دوم پیدا کند مطمئناً نه فقط ایتالیایی‌ها بلکه شهروندان اروپا عمیقاً ناامید خواهند شد.»

جان باختگان کرونایی از مرز 4 هزار نفر عبور کرد: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۶۲۲۰ نفر رسید. به گفته جهانپور، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و در مجموع تا کنون ۴۱۱۰ نفر از بیماران، جان خود را از دست داده اند و دیگر در بین ما نیستند.

معاف شدن ایران، ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید نفت اوپک: بیژن زنگنه امشب در حاشیه نشست اوپک پلاس که به صورت وبینار در حال برگزاری است، گفت: پیشنهاد کاهش ۱۰ و ۱۲ میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه نفت مطرح است و این رقم، غیر از میزان عرضه‌ای است که قرار است از سوی کشورهایی مثل کانادا، نروژ و حتی ایالات متحده کاهش یابد چون آنها نیز برای کاهش عرضه اعلام آمادگی کرده‌اند. وزیر نفت گفت: پیشنهاد کاهش حداقل ۱۰ میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه نفت اوپک و متحدانش مطرح است و ایران، ونزوئلا و لیبی به طور طبیعی مستثنا هستند.

نزدیک شدن اوپک به توافق کاهش تولید 20 درصد عرضه نفت: بر اساس گزارش رویترز، منابع اوپک و روسیه اعلام کردند: دیروز-پنج‌شنبه-  اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت نشستی را بر سر کاهش 20 میلیون بشکه در روز یعنی معادل 20 درصد عرضه جهانی انجام داده‌اند تا قیمت نفت را که به واسطه شیوع ویروس کرونا کاهش یافته افزایش دهند. منابع اوپک و روسیه اعلام کردند که ابتدا گفت‌وگوها بسیار پیچیده بوده و گفت وگوها بین کشورهای عربستان و روسیه به بن‌بست رسید اما در نهایت به این اختلافات پایان دادند.

درخواست رهبران مذهبی آمریکا رفع تحریم‌های ایران: رهبران مذهبی در آمریکا با ارسال نامه‌ای به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کشورشان خواستار رفع تحریم‌ها علیه ایران شدند. «ائتلاف ACT» (ائتلافی جهانی متشکل از بیش از ۱۴۵ کلیسا و سازمان‌های مرتبط با آن که در بیش از ۱۲۰ کشور فعالیت می‌کنند)، «شورای جهانی کلیساها» و «شورای ملی کلیساهای مسیحی» در این نامه مشترک بر ضرورت رفع تحریم‌ها تأکید کرده‌اند.

 

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما