شناسهٔ خبر: 39294862 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ سید حسن محمدی‌طباطبایی

انقلاب «خمینی» امتداد نهضت حسینی و زمینه‌ساز ظهور

زمینه‌سازی حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) نیازمند برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از ظرفیت‌هاست، انقلاب اسلامی با داشتن مولفه‌هایی درون خود توانسته است تا حدودی این زمینه‌سازی را ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سید حسن محمدی طباطبایی؛ زمینه‌سازی حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) نیازمند برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها برای تشکیل حکومت فراگیر و الاهی جهانی است که از جمله آن مقدمات، بهره‌مندی از نیرو‌های امتحان‌پس‌داده و غربال شده است.

در روایات اسلامی ما از طرفی وارد شده است که یاران حضرت مهدی (عج) ۳۱۳ نفر (فرمانده) هستند «و یجییء واللّه ثلاث مأة و بضعة عشر رجلاً فیهم خمسون امراه یجتمعون بمکه علی غیر میعاد قزعا کقزع الخریف یتبع بعضهم و هی الآیه الّتی قال اللّه: «أینما تکونوا یأت بکم اللّه جمیعا إنّ اللّه علی کلّ شی ء قدیر...» به خدا سوگند، سیصد و سیزده نفر می‌آیند که پنجاه نفر از این عده زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد. این است معنای آیه شریفه: «هرجا باشید خداوند همه شما را حاضر می‌کند. زیرا او بر هر کاری توانا است. (معجم احادیث امام مهدی (ع) ج ۱ ص ۵۰۰) ...»

و از طرفی یاران حضرت را هزاران عاشق و یار متقی معرفی می‌کنند... امام صادق (ع) فرمودند: «مایَخرُجُ إِلّا فِی أَوَّلِهِ قَومٌ وَ ما یَکُونُ أُولُوا القُوَّةِ أَقَلَّ مِن عَشَرَةَ آلافٍ؛ امام زمان علیه السّلام خروج و ظهور نمی‌کند مگر همراه یاران نیرومند و رشید، و این یاران کمتر از ده هزار نفر نیستند _بحار الانوار ج ۵۲ ص ۳۲۳»

نکته مهم این است که این روایات تعداد یاران حضرت را معین کرده‌اند. ولی باید به این مهم توجه داشت که تربیت و پرورش این تعداد نیرو از هر نظر نیازمند خرد جمعی جامعه و فرهنگ‌سازی تبیین فرهنگ مهدویت در جامعه است. پس پشت پرده یاران حضرت مهدی (عج) می‌تواند افراد مختلفی از متدینین جامعه که در تربیت آن تعداد یار خاص نقش دارند، باشند.

در عصر حاضر و با توجه به سرسپردگی حکام طاغوت زمان پهلوی به ایادی ظلم و ستم و استکبار جهانی و حکومت فاسق و فاجر شاهنشاهی ایران، ابرمردی از سلاله پاک پیامبر (ص) و شاگردی راستین از مکتب امام صادق (ع)، با تاسی از فلسفه نهضت انسان‌‌ساز و جامعه‌ساز عاشورا، با توکل به خدا و استعانت از درگاه ایزد منان در مقابل این دستگاه فاجر و فاسق و سرسپرده قد علم کرد و با انتقاد از نحوه حکومت‌داری طاغوت زمان و مقابله با فراموشی و کم‌توجهی به آرمان‌های دین مبین اسلام و در راستای زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت (عج) قیام کرد.

طبق وعده الهی (ولینصرنّ اللَّه من ینصره اگر برای خدا کار کنید، خدا به شما کمک خواهد کرد _ سوره حج آیه ۴۰) انسان‌هایی پاک‌طینت و شیفته مکتب الاهی اسلام، به یاری این پیر عالم و عارف شتافته و ریشه ظلم و ستم و حکومت فسق و فجور را در هم پیچیده و پایه‌ یک حکومت اسلامی به رهبری فقیهی جامع‌الشرایط را بنا نهادند.

نهضت ۵۷ ایران انگیزه‌ای برای قیام جز زمینه‌سازی ظهور و تشکیل حکومتی بر مبنای شرع مقدس اسلام نداشت. در این زمینه در طی ۴۲ سال اخیر با ترویج آموزه‌های اسلام راستین، تبلیغ و تبیین معنا ومفهوم ظهور، ویژگی‌های یاوران حضرت حجت و مولفه‌های زمینه‌سازی حکمت جهانی حضرت مهدی (عج) در صدد تربیت انسان‌هایی برای نیل به این مهم پرداخت که نمونه‌های بارز آن را در طی این مدت به عینه به نظاره نشسته‌ایم، که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مدافعان شریعت:
پایه‌گذاری فراگیر نهضت تربیت دانش‌آموختگان علوم اسلامی (چه طلاب داخلی و چه طلاب خارجی) و گسترش احداث حوزه‌های علمیه در تمام جغرافیای کشور و حتی در دورترین نقاط ایران، در راستای تربیت جوانان مومن و متعهد با انگیزه دفاع از آموزه‌های دینی اهل بیت و جهاد علمی فراگیری دینی و مقابله با هجمه‌های معاندان و فرقه‌های انحرافی که در صدد ضربه زدن به دین و آموزه‌های الهی اسلام هستند. به عینه شاهد بوده‌ایم که از اوایل انقلاب تاکنون به مثابه مدافعان واقعی شریعت، هر کجا که لازم بوده در عرصه‌های مختلف وارد عمل شده و در کنار مردم ایستاده‌اند و به اقتضای زمان، به فعالیت‌های انقلابی، سیاسی، اجتماعی و جهادی پرداخته و در مقابل نامحرمان انقلاب، ایستادگی کرده‌اند. نمونه‌های بارز تربیت‌یافتگان این مکتب و مدافعان شریعت را می‌توان عالمان بلاد مختلف ایران و امثال شیخ زکزاکی و... در خارج ایران نام برد.

۲- مدافعان وطن:
چنانکه اشاره شد انقلاب اسلامی ایران الگوگرفته از حماسه کربلا بوده است و لازمه چنین اثرپذیری تربیت افرادی با روحیه جهادی تحت تشکل‌های نظامی متنوع در راستای دفاع همه‌جانبه از آرمان‌های نهضت انقلاب اسلامی است. این مقوله هم به مانند مقوله اول (مدافعان شریعت) به درستی بذرافشانی شد و نمونه آن را در جنگ هشت سال دفاع مقدس که قدرت‌های دنیا پشت صدام، در صدد براندازی نظام اسلامی ایران برآمدند و با رشادت رزمندگان اسلام تمام نقشه‌های آنان نقش بر آب شد، به نظاره نشستیم. شکر خدا امروزه نیرو‌های نظامی کشور ایران به چنان اقتدار و بالندگی رسیده‌اند که در راستای دفاع از جغرافیای کشور و دفاع از مبانی و معارف و مقدسات دینی اسلام، هراسی در دل نداشته و هر روز فن‌آوری نظامی جدید و بازدارندگی قدرتمندی (چه در بحث موشک، چه در بحث پدافند هوایی، چه در بحث قدرت دریایی و چه در بحث انرژی هسته‌ای) را از این مجاهدان انقلاب خمینی کبیر شاهد هستیم که نمونه بارز آن را در نابودی اخیر بزرگترین پایگاه نظامی رژیم تروریست آمریکا در خاورمیانه، در پایگاه عین‌الاسد عراق شاهد بودیم.

۳- مدافعان حرم:
چنانکه در مقوله قبل بیان شد از جمله بذر‌های کاشته شده نهضت امام راحل تربیت محافظان نظامی قدرتمند در راستای صیانت از کشور و مکتب بود، که در یک مرحله به صیانت داخلی از اراضی میهن اسلامی پرداخته و در مرحله‌ای دیگر افق نگاه خود را بالاتر برده و فرا منطقه‌ای جهت صیانت از مقدسات اسلامی در اقصی نقاط جهان کوشش می‌کنند. نمونه بارز آن در ماجرای توحش جدید قرن بیستم که توسط ارازل و اوباش تروریست، تحت عناوین مختلف داعش، النصره، القاعده و... شاهد بودیم. داعشی که در صدد اهانت به مقدسات برآمده بود و از هیچ جسارتی ابایی نداشت و در پشت پرده توسط استکبار جهانی حمایت می‌‎شد، در مقابل شیرمردان تربیت‌‌یافته انقلاب اسلامی ایران (نظامیان خبره و جوانان و نوجوانان بسیجی دهه هشتاد و نود، در داخل و خارج ایران) و تحت لوای مقاومت اسلامی با عنوان زیبنده مدافعان حرم کاری از پیش نبرده و به زباله‌دان تاریخ پیوستند. از جمله این مجاهدان بدون مرز و انقلابی و مدافع حقیقی شریعت، وطن و حرم، که تمام دنیا به قدرت نظامی و استراتژیک او اذعان کردند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی  در وصف شخصیت ایشان فرمودند: «او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی (ره) بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید و شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود.»

۴_مدافعان سلامت:
یکی دیگر از مولفه‌های انقلاب اسلامی ایران که داعی پیاده کردن حکومت اسلامی و زمینه‌سازی ظهور را دارد با تاسی از نهضت کربلای حسینی (ع) تربیت نیرو‌های مجاهدی است که در راستای حفظ جان انسان‌های جامعه احساس مسولیت کرده و در هر لحظه که به وجود آن‌ها نیاز باشد در میدان حاضر باشند؛ و آن‌ها قشر پزشک و پرستار‌های فرهیخته و مکتبی هستند (در این انقلاب و با همین مکتب اسلامی و انسانی پرورش یافته‌اند) که در فرصت‌های مختلف چه در ماجرا‌های ابتدای انقلاب، چه در هشت سال دفاع مقدس، چه در جبهه‌های سوریه در کنار مدافعان حرم و چه در مرحله حساس و نفس‌گیر کنونی مقابله با ویروس منحوس کرونا، حقیقتا و به معنای واقعی کلمه مدافعان سلامت جامعه بوده و زینب‌وار در رسیدگی به حال بیماران کوتاهی نکرده و دلسوزانه به وظیفه انسانی و پرداخت زکات علمی خود عمل کردند.

این تنها گوشه‌هایی از انقلاب اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور بود. حال که قرار است انقلاب اسلامی ایران زمینه‌ساز ظهور باشد، وظیفه ما در قبال ظهور حضرت و انتظار فرج حضرت چگونه باید باشد؟

رهبر فرزانه و حکیم انقلاب در این رابطه (پیرامون معنای انتظار فرج) با تاسی از آیات و روایات، راه را به ما نشان داده و فرموده اند: «انتظار فرج این نیست که انسان بنشیند، دست به هیچ کاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهه همت خود نکند، صرفا دلخوش کند به اینکه ما منتظر امام زمان (عج) هستیم؛ اینکه انتظار نیست. انتظار چیست؟ انتظار دست قاهر قدرتمند الاهی ملکوتی‌ای است که باید بیاید بوسیله خود همین انسان‌ها، با کمک همین انسان‌ها سیطره ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگی مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسان‌ها را بنده واقعی خدا بکند. آماده باید بود برای این کار، تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است. هر اقدامی در جهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف والاست. انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است. انتظار سکون نیست. انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است؛ انتظار آمادگی است... و خدای متعال نعمت داده است به مردم عزیز ما، به ملت ایران، که توانسته‌اند این قدم بزرگ را بردارند و فضای انتظار را آماده بکنند. این معنای انتظار فرج است.» (انسان ۲۵۰ ساله ص ۳۹۴).

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما