شناسهٔ خبر: 39294799 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه تحریم‌های یکجانبه را مانع مبارزه با کرونا دانست

نیویورک- ایرنا- نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد خواستار لغو اقدامات اجباری چندجانبه یا یکجانبه و تحریم‌های غیر سازمان مللی شد و گفت: نمی‌توانیم با یک دست کمک کنیم و با دست دیگر آسیب برسانیم.

صاحب‌خبر -

واسیلی نبنزیا عصر پنج شنبه در نشست غیرعلنی شورای امنیت که به صورت تله کنفرانس برگزار شد، به طور معمول مساله همه‌گیری یک بیماری را موضوع این شورا ندانست و افزود: اما ممکن است آن بر روی عملکرد و تصمیم‌گیری ما اثر بگذارد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، این یک جنگ است. جنگی علیه یک دشمن نامرئی. برای پیروزی بر آن و غلبه بر پیامدهای آن، نیاز داریم بر پیش‌داوری‌ها، هراس‌ها، نفرت‌ها، بی‌اعتمادی‌ها و سوء ظن‌ها فائق آییم.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: کووید-۱۹ تقریبا زندگی همه شهروندان این سیاره را تحت تاثیر قرار داده است. یک کشور بدون در نظرگرفتن اینکه چقدر قدرتمند است یا ثروتمند، همه ابزارهای لازم برای مبارزه با همه‌گیری را ندارد.

نبنزیا تاکید کرد: همه باید برای مهار این بیماری همه‌گیر، اقدامات مهمی را که می‌تواند برای اقتصاد ملی مضر باشد، معرفی کند. تاکنون کسی واکسن و درمان کارآمدی نداشته است.

وی با بیان اینکه هر بحرانی فقط یک مشکل نیست بلکه فرصت هم محسوب می‌شود، تصریح کرد: اکنون باید ضرورت همکاری و هماهنگی واکنش جهانی در برابر چنین شرایطی را حتی قوی‌تر احساس کنیم. اکنون زمان مسابقه نیست که چه کسی چه کاری را انجام داده و چه کسی موفق‌تر از دیگران است.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد یادآور شد: اکنون وقت آن نیست که سرزنش و انگشت اشاره را به سمت کسی بگیریم. وقت آن است که کمک کنیم، تجربیات را به اشتراک بگذاریم و با شنیدن صدای هم، راه‌هایی برای همکاری بیابیم.

نبنزیا با بیان اینکه پاسخ به تهدید جهانی هم باید جهانی باشد، افزود: تکه تکه کردن و قفل کردن اقدامات در مرزهای ملی اشتباه خواهد بود. سازمان ملل باید در اینجا نقش محوری داشته باشد. مهم است که همه ما از سازمان جهانی بهداشت به عنوان اصلی‌ترین آژانس تخصصی سازمان ملل پشتیبانی و به آن کمک کنیم تا اقدامات جهانی را هماهنگ کند و به توصیه های آن گوش فرا دهیم.

وی با اشاره به آثار اقتصادی ویروس جدید کرونا، ادامه داد: گروه۲۰ باید از نظر برنامه اقتصادی همان نقش را داشته باشد ، به ما کمک کند تا پس از شوک ناشی از بیماری همه‌گیر ، چارچوبی مشترک برای پاسخ‌های اقتصادی برای احیای اقتصاد جهانی ایجاد کنیم.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: همچنین زمان همبستگی بدون در نظر گرفتن برنامه‌های سیاسی و ترجیحات است. کشورهای در حال توسعه با چالش‌های بزرگی روبرو هستند و باید در مرحله نخست و شکل‌گیری به آنها کمک شود.

نبنزیا، سازمان ملل را بهترین بستر برای هماهنگی چنین کمک‌هایی دانست و افزود: در این زمینه ما از همه می‌خواهیم تا اقدامات اجباری چندجانبه یا یکجانبه و تحریم‌های غیر سازمان مللی را علیه کشورهای در حال توسعه لغو کنند. ما نمی‌توانیم با یک دست کمک کنیم و با دیگری آسیب برسانیم.

تاثیر کرونا بر مبارزه با تروریسم/حمایت از آتش بس

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد: گفتن اینکه همه‌گیری بیماری بر حفظ صلح و امنیت بین المللی تاثیر نخواهد داشت، کاملا اشتباه است. ضرورت مقابله با شیوع کووید-19 بر توانایی دولت‌ها در مبارزه با تروریسم بین‌المللی تاثیر می‌گذارد.

نبنزیا ادامه داد: از سوی دیگر، درگیری‌ها بدون شک مانع از ظرفیت دولت‌های ملی برای مقابله با بحران سلامت و فراهم آوردن امداد برای مردم است. با این حساب، ابتکار آتش بس توسط دبیرکل سازمان ملل متحد، واقعا به موقع است.

وی با اشاره به تاثیر گسترش کووید-19 بر عملکرد صلحبانی سازمان ملل و ماموریت‌های ویژه سیاسی آن، گفت: در این شرایط بی‌سابقه اطمینان از ایمنی و امنیت نیروهای حافظ صلح و اتخاذ تدابیر مناسب از این طریق امکان اجرای موثر ماموریت‌ها و در عین حال کاهش خطر انتشار ویروس به ماموران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد افزود: زمان برای نتیجه‌گیری و آموختن درس از بحران فعلی هنوز فرا نرسیده است. پس بیایید عجله نکنیم اما خواهد رسید و این یک آزمایش برای بلوغ فردی و ملی ما است.

نظر شما