شناسهٔ خبر: 39294756 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بخشنامه‌ای که احتمالاً چالش‌های را ایجاد می‌کند

سازو کار دریافت گواهی سلامت دانشجویان چگونه است؟

طاهره مرادی

باوجود سخنان اخیر رییس جمهور در خصوص آغاز آموزش‌های حضوری دانشگاه‌ها از اول اردیبهشت ماه جاری و همچنین بخشنامه وزارت علوم مبنی بر الزام ارائه گواهی سلامت از سوی دانشجویان، اما هنوز سازوکار دریافت این گواهی از سوی مسئولان مشخص نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رییس جمهور در جلسه 17 فروردین ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد آموزش حضوری دانشگاه‌ها ومراکز آموزش عالی تا 30 فروردین ماه جاری تعطیل است اما از اول اردیبهشت ماه دانشگاه‌ها به حالت عادی آموزش باز خواهند گشت و کلاس‌های درس حضوری دانشجویان از سر گرفته خواهد شد، در همین راستا دکتر علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم نیز با ابلاغ بخشنامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اعلام کرد که "دانشگاه‌ها مجاز هستند از اول اردیبهشت‌ماه 99 امکان حضور دانشجویان دوره دکتری خود را با لحاظ شرایطی فراهم آورند.

طبق این بخشنامه کلاس‌های درسی ترجیحاً به صورت الکترونیکی برگزار می‌شوند مگر به تشخیص استاد و به منظور رفع اشکال با رعایت فاصله افراد و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کلاس‌های بزرگ و دارای تهویه مناسب به صورت حضوری برگزار شود.

همچنین دانشجویانی که برای پیشبرد و انجام امور مربوط به رساله خود نیاز به حضور و فعالیت در آزمایشگاه و کارگاه دارند می‌توانند با رعایت ضوابط بهداشتی و حدالامکان به صورت تک نفره از فضای آزمایشگاه‌ها یا کارگاه استفاده کنند و در صورت لزوم ساعت کاری آزمایشگاه و کارگاه بین دانشجویان توزیع و برنامه حضور آنها در روزها و زمان‌های مختلف تنظیم شود.

معاونت آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: قبل و بعد از حضور هر دانشجو در آزمایشگاه و کارگاه قسمت‌های مورد استفاده و تجهیزات و وسایل به نحوی موثر باید ضدعفونی شوند. همچنین همه این دانشجویان برای حضور در محیط دانشگاه ملزم به دریافت گواهی سلامت از مراکز بهداشتی هستند".

در همین راستا شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌ها که نمایندگان دانشجویان هستند،معتقدند که مسئولان آموزش عالی موضع و سیاست مشخصی در خصوص تامین ساز و کارهای ارائه گواهی سلامت ندارند و مشخص نیست منظور از الزام دانشجویان برای ارائه گواهی سلامت در بخش نامه فوق دقیقا چیست؟، آیا این الزام شامل دانشجویان همه مقاطع تحصیلی خواهد شد؟ و اینکه دقیقا چه سازوکاری برای مراجعه دانشجویان به منظور دریافت گواهی سلامت از سوی وزارت علوم تعیین شده است؟.

در همین رابطه دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در گفت و گو با ایسنا در خصوص نحوه دریافت گواهی سلامت دانشجویان گفت: وزارت بهداشت مراکزی را در شهرهای مختلف دارد که دانشجویان می توانند گواهی سلامت را از این مراکز دریافت کنند، ضمن اینکه وزیر بهداشت تاکید کرده  دانشجویان از مراکزی که ما تعیین می‌کنیم، گواهی سلامت را دریافت کنند و بخشنامه ما در این خصوص نیز بر اساس گفته وزیر بهداشت نوشته شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: الزام دانشجویان به دریافت گواهی سلامت برای کسانی است که از یک شهری به شهر دیگر می روند تا در دانشگاه حضور داشته باشند یا دانشجویانی که می خواهند در دانشگاه حضور فیزیکی داشته باشند (مثلا دانشگاهی درسی را در دوره دکتری دارد و تصمیم به ارائه حضوری آن درس دارند) در این شرایط حضور آنها در این مراکز ملزم به داشتن گواهی سلامت است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: الزام تمامی دانشجویان دوره‌های مختلف تحصیلی اعم از کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دریافت گواهی سلامت بستگی به شرایط آن زمان خاص دارد و ما در این زمینه تابع وزارت بهداشت هستیم اگر این وزارتخانه بر ضرورت این امر تاکید کرد ما نیز تابع خواهیم بود،  چرا که داشتن گواهی سلامت یک تصمیم و کار تخصصی است و الان نمی توانم در خصوص این موضوع که اگر بنا به بازگشایی دانشگاه‌ها در ماه‌ها یا زمان آتی داشتیم، اظهار نظر کنم بنابراین باید با توجه به شرایط تصمیم گرفت.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه بر اساس صحبت های اخیر رییس جمهور تا آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که کمتر از 10 روز  باقی مانده است، انتظار می رود وزارت بهداشت که متولی تصمیم گیری در این زمینه است جزییات برنامه‌های خود را تشریح کند و به سئولات و ابهامات دانشجویان برای دریافت گواهی سلامت پاسخ دهد.

انتهای پیام

نظر شما