شناسهٔ خبر: 39294413 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مانع مکزیکی در برابر توافق بزرگ اوپک پلاس برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه نفت 

تهران- ایرنا- کشورهای اوپک و غیراوپک که در گروهی به نام اوپک پلاس گردآمده‌اند سرانجام پس یک جلسه مجازی طولانی و نفس‌گیر به توافقی بزرگ برای کاهش تولید نفت خام و کمک به بهبود بازار متلاطم آن دست یافتند اما مکزیک در برابر نهایی شدن آن مانع ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد جمعه فایننشال تایمز، اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از اول می تا پایان ژوئن (۱۲ اردیبهشت تا دهم تیر) تولید نفت خام را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.  
این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا پایان سال جاری ۲۰۲۰ این روال ادامه خواهد داشت.  
طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان آوریل ۲۰۲۲ این رقم تغییر خواهد کرد و به ۶ میلیون بشکه می‌رسد.
به نوشته فایننشال تایمز، عربستان و روسیه توافق کردند که هر دو کشور مجموعا پنج میلیون بشکه در روز و سایر کشورهای اوپک پلاس نیز پنج میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.  
بنا بر این گزارش، اوپک پلاس همچنین از گروه ۲۰ خواست تا آنها نیز روزانه پنج میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.
برخی منابع رسانه‌های اعلام کردند که احتمالا جزئیات بیشتر این توافق پس از نشست روز جمعه وزاری گروه ۲۰ منتشر خواهد شد.
هنگامی که جلسه در جریان بود رسانه‌ها گزارش‌های مختلفی در ارقام احتمالی مورد توافق منتشر کرد. وال استریت ژورنال و رویترز از تلاش کشورها برای کاهش ۲۰ درصدی و بلومبرگ از مذاکرات برای کاهش ۱۰ درصدی تولید نفت خبر داده بودند.
پیش از برگزاری نشست پنجشنبه انتشار اخباری در مورد احتمال توافق عربستان و روسیه برای کاهش عرضه باعث شد تا بازار نفت با رشد ۱۰ درصدی قیمت‌ها در معاملات پنجشنبه همراه شود. اما طولانی شدن این جلسه موجب بروز نوسان در بهای نفت و سرانجام کاهش ۹ درصدی آن شد.
برخی رسانه‌ها خبر دادند که تولیدکنندگان بزرگ به توافق نهایی رسیدند اما مکزیک و کشورهای کوچک‌تر به دلیل مخالفت با سهمیه‌ای که برای آنها تعیین شده بود، با این توافق مخالفت کردند. این کشورها خواستار آن شدند تا عربستان و روسیه سهم بیشتری در کاهش تولید و عرضه نفت داشته باشند.
به نوشته رویترز، وزرای اوپک پلاس در آخرین مرحله تلاش کردند تا مکزیک را متقاعد کنند تا ۴۰۰ هزار بشکه بیشتر از توافقی که پیش از این وجود داشت، میزان تولید خود را کاهش دهد.  
توافق قبلی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک (موسوم به اوپک پلاس) برای کاهش عرضه نفت در اول آوریل (۱۳ فروردین) پایان یافت و عربستان و روسیه نتوانستند در مورد یک چارچوب جدید به توافق برسند.  
اوپک پلاس در حدود دو سال و نیم گذشته مکررا توافق خود برای کاهش یک و نیم میلیون بشکه‌ای خود را تمدید کرده بود. قیمت نفت خام پس از عدم توافق اوپک با روسیه و همچنین افزایش تولید نفت عربستان که به کاهش قیمت‌ها منجر شد، بزرگ‌ترین سقوط را در ۱۸ سال گذشته تجربه کرد.
کاهش بهای نفت آنچنان سریع اتفاق افتاد که نگرانی‌هایی را نسبت به افت قیمت‌ها تا زیر ۱۰ دلار نیز به وجود آورد.
به دنبال شیوع ویروس کرونا بازارهای نفت با کاهش شدید قیمت مواجه شدند زیرا کرونا تقاضای سوخت در سراسر جهان را بشدت کاهش داد و تقریباً حمل و نقل تجاری هوایی را در سرتاسر جهان فلج کرد. همچنین با اعمال قرنطینه و محدودیت‌های ضروری برای مقابله با کرونا، خانه‌نشین شدن مردم و تعطیلی مشاغل، مصرف بنزین و گازوئیل در سراسر دنیا کاهش یافت.  
به دنبال توافق تولیدکنندگان نفت، قرار است وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک تا ساعاتی دیگر نشست آنلاین دیگری برگزار کنند.  
همچنین وزرای نفت و انرژی اعضای آفریقایی اوپک در بیانیه‌ای که پنجشنبه پیش روی تارنمای این سازمان قرار گرفت حمایت خود را از کاهش عرضه نفت اعلام کردند.
این کشورها همچنین از اعضای گروه ۲۰ خواستند تا در جریان تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در بازار نفت و مقابله کرونا «به آفریقا کمک کنند.»
وزرای انرژی گروه ۲۰ نیز قرار است فردا جمعه یک نشست آنلاین برگزار کنند که نفت یکی از موضوعات محوری آن است. خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد: تصمیم نهایی اوپک پلاس در مورد عرضه نفت به نتایج جلسه آنلاین وزرای انرژی گروه ۲۰ بستگی دارد.
بلومبرگ نوشت که توافق اوپک پلاس برای احیای بهای نفت به توافق گسترده‌تر با کشورهایی همچون آمریکا بستگی دارد. بنابراین، جلسه روز جمعه گروه ۲۰ زمینه‌ای فراهم می‌کند تا دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکابه توافق اوپک پلاس پاسخ دهد. مسکو تاکید کرده است که آمریکا و سایر کشورهای خارج از اوپک پلاس نیز باید اقدامات بیشتری برای کمک به بهبود اوضاع در بازار نفت انجام دهد.
بلومبرگ در گزارش خود نوشت که اوپک پلاس از کشورهایی گروه ۲۰ می‌خواهد که پنج میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند.
آمریکا از جمله کشورهایی است که تلاش کرد تا عربستان و روسیه را برای رسیدن به توافق تحت فشار قرار دهد.  
ایالات متحده آمریکا به عنوان تولیدکننده شماره یک نفت در جهان تلاش کرد توافقی صورت گیرد که از فشار بر بخش‌های صنعت نفت خود بکاهد، زیرا هزینه استخراج نفت شیل در این کشور زیاد است و تولید آن با قیمت‌های کنونی نفت دیگر سودآور نیست.
با فروپاشی قیمت‌ها، شرکت‌های نفتی آمریکا تولیدشان را کاهش دادند. آنها درهفته گذشته ۱۲.۴ میلیون بشکه در روز تولید کردند، در حالی که هفته‌های قبل از آن نزدیک به ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کردند.
طبق آخرین تخمین‌های آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده، در صورت ادامه این روند این میزان در روزهای آینده به ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

نظر شما