شناسهٔ خبر: 39290919 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۰۰ نفر دیگر از زندانیان طالبان در افغانستان آزاد شدند

کابل- ایرنا- سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که دومین گروه ۱۰۰ نفری زندانیان طالبان روز پنجشنبه از زندان بگرام آزاد شدند.

صاحب‌خبر -

«جاوید فیصل» به خبرنگاران در کابل گفت که این زندانیان براساس سن، گذراندن زمان در زندان و جرم افراد آزاد می شوند و قرار است تا ۲۰ روز آینده شمار زندانیان آزاد شده طالبان به یک هزار و ۵۰۰ نفر برسد.

زندانیان طالبان براساس فرمان رییس جمهوری افغانستان آزاد می شوند که پس از مراسم تحلیف برای رهایی یک هزار و ۵۰۰ زندانی این گروه برای حسن نیت و تأمین صلح صادر شده بود.

هیأت طالبان که برای چگونگی رهایی زندانیان این گروه هفته گذشته به کابل سفر کرده بود، پس از چند نشست با هیأت دولتی به توافقی دست نیافت و کابل را به مقصد دوحه ترک کرد و اکنون ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رسانه ها گفته که این زندانیان شامل توافق صلح دوحه بین آمریکا و طالبان نیست.

«جلال الدین شینواری» دادستان سابق گروه طالبان به رسانه های این کشور گفته که تا زمانی که تمام پنج هزار زندانی طالبان از جمله ۱۵ فرمانده این گروه که برسر آن اختلاف وجود دارد، آزاد نشوند، فرصت برای آغاز گفت وگوی بین افغانی فراهم نخواهد شد.

گروه طالبان و آمریکایی ها پس از یک سال و ۱۱ دور گفت وگوی صلح در دهم اسفند سال گذشته توافقنامه ای را با حضور نمایندگان ۳۵ کشور و سازمان های بین المللی امضاء کردند که رهایی زندانیان طالبان پیش از آغاز گفت وگوی بین افغانی یکی از این توافقات است.

دولت افغانستان اما خود را ملزم به این توافقنامه نمی داند و تأکید می کند که برای رهایی زندانیان طالبان باید گفت وگوی مستقل بین نمایندگان طالبان و دولت افغانستان صورت گیرد اما طالبان برای  فراخواندن هیأت خود از کابل دست به دامن آمریکا شده و خواستار رهایی زندانیان خود شده است.

نظر شما