شناسهٔ خبر: 39290390 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۲ کارگروه اجتماعی و اقتصادی شرایط کرونایی را در استان مرکزی بررسی می‌کند

گروه استان‌ها- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با تشریح آخرین جزئیات از تصمیمات گرفته شده برای مقابله با کرونا در استان مرکزی گفت: دو کارگروه اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی شرایط موجود و پساکرونا را بررسی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، بهروز اکرمی ظهر امروز در گفت‌و‌گوی خبری با اشاره به اقدامات قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی اظهار داشت: نخستین جلسه قرارگاه پدافندزیستی استان مرکزی در ارتباط با این ویروس در تاریخ 6 بهمن ماه 98 برگزار شد و از آن تاریخ تا به امروز بیش از 50 جلسه و 482 مصوبه داشتیم.

وی افزود: تقریبا از اوایل اسفند ماه و سومین روز این ماه تمامی مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کردیم، علی‌رغم فقدان دستور العمل‌های ملی، تعطیلی صنوف را تصمیم گرفتیم و جزو استان‌های اول بودیم که صنوف را داوطلبانه تعطیل کردیم که مدیریت بهتری برای کنترل این بیماری فراهم شد.

اکرمی بیان کرد: از همان روزهای اول ظرفیت تولیدی کارخانجات ماسک و الکل و مواد بهداشتی را افزایش دادیم، همچنین در راستای مقابله با بیماری کرونا یک طرح ملی تحت عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی در سراسر کشور و به تبع آن استان مرکزی شروع شده و ادامه دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: برای بازگشایی کارخانجات و حفظ سلامتی مردم یک سری پروتکل و شرایطی در نظر گرفته شده که کارخانجات با شرط رعایت می توانند باز باشند و لیست کارخانجات از طریق اداره کل تعاون کار،کمیسیون کارگری استان در نظر گرفته شده و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی بیان کرد: فاصله گذاری هوشمند فاز بعدی و تکمیلی فاصله‌گذاری اجتماعی است و در فاصله‌گذاری اجتماعی یک سوم نیروها فعالیت داشتند، بخشی از فعالیت اقتصادی کشور و استان در هفته آینده با رعایت شرط‌های اساسی و انجام پروتکل برای هر صنفی آغاز می‌شود.

اکرمی عنوان کرد: چه در سطح ملی و چه در سطح استان‌ها تمامی مصوبات قرارگاه زیستی برای همه نهادها اعم از سازمان‌ها، کارخانجات، صنوف و مردم عادی الزامی است و چنان چه هر کسی این مصوبات را رعایت نکند، حتما برخورد قانونی می‌شود.

وجود یک اقتصاد صنعتی و یک اقتصاد تجاری در استان مرکزی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با اشاره به تصمیمات درباره صنوف استان مرکزی گفت: در تصمیم استانی و با همکاری اصناف، تمام صنوف غیر از آنها که نیاز روزمره مردم را تامین می‌کردند، در این مدت تعطیل بودند که البته بخشی از این اقدامات نیز داوطلبانه بود که من از احساس مسئولیت اتاق اصناف تشکر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا کل اصناف به 3 گروه تقسیم بندی شدند که گروه اول کلا تعطیل بودند، تعطیلی گروه دوم در اختیار استان‌ها بود و گروه سوم مثل نانوایی‌ها، قصابی‌ها و سوپرمارکت‌ها باز بودند که اخیرا در ستاد ملی تصویب شده که تمامی صنوف به دو گروه صنوف کم‌خطر و پرخطر تقسیم شوند و از هفته آینده صنوف کم خطر به مرور باز خواهند شد و صنوف پرخطر نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود.

اکرمی عنوان کرد: ستادملی کرونا به تازگی تصمیم گرفت تا ساعات کاری کارمندان و اداره‌ها از ساعت 7 صبح لغایت 14 باشد و تا دو سوم از کارمندان در محل کار حضور یابند که البته پروتکل‌های بهداشتی توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برای تمامی ادارات و سازمان‌ها در نظر گرفته شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی اضافه کرد: ما یک اقتصاد صنعتی و یک اقتصاد تجاری در استان مرکزی داریم که گزارش بخش‌های مختلف اقتصادی استان از کارخانجات بزرگ گرفته تا کارگر روزمزد و تاثیراتی که این بیماری بر آنها داشته،جمع آوری شده و گردش کار مفصل خدمت معاون اول رئیس جمهور و وزرای دولت منعکس کردیم که منتظر هستیم در ستاد ملی موارد مرتبط با این وضعیت مصوب شود، یک بسته معیشتی برای افرادی مثل کارگران و گروه‌های آسیب پذیر جامعه پیش بینی شده که بخشی از آن همراه با یارانه پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای صنوف مختلف پیشنهادهایی داده شده، صنوفی که مستاجر هستند و مالک‌هایشان بخش‌های عمومی یا دولتی هستند مثل اوقاف، شهرداری که حداقل پیشنهاد کردیم اجاره این دوسه ماه را ببخشند و آنهایی که بخش خصوصی هستند یک سری مشوق‌هایی در نظر گرفته شده، مانند وام‌ها و تهسیلات ارزان قیمت برای این اقشار که به مرور تمام جزئیات از طریق صدا و سیما و رسانه‌های جمعی اعلام می‌شود.

پیش‌بینی دو کارگروه ذیل قرارگاه پدافندزیستی استان مرکزی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با اشاره به پیش‌بینی کارگروه‌های قرارگاه پدافندزیستی استان مرکزی گفت: 2 کارگروه قرارگاه پدافندزیستی شامل کارگروه‌های اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی پیش‌بینی کردیم.

وی افزود: این کارگروه‌ها شرایط و وضعیت پساکرونایی و اتفاق‌هایی که می‌افتد، اعم از اینکه اقتصاد چگونه متاثر خواهد شد، چه بخش‌هایی بیشتر آسیب می‌بینند و ضرر و زیان‌ها به چه شکل خواهد بود و نحوه جبران‌ها را مطالعه می‌کنند که تاکنون 2 گردش‌کار مربوط به حوزه اجتماعی- فرهنگی و 2 گردش کار مربوط به حوزه اقتصادی تهیه شده و به ستاد ملی منعکس شده است.

اکرمی ادامه داد: دست فروشان یکی از اقشار آسیب پذیر در این حوزه هستند که پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در این بسته معیشتی این افراد در نظر گرفته شده اند البته باید اینجا تاکید کنم ما هم‌چنان درگیر این بیماری هستیم این بیماری نزدیک تک تک اهالی استان مرکزی است پس فراموش نکنیم که این بیماری وجود دارد، شرایط سخت تصمیمات سخت را می‌خواهد وبرای مدیریت این بیماری، نه مردم منتظر دولت بمانند نه دولت منتظر مردم بلکه در کنار یکدیگر باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی در استان مرکزی گفت: در دوازدهم و سیزدهم فروردین به معنای واقعی کلمه فاصله‌گذاری اجتماعی انجام گرفت که جا دارد از مردم خوب استان تشکر کنم، برا امروز و فردا یعنی 21 و 22  فروردین ماه هم یک چنین طرحی را در ستاد تصویب کردیم و در همه ی شهرهای استان محدودیت تردد داریم که البته تردد بین استانی اکیدا ممنوع است و درون شهرها محدودیت ترافیک و تردد داریم و امیدواریم مردم به محدودیت‌ها احترام بگذارند و براساس اطلاع قبلی، پلیس اعلام کرده که محدودیت تردد به ویژه در هسته مرکزی شهرها داریم و چنان چه تردد غیرضروری شکل بگیرد پلیس برخورد قانونی خواهد داشت که توصیه اکید این است که مردم در این دو روز تردد غیر ضرور نداشته باشند البته کادر درمان از این موضوع مستثنی هستند.

وی بیان کرد: در مصوبات ملی و ستاد ملی کارمندان دولت یک دور کاری پیش بینی کردیم که اختیار انجام این کار را برای جلوگیری از تردد بین شهری به مدیران دستگاه های اجرایی دادیم و برای اجرا آن هیچ منع قانونی وجود ندارد.

اکرمی عنوان کرد: اوایل یک سری مشکلات در استان مرکزی وجود داشت، اما در این مقطع هیچ کمبودی در زمینه ماسک، دستکش و الکل نداریم و به اندازه کافی هم تولید انجام می‌شود کمبودها هم از طریق سایر نقاط کشور تامین می شود که البته ادارات، سازمان‌ها و کارخانجات می‌توانند از داروخانه ها و سایر مراکز درمانی دیگر این اقلام را تهیه کنند.

ستاد ملی اعلام کرده تا اطلاع بعدی دانشگاه ها و مدارس تعطیل هستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی جزو نخستین استان‌های درگیر با کرونا بود گفت: در ابتدا جزو استان دوم درگیر با کرونا بودیم اما تمامی عوامل و همکاری‌ها دست به دست هم دادند و طبق آمارها استان دهم به بعد در این حوزه قرارگرفته‌ایم که این نشان‌دهنده همت مردم، کادر درمان و صنوف و مدیریت ارشد استان است که تصمیمات سختی به نفع مردم و در رابطه با مهار این بیماری گرفتند.

وی افزود: استاندار مرکزی در این ایام شهرستان‌های استان را حداقل دو بار بازدید کرده و از نزدیک بررسی لازم انجام گرفته و اگر مشکلی بوده همان‌جا تصمیم انجام و مشکلات مرتفع شده، البته هم چنان این بازدید ها ادامه دارد.

انتهای پیام/711/ ع

برچسب‌ها:

نظر شما