شناسهٔ خبر: 39290230 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

توزیع ۷۰ هزار بسته غذایی بین نیازمندان توسط مراکز افق امامزادگان

معاون فرهنگی اوقاف گفت: بقاع متبرکه با راه‌اندازی ایستگاه‌های سلامت و ۲۱۷ کارگاه تولید ماسک و لباس بیمارستانی و توزیع ۷۰ هزار و ۳۵۰ بسته غذایی بین نیازمندان به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در نشست ستاد مقابله با شیوع کرونا که با حضور مدیران و کارشناسان این معاونت برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به بیان اقدامات معاونت فرهنگی در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: با توجه به اینکه در دوم اسفندماه خبر همه‌گیری این ویروس منتشر شد در سوم اسفندماه در معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، ستادی تشکیل شد و اولین ابلاغیه به ادارات کل استان‌ها صادر شد که در آن بحث بهداشت و ضدعفونی کردن امامزادگان، بقاع متبرکه، اماکن پر رفت و آمد، سرویس‌های بهداشتی، جامهری و جاکفشی ها و … ذکر شد، متعاقباً اداره کل حراست هم به عنوان پدافند غیر عامل دستورالعملی را صادر کردند که در سطح کشور ابلاغ شد و اقدامات متناظری که باید انجام می‌گرفت از قبیل تعطیلی تجمعات و مراسم و… انجام شد.

عادل عنوان کرد: همزمان با اقدامات صورت گرفته چند مکاتبه با ستاد مقابله با کرونا در وزارت بهداشت انجام شد. برخی بقاع متبرکه برای راه اندازی ایستگاه‌های سلامت اعلام آمادگی کردند. برخی بقاع نیز در چند روز اول شیوع این بیماری که بازار سیاه در حوزه وسایل و لوازم بهداشتی و شوینده و ماسک‌ها ایجاد شده بود با توجه به اینکه هنوز تعطیل نشده بودند و باید روزانه در امامزاده‌ها از مواد شوینده استفاده می‌کردند دچار مشکل شدند و با پیگیری ادارات کل، بقاع با برخی از تولیدکنندگان به صورت مستقیم مرتبط شدند و شوینده‌ها با قیمت تولید شده در اختیار این مراکز قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه هرسال در آستانه شب عید تورم و گرانی ملموس‌تر می‌شود بحث حمایت از نیازمندان در دستور کار قرار گرفت و واحد اجتماعی مراکز افق در امامزادگان که عهده دار این فعالیت بودند تحت عنوان «آستان مهربانی» تهیه بسته‌های معیشتی برای نیازمندان را انجام دادند و با تلاش صورت گرفته، ۷۰ هزار و ۳۵۰ هزار بسته غذایی به ارزش ۱۷ میلیارد تومان از سوی خیرین و از محل بودجه فرهنگی امامزادگان تهیه و بین نیازمندان توزیع شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: اجرای طرح «آرامش بهاری» نیز در حوزه خیمه‌های معرفت به برپایی ایستگاه‌های سلامت تغییر کرد و در ۲۱۷ بقعه کارگاه‌های تولید ماسک و لباس راه اندازی شد و بقاع متبرکه و امامزادگان در این مدت با شعار اینکه «بقاع متبرکه تعطیل نیست» با تولید ماسک و طبخ غذا برای کادر درمانی بیمارستان‌ها و گروه‌های جهادی، خدمات ارائه می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه در صورت ادامه دار شدن موضوع قرنطینه و تعطیلی اماکن عمومی، لازم است در سطح سازمان واحدهای مختلف در این ستاد حضور پیدا کنند، گفت: با توجه به اینکه گروه‌های جهادی در قالب مبلغین نمی‌توانستند خدمات رسانی کنند در زمینه تغسل و تدفین اموات کرونایی کمک‌هایی را انجام دادند و در بیمارستان‌هایی که کمبود نیرو وجود داشت، توزیع دارو و پشتیبانی از سوی خدام افتخاری و مبلغان صورت گرفت و در برخی از بقاع متبرکه استان‌ها مثل امامزاده زبیده قزوین اقدام به راه اندازی موکب کردند و غذای نذری تبرکی توسط این مراکز پخش شد. در شیراز نیز بین کارتن خواب‌ها غذا توزیع شد.

عادل اظهار کرد: با توجه به شبهه پراکنی هایی که توسط دشمنان در رابطه با امامزادگان و بقاع متبرکه صورت می‌پذیرد، اقدامات و خدماتی که توسط این مراکز ارائه می‌شود باید به خوبی اطلاع رسانی شود تا این شبهات از بین برود و مردم ببینند که مجموعه خدام و مبلغان چگونه در کنار کادر درمانی و نیروهای مسلح همکاری می‌کنند تا این مشکل در کشور ما مدیریت و ختم به خیر شود.

وی افزود: تاکنون تعداد دو میلیون و ۱۸۱ هزار و ۲۰۰ عدد ماسک تولید شده که از این تعداد یک میلیون و ۸۶۷ هزار عدد بین مردم توزیع شده و تعداد ۳۱۴ هزار و ۲۰۰ عدد ماسک نیز در اختیار بیمارستانها و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است. همچنین ۱۵ هزار و ۵۴۱ دست، گان تولید شده که به صورت رایگان بین بیمارستانها توزیع شده است. تعداد غذای گرم نیز که بین بیمارستانها و نقاهتگاه‌ها توزیع شده ۱۵۶ هزار و ۵۰۰ پرس و تعداد میان وعده‌ها ۲۰۱ هزار و ۷۴۶ نوبت بوده است و ۵ هزار و ۹۲۱ تخته پتو در اختیار بیمارستانها قرار داده شده است. میزان توزیع محلول ضد عفونی کننده بین مردم شامل (وایتکس و الکل و …)، ۱۳۱ هزار و ۴۲۳ لیتر بوده و چرخ خیاطی‌های به کار گرفته شده در تولیدی‌ها نیز ۹۰۳ چرخ خیاطی است که بالای ۹۰ درصد آنها توسط خیرین تهیه شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تعداد گروه‌های بومی اعم از مبلغین و خدام ثابت و افتخاری را ۳۷۲ گروه و تعداد دفعات ضدعفونی بقاع و اماکن پیرامون آن را ۷۴۵۱ نوبت و تعداد توزیع بسته‌های بهداشتی بین اقشار مردم را ۱۴۲ هزار و ۱۴۰ بسته عنوان کرد و گفت: ممکن است در جمع آوری این اطلاعات، برخی از گزارش‌ها از قلم افتاده باشد و در واقع باید ۲۰ درصد به این گزارش اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه بقاع متبرکه در شب نیمه شعبان نیز همانند شب تحویل سال نو تعطیل نیستند، اظهار کرد: در شب سال تحویل که همزمان با شهادت موسی بن جعفر (ع) بود ساعت ۲۰ از شبکه یک آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) شهر ری، برنامه شب شهادت با سخنرانی استاد عالی با توسل به موسی بن جعفر (ع) توسط مادحین اهل بیت (ع) اجرا شد و برخی امامزاده‌ها در شبکه‌های مجازی و اینستاگرامی خود برنامه‌های مجازی و جلسات مولودی خوانی تشکیل دادند.

عادل تصریح کرد: در نیمه شعبان نیز هرساله شور مردمی برای جشن‌ها مشهود بود و مردم آذین بندی و چراغانی کرده و تبرکات و شربت و شیرینی توزیع می‌کردند، اما با شرایط به وجود آمده امسال امکان اجرای این برنامه‌ها نیست و با هماهنگی با ریاست محترم سازمان در روز نیمه شعبان، ۳۱۳ اکیپ کاروان شادی تحت عنوان «نسیم انتظار» در ۱۴۰۰ نقطه شهر حرکت کردند و گروه‌های همخوانی و مادحین بدون همراهی کننده در محلات و بدون توقف حضور می‌یابند تا فضای جشن در کوچه و خیابان‌ها احیا شود. همچنین در شب نیمه شعبان ساعت ۲۱، استغاثه به حضرت ولی عصر (عج) در حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س) و امامزادگان انجام شد.

وی تصریح کرد: مراسم احیای شب نیمه شعبان هم که در سال‌های اخیر در مساجد رونق گرفته بود، امکان پذیر نبود، اما سخنرانی در برخی امامزاده بدون مستمع صورت گرفت که از برخی شبکه‌ها پخش شد و در بحث نذورات نیز «تبرکات مهدوی» و جذب کمک‌های خیرین برای اهدا به نیازمندان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما