شناسهٔ خبر: 39290170 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

‌‌مبلغ ناچیز دستمزد ۹۹ کفاف معیشت کارگران را نمی‌دهد / این افزایش ‌«مُسَکن مقطعی» است

عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور گفت: انصافاً در شرایط کنونی مبلغ ناچیز دستمزد ۹۹ کفاف معیشت کارگران را نمی‌دهد و همانند مُسکن مقطعی است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، دویست و نود و یکمین جلسه شورای عالی کار در حالی با حضور نمایندگان دولت، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با موضوع تعیین حقوق و دستمزد سال 1399 برگزار شد که به‌دلیل عدم توافق نمایندگان کارگران و کارفرمایان، حداقل دستمزد با رأی‌گیری به نتیجه رسید که پس از آن هم از سویی نارضایتی کارگران را به دنبال داشت و از سویی دیگر خود کارفرمایان نیز اعلام کرده که این تصمیمات و میزان دستمزدها، مُسَکن مقطعی است.

آرام فاتحی، عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، با بیان اینکه بنده از جزئیات کامل دستمزد 99 کارگران بی‌خبر هستم!، اظهار داشت: تصمیم‌گیری در مورد دستمزد کارگران تا قبل از نوروز به نتیجه نرسید و شب گذشته تا ساعت 4 شب در کانال‌های فضای مجازی مسائل را رصد می‌کردیم.

وی افزود: جامعه کارگری از دستمزد 99 ناراضی‌اند چراکه معیشتشان از این طریق تأمین نمی‌شود و به‌دنبال افزایش و بالاترین قیمت‌ها برای دستمزهایشان هستند.

فاتحی با بیان اینکه کارفرمایان نیز به‌دلیل شرایط اقتصادی، تحریم‌های دشمنان، کمبود بودجه و عدم وجود ماشین‌آلات لازم برای بهسازی صنایع به سمت ورشکستگی، تعطیلی واحدهای تولیدی و تعدیل نیرو می‌روند، گفت: با این وضعیت، تولید برای کارفرمایان سوددهی نداشته و کارگران فقیر هم حاضرند با حداقل حقوق و نازلترین قیمت کار کنند.

رئیس کانون کارفرمایان استان کردستان اظهار کرد: در شرایط کنونی کارگران از دستمزد 99 و کارفرمایان از شرایط اقتصادی کشور راضی نیستند اما باید نهایتاً مبلغی در نظر گرفته شود تا براساس آن حقوق‌ها پرداخت و کارها پیش رود.

وی اذعان کرد: انصافاً در شرایط کنونی از سویی مبلغ ناچیز دستمزد 99 کفاف معیشت کارگران را نمی‌دهد و همانند مُسکن مقطعی است و از سویی دیگر افزایش دستمزدها هم برای کارفرمایان نمی‌صرفد چراکه ادامه تولید وجود ندارد.

فاتحی خاطرنشان کرد: افزایش دستمزدها از طرفی منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شده و اگر افزایش هم پیدا نکند، نارضایتی جامعه کارگری را به دنبال داشته، بنابراین امیدواریم تحریم‌ها از بین رفته تا مقداری قیمت‌ها عادلانه‌تر در نظر گرفته شود.

به گزارش تسنیم؛ در دستمزد 99 حداقل مزد کارگران 21 درصد و سایر سطوح مزدی 15 درصد به اضافه ماهیانه 91 هزار تومان افزایش داشته و بن ماهیانه: 400 هزار تومان، مبلغ مزد روزانه: 611809 ریال، حقوق ماهیانه: 18354270 ریال، پایه سنوات: 175 هزار تومان و حق مسکن: 100 هزار تومان تعیین شده است.

انتهای پیام/481/

نظر شما