شناسهٔ خبر: 39289632 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سهم «ارشاد» چه بوده است؟

نسخه عجیب وزارت بهداشت برای بازگشایی سینما و تئاتر در بحران کرونا

فریبرز دارایی

به‌تازگی متن عجیبی با عنوان «راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹ و فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در سینماها و سالن‌های تئاتر» از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تازگی دستورالعمل‌های «گام دوم مبارزه با کووید-۱۹» را بر روی سایت رسمی این وزارتخانه منتشر کرده است.

در بخش راهنمای مبارزه با ویروس کرونا در اماکن عمومی و مراکز جمعی، مواردی به‌عنوان «راهنمای فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در سینماها و سالن‌های تئاتر و نمایش» تدوین شده است.

بخشی از این راهنما دارای مواردی مختلف و در عین حال عجیب است که فارغ از میزان کارشناسی بودن طرح آن‌ها به منظور بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر، به‌نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از نظر امکان اجرایی شدن دچار ابهامات جدی است.

موارد مطرح شده در این راهنما برای راه‌اندازی سالن‌های سینما و تئاتر در زمان شیوع کرونا به شرح ذیل هستند:

۱- مسئولین نظارت بر سالن‌های نمایش موظفند در صورت مشاهده سرفه و عطسه، از تماشاچی درخواست نمایند که سالن انتظار/نمایش/ سینما را ترک نماید.

۲- ضروری است ظرفیت فروش بلیت، به نصف شرایط ظرفیت اسمی سالن کاهش یابد.

۳- ضروری است فروش بلیط به صورت الکترونیکی انجام شود.

۴- کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان و استفاده حداکثری از تلفن، شبکه‌های اجتماعی .

۵- ضروری است مواجهه چهره به چهره بازیگران تئاتر با یکدیگر بر روی صحنه ی نمایش، اتاق‌های گریم ، تعویض لباس و نظایر آن با حفظ رعایت حداقل فاصله یک متر انجام شود.

۶- درصورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر باشد باید در حداقل زمان ممکن صورت پذیرفته و حداقل فاصله ی یک متر رعایت گردد.

۷- اجتناب از تماس کارکنان با یکدیگر از جمله دست دادن.

۸- اجتناب از تجمع کارکنان در اتاق‌های پشت صحنه ، آپارات، رختکن، آبدارخانه و هر جایی که کارکنان می‌توانند تجمع نمایند.

۹- در صورتی که از سرویس‌های ایاب و ذهاب مشترک از جمله اتوبوس و مینی بوس استفاده می‌شود ضروری است حفظ فاصله ۱ الی ۲ متر (حداقل یک متر) بین صندلی سرنشینان، رعایت گردد و اگر از خودروی سواری استفاده می‌شود با احتساب راننده تعداد سرنشین از سه نفر نباید بیشتر باشد (صندلی کنار راننده باید بدون سر نشین باشد.)

۱۰- ضروری است مسئولین/ متصدیان هماهنگی لازم برای رعایت حداقل فاصله یک متر بین تماشاچیان (هنگام تشکیل صف‌ها نظیر: فروش بلیت، ورود به سالن‌های نمایش و خرید مواد غذایی از بوفه، پله برقی) انجام دهند.

۱۱- استقرار و چیدمان مراجعین بر روی صندلی‌های سالن‌های انتظار / نمایش باید به گونه‌ای تنظیم گردد که حداقل فاصله یک متر بین آن‌ها رعایت شود.

وزارت بهداشت هنوز درباره این متن منتشر شده توضیحی ارائه نکرده است و مشخص نیست نقش وزارت ارشاد به‌عنوان متولی اصلی این بخش در تدوین و تصویب موارد مطرح شده برای بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر در این آیین‌نامه چه بوده است. هنوز درباره زمان‌بندی احتمالی ابلاغ و اجرای این طرح هم خبر دقیقی مخابره نشده است.

به نظر می‌رسد تمامی موارد بالا بدون داشتن نگاه کارشناسانه و استفاده از نظرات متخصصان و کارشناسان حوزه تئاتر نگاشته شده‌اند.

متن کامل «راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در سینماها و سالن‌های تئاتر و نمایش» را اینجا بخوانید کنید.

تکمیلی؛ همزمان با فراگیر شدن واکنش‌ها نسبت به آیین‌نامه منتشرشده در سایت وزارت بهداشت و طرح شایعه احتمال بازگشایی سینماها و تئاترها منطبق بر شرایط اعلامی فوق، مشاور وزیر بهداشت در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن تکذیب این شایعه بر ادامه تعطیلی کلیه مراکز فرهنگی و هنری تأکید کرد. ساعتی بعد هم لینک دانلود متن جنجالی فوق، بدون هیچ توضیحی از سوی وزارت بهداشت در سایت رسمی این وزارتخانه غیرفعال شد!

نظر شما