شناسهٔ خبر: 39288956 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار شیراز: کمک خیران به سمت معیشت کارگران روزمزد هدایت شود

شیراز-ایرنا- فرماندار شهرستان شیراز گفت: در شرایط کنونی جامعه که کسب و کار کارگران روزمزد تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته، نیاز است که کمک‌های خیران به سمت حمایت‌ از این قشر هدایت شود تا آنها نیز با کمترین مشکل از این برهه گذر کنند.

صاحب‌خبر -

محمدرضا امیری، پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تخصیص بیمه بیکاری به کارگرانی که از بیمه بهرمند هستند، از استان فارس پیشنهاد شد و در کشور مورد تایید قرار گرفت و اکنون این دسته از کارگران بر اساس قانون، از بیمه بیکاری در ایام شیوع بیماری کرونا بهرمند خواهند شد.

وی ادامه داد: دغدغه دولت و نخبگان اجتماعی در شرایط کنونی، وضعیت معیشت کارگران روزمزدی است که از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند نیستند، آنها روزها کار و تلاش کرده و حاصل این دسترنج را به صورت روزانه مصرف می‌کنند ولی اکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا از کار بیکار شده‌اند.

فرماندار شهرستان شیراز اضافه کرد: در حال حاضر ضروری است که کمک‌های خیران به سمت کمک به گذران زندگی کارگران روزمزد هدایت شود تا آنها با کمترین مشکل از این دوران عبور کنند.

امیری گفت: دولت کمک‌هایی را برای کارگران روزمزد در نظر گرفته، بگونه‌ای که این افراد از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی و کمک‌هایی در قالب سه مرحله و به صورت بلاعوض تا مبلغ ۶ مییلیون ریال به آنان پرداخت خواهد شد.

وی اظهار داشت: همچنین دولت تقاضای برداشت از صندوق توسعه ملی را داده که این درخواست مورد موافقت رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته و این مهم با هدف کمک به تولیدکنندگانی است که فعالیت آنها در شرایط شیوع کرونا متوقف شده است.

امیری تاکید کرد: دولت اقداماتی را انجام داده و خواهد داد و در این شرایط حساس از خیران و نیک اندیشان درخواست داریم که کمک‌های خود را به صورت یکپارچه برای رفع نیازهای جامعه و به ویژه کارگران روزمزد اختصاص دهند.

سامانه مدیریت مشارکت‌های اجتماعی در مقابله با بیماری کرونا راه‌اندازی می‌شود

فرماندار شهرستان شیراز در بخش دیگری از مطالب خود، بیان داشت: همبستگی، همدلی و مشارکت مثال زدنی سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) و شهروندان شیرازی در تمام بحران‌های اخیر از جمله سیل و کرونا، مسوولان این شهرستان را بر آن داشته تا سامانه مدیریت مشارکت‌های اجتماعی برای هدفمند کردن این کمک‌ها راه‌اندازی کنند.

امیری افزود: روز گذشته (بیستم فروردین ۹۹) نشستی با نمایندگان تشکل‌های مردمی و دولتی استان فارس و شیراز برگزار شد و آنان در جریان راه‌اندازی این سامانه و نیازهای روز جامعه قرار گرفتند.

او گفت: سامانه مدیریت مشارکت‌های اجتماعی در مقابله با بیماری کرونا شهرستان شیراز، ظرف کمترین زمان ممکن و احتمالا تا یک هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد،

کمک‌های خیران یکپارچه نیست

وی همچنین بیان داشت: در شرایط شیوع کرونا، در روند کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیران شیرازی و استان فارس، برای تهیه و توزیع مایحتاج ضروری مردم و اقلام بهداشتی آنها، یکپارچگی وجود ندارد بگونه‌ای که برخی اقشار نیازمند به میزان بیشتر و بعضی کمتر از این کمک‌ها بهره‌مند می‌شوند.

امیری اضافه کرد: ضروری است که در شرایط کنونی، جذب، جهت‌دهی و توزیع کمک‌های خیران و تشکل‌های مردم نهاد ساماندهی شود تا این کمک‌ها به سمت نیازهای واقعی جامعه سوق پیدا کند و یکی از اهداف راه‌اندازی سامانه مدیریت مشارکت‌های اجتماعی، تحقق این امر و با رویکرد کمک به مردم محلات کم‌ برخوردار و اقشار ضعیف جامعه است.

وی ادامه داد: نهادهای دولتی از جمله بهزیستی، استانداری فارس، فرمانداری شیراز، سپاه پاسداران، بسیج و شماری از تشکل‌های مردمی، تا کنون کمک‌هایی را برای اقشار نیازمند جمع‌آوری و توزیع کرده‌اند که نظام‌مند نبوده و در حال حاضر توزیع هدفمند این کمک‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان شیراز گفت: با راه‌اندازی سامانه یاد شده، خیران می‌توانند با مراجعه به آن، از نیازهای روز مطلع شوند و بر اساس آن اقدام کنند.

امیری تاکید کرد: در شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا نیاز است که همه نهادها، تشکل‌های مردمی، خیران و نیک‌اندیشان شیرازی و استان فارس برای یکپارچه سازی کمک‌ها اقدام کنند.

او بیان کرد: خیران و نیک‌اندیشان شیراز و استان فارس توجه داشته باشند که اقلام بهداشتی که قصد تهیه و توزیع آن را در میان مردم و نیازمندان دارند، حتما باید بهداشتی و به شیوه قانونی و با مجوز تولید شده باشد.

علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.
بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب توسط ارتش جمهوری اسلامی در شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظر شما