شناسهٔ خبر: 39286562 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«کرونا» و ازبکستان؛ دیپلماسی تعامل در شرایط سخت

تلاش ازبکستان از زمان شیوع کرونا در کشورهای آسیای مرکزی و ارتباطاتی که مقامات این کشوربا همسایگان خود گرفته‌اند، نشان از درستی و کارآمد بودن دیپلماسی این کشور در زمان شیوع این ویرورس در منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در حال حاضر مهم‌ترین موضوع در جهان ویروس کرونا و درگیر شدن همه کشورهای جهان به این ویروس است.

در این زمینه کشورهای مختلف اقداماتی را انجام داده اند، برخی به دیگر کشورها کمک کرده و برخی تنها به فکر نجات کشور خود  هستند.

شیوع این ویروس در کشورهای آسیای مرکزی نیز مانند دیگر کشورهای جهان آغاز شده و تعدادی از این کشورها را درگیر خود کرده است هر چند در این زمینه برخی کشورها  فعالیت زیادی داشته و برخی تنها سکوت و فعالیت هایی را در داخل کشور خود داشته اند.

بر همین اساس در اول ماه آوریل سال جاری رسانه های ازبکستان گزارش دادند دولت در حال ارسال کمک های بشردوستانه به کشور افغانستان برای کمک به جلوگیری از شیوع بیماری ویروس کرونا است.

ازبکستان در این زمینه  کمک های بشردوستانه شامل ماسک های پزشکی ، تجهیزات محافظ شخصی ، تصویربرداری حرارتی و همچنین آرد ، روغن ، برنج ، صابون و لباس به افغانستان منتقل کرد.

در زمان چنین بحران جدی در سراسر جهان که فعالیت های سیاسی و معمول بین کشورها تقریبا متوقف شده دیدارهای دو جانبه و نشست های چند جانبه به تعویق افتاده و لغو شده است. آنچه که راه های دیپلماسی باقی مانده تقریباً ارتباط کشورهای با یکدیگر در مورد همکاری برای مقابله با ویروس کرونا بوده است.

در این زمینه چین به عنوان یکی از کشورهای پیشرو کمک های زیادی به کشورهای مختلف از جمله کشورهای غربی داشته هر چند که این کشور در ابتدا مورد هجمه همین کشورها  قرار گرفت.

اما با نگاه به کشورهای منطقه آسیای مرکزی و نحوه فعالیت در این زمینه می توان ازبکستان را به عنوان کشور فعال در این زمینه در منطقه بیان کرد.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان نمونه ای کاملی از ارتباطات و همکاری های نزدیک را با کشورهای منطقه در برنامه خود قرار داد.

به گفته کارشناسنان منطقه، اگر یک نفر در تلاش  برای همکاری در کشورهای آسیای مرکزی وجود داشته باشد، آن فرد رئیس جمهور ازبکستان است.

همکاری مستقیم با همسایگان اصلی ترین ویژگی میرضیایف است و تاکنون موفق ترین برنامه اصلاحات وی بوده است.
همانطور که عنوان شد، میرضیایف برای برقراری ارتباط و هماهنگی با همسایگان ازبکستان از هیچ تلاشی دریغ نکرد، به طوری که وی با «قاسم ژامارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «قربانقلی بردی محمد اف» رئیس جمهور ترکمنستان در 18 مارس، «نورسطان سلطان نظربایف» رئیس شورای امنیت قزاقستان در 20 مارس، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در 26 مارس، بردی‌محمداف بار دیگر در 27 مارس و «سورانبای جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز در 27 مارس تلفنی گفت‌وگو کرد.

هر چند رئیس جمهور قزاقستان نیز در این گونه تماس ها سهیم بود و نقش زیادی در منطقه داشته است به طوری که وی  دو مرتبه با همتای قرقیزی خود در 19 و 27 مارس با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در 20 مارس، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین  در 24 مارس و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در 24 مارس تماس‌هایی داشته است.

افزایش ارتباطات از طرف رئیس جمهور ازبکستان نشان می دهد تاشکند امنیت کشور خود را در منطقه می‌بیند و در تلاش برای برقراری این مهم در آسیای مرکزی است..

تأیید موارد ابتلا به ویروس کرونا  در کشورهای آسیای مرکزی از اواسط ماه مارس آغاز شد در قزاقستان 13 مارس ، ازبکستان 15 مارس و قرقیزستان در 18 مارس در این زمینه ابتلا به ویروس تائید شد اما تاجیکستان و ترکمنستان تاکنون هیچ گزارشی  مثبتی از ابتلا به این وریروس اعلام نکرده اند.
در طرح دیپلماسی تلفنی ازبکستان ، ظاهر دوگانه ترکمنستان و غیبت کامل تاجیکستان شک برانگیز است. کارشناسان البته در مورد سکوت آشکار «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان مطالبی را بیان کرده اند.

به گفته کارشناسان، با توجه به تلاش فراوان میرضیایف طی چهار سال گذشته برای ترمیم روابط بین ازبکستان و تاجیکستان این موضوع جالب است که رحمان تاکنون  چندان روی خوشی در رابطه به «تاشکند» نشان نداده است و در این زمینه روابط دو کشور در سطح پائینی قرار دارد.

کارشناسان منطقه معتقد هستند یکی از دلائل ارتباطات کم دو کشور از زمان شیوع ویروس کرونا  تاکنون به خصوص عدم تماس از طرف مقامات ازبکستان با تاجیکستان این است که مقامات تاجیک تاکنون به صورت محکم اعلام کرده اند که در این کشور هیچ گونه ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد.

اما در تماس هایی که رئیس جمهور ازبکستان با همتای ترکمنی خود گرفته در آن بردی محمد اف با قاطعیت وجود هر گونه ابتلا به ویروس کرونا را انکار می‌کند.

اما طبق گزارشات رسانه های محلی در ترکمنستان برخی پلیس های  لباس شخصی به دلیل جلوگیری از مبتلا شدن شهروندان این کشور به ویروس کرونا و فراگیری آن، مردم و شهروندان را از خیابان‌ها خارج می‌کنند.

در پایان می توان به این نکته اشاره کرد که در این برهه زمانی ازبکستان از هیچ گونه فعالیت منطقه ای برای مهار ویروس کرونا کوتاهی نکرده است.

«سمندر حکمتولایف» مسئول مطبوعاتی وزارت شرایط اضطراری جمهوری ازبکستان نیز اخیرا در بیانیه مطبوعاتی با اشاره به کمک این کشور به افغانستان عنوان کرد: امروز هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که نسبت به سرنوشت سایر کشورها بی تفاوت باشد.

عفونت کروناویروس کل جمعیت جهان را در معرض خطر قرار داده است. این تنها با تلاش مشترک همه کشورها قابل شکست است. کمک های ازبکستان به مردم افغانستان نمونه بارز این انسجام است.

تا زمان درج این گزارش، در ازبکستان 534 نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند و 3 مورد فوت در این کشور ثبت شده است. قزاقستان 670 مورد و 6 مورد فوت داشته است. قرقیزستان تاکنون 216 مورد ثبت شده است که دو نفر فوت کرده اند.

انتهای پیام/ح

نظر شما